Gå till innehåll
söndag 29 december 2024

Kronan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kronan

  • Placering
    Kadett
  1. Test är nu gjord och värderna i CDI boxen verkar vara ok ? Fler idéer vad felet kan bero på vore toppen.
  2. Tackar Ska genast jämföra mina värden i CDI boxen nu när jag vet vad som gäller när allt är ok ! Återkommer när test är gjord.
  3. Yamaha 2-taktare 90AET från 1984 har plötsligt börjat krångla ? Motorn startar och går fantasiskt bra på låga varv (även under belastning) och så fort jag ökar varvtalet känns det som att man tappar tändningen och efter 30 sekunder när motorn har kommit ner till tomgång igen går den hur bra som helst. Tror inte att felet beror på något bränsle/luft problem då jag har gått igenom dom flesta felkällorna: Kollat och bytt tändstift - ingen skillnad Bränslefilter och nytt bränsle - ingen skillnad Choken jobbar som den ska Funderar fall det kan vara CDI boxen eller hög varvsspolen som är defekt för känslan är när man ökar varvtalet att något relä/kontakt slår ifrån och motorn går lite ryckigt (stannar aldrig) och när den har gått ner till tomgång går den jämt och fint. Kan man kontrollera fall CDI boxen eller spolen är trasig eller måste man lämna in den på resperation Tacksam för alla idéer Kronan
  4. Inga bilder, inga ritningar !!! Är det ingen som har monterat in en fast tank i sin Flipper 575 ??? Alla tips mottages gladligen.
  5. Det var ett nytt intressant tips, Uppsala funkar alldeles utmärkt ! Har någon annan hört något bra eller dåligt om detta företag, så vore det intressant att få flera inlägg om det.
  6. Efter alla varningar på dåliga kapell makare. Kan inte någon lämna tips på någon seriös och duktig kapellmakare i Stockholm regionen. Är i stort behov av ett nytt kapell till min Flipper. /Jens
  7. Lägg ner projektet ! Det kommer inte att funka, du kan sätta ditt hur många fenor och trimmplan som helst det kommer aldrig att gå som du vill med en 15 hk motor - du bör ha minst 30-40 hk för att få någon ordning på båten. Mitt tips är att du säljer båten - köp något mindre och sätt på din 15 hk ! MVH Jens
  8. Tyvärr har jag inget svar på din frågan Peter, men står inför samma problem. Skulle verkligen vilja byta mina fönster och lister till min Flipper 575. MVH Jens
  9. Problemet är fortfarande inte löst, jag ser fram emot bilderna som kommer om några veckor ! Kanske en sommar utan att släppa dunkar fram o tillbaks. / Kronan
  10. Båtförarintyg 80-tal, funderar stark på att ta kustskepparn också ! Flipper 575, 90 HK Mälaren Sthlm södra skärgård // Kronan
  11. Det går jättebra att köpa gamla nummer direkt från deras web shop, www.praktisktbatagande.se dom säljer lösnummer för 46 kroner. Annars är det nog biblioteket som gäller. // Kronan
  12. Hej Dennis, Ursäkta mitt sena svar på ditt inlägg på min fråga angående fast bränsletank till Flipper 575, självklart är jag intresserad av hur du har löst det med fast tank. Bilder vore kanon. Tack på förhand !
  13. Hej, Skulle gärna vilja sätta in en fast bränsletank till min Flipper 575. Så att jag slipper allt släppande med dunkar i och ur båten nästa sommar ! Är det någon som har några kloka tips och idéer kring detta projekt som man bör tänka på, finns det någon tank som redan är anpassad för Flipper, var kan man i såfall hitta den ? Hoppas på många tips! MVH / Kronan
  14. För 90000 kr kan du köpa en Flipper 575 -93 inklusive en hyfsad 2-taks 70-90 hk från samma år ! Nej, gör så här: Jag skulle erbjudit 50000 kr för båten och sen köpt en 2-taktare på 90 hk för lika mycket till. Då får du en kanon båt som toppar ca 30-35 knop och orkar att dra vattenskidor m.m. En nöjd Flipper 575 ägare !
  15. Får inte in friläget på min Yamaha 90 årsm. 85. När jag gick igenom eventuella felkällor hittade jag till min fasa att manöverarmen till växelaxel hade gått av. Har något mer gått sönder ? Nästa steg var att plocka loss drevhuset rullade på drivaxel för hand och ändrade läge på växelaxeln enligt rep.bok, den ända växel som man känner är när backen går i och propellen ändrar riktning jag kan inte hitta något läge mellan friläge och fram ? Propellen snurrar i både fri och framläge. Vad är nästa steg ??? Hoppas på några bra idéer. Ja jag vet att ämnet har varit uppe tidigare men jag kunde inte hitta just det här problemet.
×
×
  • Skapa nytt...