Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

smajlet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om smajlet

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Jag har en alfa 24 i alu, målar med hempels mille light. Mvh Smajlet
  2. Tjenare tjenare, Lite nyfiken på hur det gick på infokvällen? Är det fortfarande Lowrance som gäller? //Smajlet
  3. Tjenixen, Jag använder samma olja till drevet som jag har i min motor, en MD32 diesel. Kommer inte ihåg beteckningen på den tyvärr, ska vara 2,6 liter i drevet iaf. /Smajlet
  4. Hej igen, Att byta det som ser trasigt eller slitet ut är en bra regel. Årsmodellen på motorn kan avläsas på modellnumret, sitter en liten bricka på högersida om riggen (bakifrån sett), när du har lokaliserat den så kan du kolla här vilken årsmodell du har. Behöver du köpa delar så kan du kolla här.. Hittills när jag beställt av dom har jag grejerna dagen efter om man ringer på förmiddagen. /Smajlet
  5. Hejsan, Plocka isär, blås rent och torka ur. Jag skulle också kolla membranet i bränslepumpen, hade en gammal johnson som betedde sej ungefär så och det försvann när jag bytt membran och packningarna pumpen. gamla evinrude och johnson är i stort sett samma motorer har jag hört. Sen kan det vara värt att kolla blandningsskruven ( på min var det en skruv med en svart plast hatt som satt i ovankant/bak-kant på insugningshålet, alltså närmast dej när du lyfter av kåpan om du sitter i båten), den jag hade fick för sej att gänga in sej själv när man kört en bit, jag skruvade in min i botten och sen ut ca en och en kvarts varv, då gick den bra. Kan dock skilja sej mellan olika motorer. När du höjde tomgången, vilken skruv ändrade du då? ändrar du på den där vajern kommer fram till motorn så ändrar du tändläget vilket kanske inte alltid är nödvändigt. Sitter en skruv där vajern är fästad vid armen som du ska reglera tomgången med. Hoppas det går bra!! //Smajlet
  6. Hejsan, Vet ej var man kan hitta sånt på nätet men Marinshopen har dom allra flesta böckerna, klicka här... Lycka till. //Smajlet
  7. Hejsan, Har plockat upp båten idag och när jag kom hem skulle jag byta olja i drevet, blev överlycklig när jag upptäckte att det som en gång varit olja numera förmodligen går att kränga som kaffe latte på vilket kafe som helst... Mao, nånstans läcker det och jag undrar nu om någon på detta eminenta forum vet hur man gör för att lokalisera vart? Har inte råd att lämna in drevet för helrenovering på verkstad egentligen utan tänkte försöka fixa det själv. är iaf normalhändig. Vad jag har förstått så är det inte ovanligt med läckande packboxar på drevaxel osv, men hur tar man som sagt reda på vilken det är som är kass?? Tackar på förhand!! //Smajlet
  8. Tjena, Jag hade nästan samma problem på en johnson från 84, bytte termostat och impeller sen tystnade larmet. impellern var lite knölig att byta pga fastärgade skruvar men termostaten gick ganska snabbt. Både impeller och termostat anses väl dessutom som förbrukningsvara så det är nog inte fel att byta. Hör till saken gör väl åxå att skvallerstrålen inte var varmare än att man kunde hålla handen i den utan att bränna sej. Vet inte om det är sant men jag läste nånstans att man inte ska köra en motor som värmelarmar då det finns risk för haveri. //Henke
  9. Hej, Känner tyvärr igen fenomenet med fastkärvade växelhus på gamla johnson. Sitter nån slags metallhylsa mellan huset (lättmetall) och bulten (stål) vilket gör att sk*ten sitter som svetsat. när jag skulle byta impeller i somras så slutade det med att jag efter att ha lyckats få en glipa på nån millimeter fick såga av bultf**n och sen borra ur och gänga om Hjälpte vare sej med slägga eller svordomar..... Inte kul nyheter men så var det tyvärr, iofs tror jag inte att den impeller vart bytt sen den var ny 84 om jag ska vara ärlig för den var inge vacker alls, därav kanske att det satt så infernaliskt. När det gäller mått och annat så har marinshopen.se verkstadshandböcker till dom motorerna, har för mej att dom kostar ca 400 spänn. //Smajlet
  10. Håller med, kör som jag skrev oftast inte så fort, men bolaget vägrar ha öppet längre bara för att jag är sen så ibland är det bra att kunna dra på Med den lilla och snart förhoppningsvis sålda båten brukar jag ligga runt 8-9 knop och mysa fram, himla skönt. fulldrag runt 15-16 blir lätt lite skumpigt när man sitter i en liten 5 meters plastbåt om det inte är spegelblankt. nåväl, ska hämta hem nya till helgen och det ska bli kul iaf //Henke
  11. Hej igen, Det blev en kovändning kan man säga, ancas var plötsligt inte till salu och windyn spolade jag pga knepig säljare. Så det fick bli en alfa 24 med en md32:a i och ett 280 drev istället Den var dessutom nästan här hemma, slipper mao dyra transporter. Alfan är dessutom en båtmodell jag gillar och dessutom så har polaren en likadan. Möjligen kan jag tycka att den är lite långsam (marsch 12 och max 15) kanske men man kan inte få allt när man har en ganska begränsad budget antar jag. Nåväl, tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor iaf!! Mvh //Henke
  12. Tjena, Finns säkert massor av bra leverantörer som jag inte testat men jag brukar handla på marinshopen.se när det gäller motordelar. Dels ruskigt snabba leveranser (hittills dagen efter beställning) men framförallt personal som har koll på läget när en amatör som jag ringer och ska förklara vilka delar det är jag behöver. //Smajlet
  13. Hej igen, Tack Bossee för snabbt svar, håller med ang inredningen, det är dock inget jag tagit med som avgörande faktor eftersom min gamla far har byggt träbåtar och därmed har en nära nog komplett träverkstad, jag hade mao ändå tänkt att göra om en hel del av den oavsett vilken båt jag väljer, dock är det ju iofs ett mått att använda när man bedömer hur dom förra ägarna har behandlat båten kanske. Tar med skrovformen som en del av beslutprocessen. lite lur på det där med trailern är jag fortfarande dock, såna är ju inte helt gratis ens om man bygger dom själv. Båda båtarna ligger btw i Vänern, mao sötvatten. Återigen, tack för snabbt och bra svar. Återkommer med info om hur det har gått, om det går vill säga hehe. //smajlet
  14. Hejsan på er alla!! Jag står precis i faggorna att byta upp mej till en större båt, kriterierna har varit runt 24 fot, sov eller rättare sagt bobar på semestern, diesel och gärna med lite mer fartmöjligheter än vad tex snipor har. Inte för att jag oftast kör så fort men ibland kan det vara skönt att ha lite resurser i alla fall. Har nu hittat två olika som jag skall fara och titta på nästa helg om dom inte är sålda då och har nu letat så mycket fakta jag kan både på detta alldeles utmärkta forum och på nätet i övrigt men är fortfarande litet velig. Söker därför hjälp från den otroligt breda erfarenheten som jag har sett finns på detta forum. Båt ett.... har en MD29:a och ett 250 drev, vet ej gångtider eller ålder på dom, kan har suttit sen båten var ny runt 1970 ca. hydrauliska trimplan, badbrygga med fäste för extra liten utombordare som använts till trolling. dessutom med en stadig trailer. Båt två.... Har en vad jag förstår lite nyare motor och drev men vet inte heller här exakt ålder eller gångtider, men vad jag förstår ingen trailer. I övrigt så är dom ungefär likadant utrustade vad gällande kök, toa osv osv. Jag vore oerhört tacksam för tankar och kommentarer av alla slag!! Mvh och Tack på förhand!! Smajlet Senast ändrad av smajlet | 19 augusti 2007 | 21:14
×
×
  • Skapa nytt...