folkeorg
Medlemmar-
Innehålls Antal
33 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm folkeorg
-
Placering
Fänrik
-
Tyckte det stod 1:15 i komp (det är mkt) så det borde inte finnas plats för ventilerna där. Sålde båten igår så nu är det ett icke-problem för mig iaf men tror den remmen klarar ett par år till utan problem..
-
Har en Honda BF45A från -93. Det står inte i serviceboken men har läst mig till på andra ställen att kamremmen ska bytas vart 5:te år. Stämmer det? Låter rätt ofta.. Remmen verkar vara från mars 2009, gissar att den är bytt 2009 eller 2010 när jag köpte båten, och motorn har inte körts 2011-2014. Den ser som ny ut. Måste man verkligen byta även då? Borde den inte se lite mer sliten ut för att kräva ett byte?
-
folkeorg började följa 5-års byterintervall på kamrem?
-
Är det flytblock i sidorna åxå eller är det bara tomma utrymmen där? Antar att flytblocken underlättar när man byggerbåten dvs är en stomme för plasten?
-
Snön tog mitt kapell, eller rättare sagt, ställningen till det. Slarvigt av mig att lämna det på.. Det verkar som standardmåtten numera är 18mm samt grövre gods. Så vart kan man hitta 19mm-rör med 1,5mm gods? Är det ngn speciell legering eller ren aluminium (järnaffären har 19mm/1,5mm men bara på 3m-längder. Dessutom inte eloxerade men det kanske inte gör så mkt. Sedan kommer nästa fundering: Vem böjer till alu.rör? En vanlig VVS'are eller måste det till specialverktyg? Kan man göra det själv? Eller är det enklast att få det gamla röret uträtat och eventuellt svetsat?
-
Har en Lohi 389 (fast den är 440cm lång) som har lite skavanker bl.a. verkar det ha varit vatten i skrovet pga diverse sprickor. Satte in en dräneringsplugg i aktern å ställde båten med fören i vädret, men det kom inte speciellt mkt. Den fick stå så i varmgarage hela vintern. Har börjat fixa med den men tog upp ett hål i aktern och flytblocket där var helt genomsurt med vatten. Funderar på att gröpa ur det helt för den gör väl inte så mkt nytta längre. Men det kanske förklarade varför båtfaan var så tung att lyfta. Visserligen är den stor så lite ska den ju väga. Är det flytblock i sidorna åxå? Hur är båten konstruerad? Det låter ihåligt på sidorna men det kanske är ngt ingjutet? Går det ens att torka ut flytblocken ifall de sugit åt sig vatten? Eller är det enklast att låta det vara?
-
På Lohi-skylten i aktern står det stämplat 389 men båten är närmare 440cm lång. Någon som känner igen modellen samt eventuellt årtal?
-
MD32. Kylningen går in och ut vid utgående axeln. Sitter en oljekylare innanför. Dåligt med bilder tyvärr. Ryckutjämnaren består av sex fjädrar där två (klockan 10 och 4) är lite klenare. Dessa tar upp de första små rycken. De andra fyra tar kraftigare ryck. Blir det många hårda smällar som fjädrarna inte klarar av så går de i botten. Då är det plastisk deformering av metall som tar upp energin. Efter ett tag har de arbetat sig så långt in i plattan att fjäderhållaren, den med splines, når i de tre nitarna som håller den övre plattan. Då slås de ur läge samtidigt som den övre plattan börjar flexa. Till slut går en bit ur övre plattan och niten lossnar. Då glappar övre plattan så mycket att en eller flera fjädrar kan åka ur. I vårat fall ner i sprängkåpan och dansar runt med skrammel som följd. Tar man upp ett hål i nedre delen av kåpan så slipper man oljudet och risken att en fjäder slår hål på kåpen men å andra sidan vet man då inte att ryckutjämnaren pajat. Vi moddade vår ryckutjämnare och svetsade ihop plattorna samt ersatte nitarna med M6-stålbultar. De värsta som kan hända då är att bultarna går av men platorna separerar inte och fjädrarna trillar inte ut ifall fjädrarnas styrplatta når för långt. Se bild. Senast ändrad av folkeorg | 04 maj 2011 | 11:50
-
Oljan var duktigt svart och seg så den har väl gått tungt antar jag. Vi når ju marchfart redan vid 1100 rpm så den ligger ju mest där = ca 500 rpm på propelleraxeln. Dessutom var det låg nivå så vi får se hur den går efter oljebytet och mer olja i backslaget. Blev inte Penta original utan en annan 75W-90 hypoid.
-
Vi har problem med att just ryckutjämnaren i kopplingen får så mkt stryk att den havererar. Antar att den får den otacksamma uppgiften att dra igång hela drivlinan dvs propelleraxel samt propeller när man lägger ur en växel eller ännu värre, när man byter riktning. Om det bara är kuggar som griper in i varandra utan någon slirkona så måste de små fjädrarna i kopplingen ta upp hela kraften att accelerera upp propeller och axel till full fart. Det verkar vara en för stor uppgift. Tror inte att det finns ngn mer del som flexar dvs ingen gummidel i propellern heller. Om det var en slirkoppling så kunde den hjälpa till att få upp varvet på drivlinan innan det låser. Dvs om man la i växeln sakta så skulle det vara skonsammare mot allt. Tomgången ligger på ca 600-700 rpm och vi märker ingen varvtalsskillnad utom möjligen när allt väl är inkopplat och driver.
-
Den startar dock rätt lätt barta man glödgar de 40-60 sekunder som instruktionsboken föreskriver. Upp till halvgas ca 2000rpm ger den effekt men sedan ger ytterligare gaspådrag ingen nytta. Över 1500rpm så kryper motortemperaturen mot kokning så ngt skit med kylningen verkar det åxå vara. Då kan den dra lite kylarvatten men som sagt, under 1500rpm blir det kvar. Vi ser inget vatten i oljan heller. Kan skeva toppar göra att den fungerar bra på långa effekter/varv men blir orkeslös på högre varv/effekter? Någon termostat hittar vi inte heller.
-
Och det innebär att den drar kylarvatten? Vatten i oljan? Tappar effekt? Svårstartad?
-
Hur blir den om man kokat den då? Våran är lite knepig..
-
När man gasar på så varvar motorn upp till ca 2000rpm vid ungefär halvt gaspådrag men sedan gör resterande hälften ingen skillnad. Har kollat på dieselpumpen och den får motsvarande utslag. Men man märker ingen som helst skillnad på motorljud eller så. Kan man få denna effekt efter en kokning?
-
Det är en deplacementbåt så den lär aldrig plana tyvärr.. ;-) Minns inte hur den gick när vi köpte den men enligt andra så varvade den bättre då. Den har gått varm så toppen kanske har fått sig en justering? Dock drar den inte vatten eller så. Dock kryper temperaturen mot kokning om man ligger över 1500rpm en längre tid. Hittar ingen termostat men kylningen verkar inte fungerar helt.
-
Våran oljekylare hade frusit och spruckit så vi fick in vatten i motorn när den stod stilla samt oljefläckan i avgasvattnet när motorn gick.