Gå till innehåll
lördag 02 november 2024

Mr_Cool

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    76
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mr_Cool

  • Placering
    Kapten
  1. Hej, Har en Garmin 420S och funderar på att koppla in en flödesmätare till den. Någon som har erfarenhet uatv det om det blir bra och vad det kostar? Hur mycket info man får fram. Mvh Fredrik
  2. Det slutade med en hel omvändning efter har varit runt och tittat på och testat diverse olika modeller blev det en BR med inombordare. En Campion 545i med en 3,0 VP. En vecka nu med den och är helnöjd, wakeboard, fiske bad, ut till någon ö. Allt fungerar utan problem och är bara trevliga upplevelser
  3. Hej, jag kan svara utifrån egen erfarenhet. Hade själv en Bella 512 Excel med en 90hk Suzuki 4-takt. Båten gick extremt bra med den motorn, helt rätt motor för den båten om man vill ha ett brett användningsområde. Inga problem att slöta/trolla med den om du fiskar, att dra wakeboard eller bump med 4-5 personer i båten var inte heller några problem. Jag skulle inte rekomendera en Optimax, var ute och testade en Bella 530 med en sådan och det var inte alls att jämföra med en 4-takt. Handlar mycket om vad man har haft tidigare och vilka förväntningar man har. Vad det gäller pengarna för den båten du pratar om tycker jag också det låter dyrt kan säkert pressa någon handlare med något ex som står kvar. Har du tittat på 530 excel och jämfört, man får mycket mer plats och stuvutrymme i den. Mvh Fredrik
  4. Hej, funderar på en Bella 530 Excel och montera en pylon på en sådan. Dock har ju den ett stuvfack som är på nästan två meter i durken. Hur pass mycket kraft blir det på fästet i golvet (luckan i detta fallet) eller kommer vajern som går fram i fören ta den mesta kraften? Någon som har erfarnhet av pyloner och hur det påverkar? Eller kanske till och med har en 530 med pylon.... Mvh Fredrrik
  5. Jag tror precis som ni skriver att det är fel stigning på propellern, har läst igenom en hel del tester som inte stämmer överens med min upplevelse. Handlaren har lovat att återkomma med vad det sitter för propp på den. Men det är aldrig fel med lite extra kraft så en 100EFI kommer jag endå att överväga, har ej fått någon prisuppgift på den ännu...
  6. Är sugen på att byta upp mig till en BR båt och testade en ny Bella 530 Excel igår med en 90hk Optimax. Detta var min första upplevelse med en Optimax ska tilläggas, har alltid haft 4-takt på mina båtar. Eftersom jag åker wakeboard var jag nyfiken på accelerationen på den att det finns kraft nog att dra upp en åkare, och handlarna förespråkar då Optimax. Men döm till min förvåning när jag var ute och testade den så tyckte jag den var seg som tusan. Från 0 -> och upp, däremot om man ligger på en 10-15knop och trycker till då är den ok.... Är det fler än jag som delar denna upplevelse? Detta har jag aldrig kännt av i de båtar jag har haft 4-takts motorer på, t.ex Ryds 478 60hk 4-takt, Bella 512 Excel 90hk 4takt, Ryds 520 GTS 75hk 4-takt, ingen av dessa har problem med att dra wakeborad....
  7. Hej, 4-takt eller nya 2-takts motorer har varit ett ämne som delat upp många i två läger. Jag har själv en Honda BF 75 och är jätte nöjd med den. Men en Optimax är ca 20 000 billigare, och är det verkligen värt det. Så jag vänder mig till er som har Optimax motorer, vad har ni upplevt som negativt med dessa motorer. Man får ju t.ex färddator och möjlighet till varvtals justering till Optimaxen, vilket gör att man kan trolla med den. Mvh Fredrik
  8. Hej, har börjat kolla lite på inombordare. Funderar över skillnaden mellan en insprutningsmotor och en gamal förgasar motor när det kommer till bensinförbrukning? Är det någon som har några uppgifter / tabeller på detta? Jag funderar närmast på en båt med en 4.3l V6. Om det är värt att lägga till så man får en GXI eller MPI motor Mvh Freddan Senast ändrad av Mr_Cool | 27 augusti 2008 | 18:55
  9. Ooops, känns som där föll förgasar motorn, verkar dock som nyare Four winns 180 har en modern 4cylindrig motor på 180hk. Borde ju räcka med den och den borde vara mycket snålare i bränsleförbrukningen? Appropå Bella 512 Excel så hade jag en sådan för ett par år sedan med en 90 fyrtakt och den var snååål... Hade bara trycktank i den och de 25litrarna räckte till många wakeboard åk och dra badring med /Fredrik
  10. Hej, börjat kolla på BR båtar och fastnat för Four Winns 180 eller 190, någon som har info om dessa t.ex tester? Mvh Fredrik
  11. Hej, idag kör jag med en Ryds 520 GTS med en Honda 75 4-takt, utrustad med ett skylon torn, har inga problem med lite folk i båten och en fatsac på 250l att dra upp någon på bräda med den båten. Kan tänka mig om man vill lasta ned båten för wakesurf att en V8 behövs eller än bättre en towboat, som har en special moddad motor för wakeboard etc. Men för endast wakeboard borde det räcka med sexa. Frågan är bara hur törstig 4,3 liters sexan är med förgasar motor, pris skillnaden till en modern motor är ju ganska markant... Massa pengar som man kan lägga på soppa istället... Senast ändrad av Mr_Cool | 31 juli 2008 | 21:34
  12. Hej, funderar på att köpa mig en Amerikansk BR och ha som bad, sol och wakeboard båt. Det finns ju en hel del märken att välja på och man har ju hört en del elaka rykten om kvaliten. Så nu undrar jag om hur det ligger till och vilka märken man ska sattsa på? Tittar på båtar runt 5,5 - 6m. Eftersom jag ska dra wakeboard med den och vill kunna lasta den om så behövs med fatsacs (vattensäckar som fylls med vatten för att få mer tyngd i båten) så jag tror nte 3,0L motorn på 135hk räcker utan det får bli V6'an på 190hk. Har sett på nätet att det skiljer en hel del i pris om kollar på t.ex Bayliner och Sea Ray. Man får en 06'a Bayliner 185 för samma pengar som en Sea Ray 185 04'a kostar. Tacksam för råd, tipps, tester, egna erfarenheter, Mvh Fredrik
  13. Mr_Cool

    Inombordare

    Hej, har börjart titta på Amerikanska BR båtar och dom flesta har ju inombordare, vilket är ett nytt kapitel för mig som bara haft utombordare. Så jag undrar lite över bränsleförbrukning och för- / nackdelar? Det verkar ju som många av dom mindre motorerna är förgasarmotorer? Mvh Fredrik
  14. Hej, hade en Ryds 478 innan med en 60hk 4-takt. Det är en helt ok båt så länge du bara ska ha den till utflykter. Tänker du använda den till vattensporter räcker det inte med en 50 utan då behöver du gå upp till 60hk vilket är max på den båten. Jag hade helt klart valt en 4-takt. Många handlare har haft erbjudande på Ryds 478 med 50hk 4-takt under de senaste åren så det borde finnas en hel del begagnade på marknaden. Du har igen de pengar du lägger extra på en 4-takt i andrahandsvärde och att den drar mindre bensin. Sen har du ju ljudnivån med, betydligt trevligare med en 4-takt. Däremot om du ska ge dig ut i lite sjö eller kommer vara många i båten med lite packning då skulle jag titta på en annan båt. Mvh Fredrik
  15. Hej, varför inte en BR båt, t.ex en Bella 512 Excel med en 75-90hk 4-takt. Eller en helt öppen styrpulpet som t.ex en Ryds 510GT med en 75kh 4-takt. Tycker inte du ska gå under 5 meter eftersom du vill kunna vara några stycken i båten. Vill du ha en bensinsnål motor skulle jag valt en 4-takt. Jag har haft flera olika 4-taktare och det har inte varit några problem att ha dessa till vattensporter. (Brukar vara det man använder som argument mot 4-takt) Utmärkta till fiske är dom också om du t.ex vill trolla. Mvh Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...