fredricg
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm fredricg
-
Placering
Kadett
-
föredrar plastdurk som är lätt att spola av.. eftersom jag gärna vill fiska ibland...
-
dessa amerikanska båtarna dricker väl en del eftersom de ofta är inombordare med stora V8or..
-
Skall köpa en ny båt i höst. Har tittat en del på Ryd 530/570 DC samt Uttern DC 5200. Det vi söker är en bra båt med enkel i och urgång, eftersom vi har småbarn. Dock så vill vi att båten skall gå bra i sjön, så skrovet är viktigt att det är lättplanande, utan att ge avkall på komforten.. Tittat på tidigare trådar, men vill uppdatera.. Det vi söker är en båt på runt 70.000; ~2 kojplatser 70-90hk motor enkel att gå på genom delad framruta. (inget klängande runt reling) Vi åker normalt 3-5 personer i båten max.. (2 till 4 vuxna och ett barn) Jag vill gärna ha era förslag på båttyper som har bra sjöegenskaper, och där man får mycket båt för pengarna... Tack! Fredric
-
Har precis löst med impeller på min Mercury 40hk från 1993. När vi monterade ihop den och körde på land så såg allt bra ut. Dock när jag väl kom i sjön och lade i backen, så gick båten framåt och tvärs om. Detta beror troligt på att vi skiftat läget när vi monterade på lower unit på motorn vid justeringen av impeller.. Nu ligger båten i sjön, och jag har ingen dragkrok på bilen (och orkade inte dra upp den eftersom det var sent). Finns det något sätt att justera växlarna utan att dela på motorn igen via antingen reglage eller toppen på motorn.. Båten går bra i sjön, fast omvända kommandon..
-
Tack för hjälpen med årsmodellen.. Men nu ser jag att det skall vara OC187472, denna hittar jag inte på denna sida? Så, då var detta problemet löst.. Jag lossade slangen vid utloppet för skvallerstrålen. Satte på trädgårdsslangen, och tryckte lätt in vatten bakvägen. Detta gjorde att det som stoppade vattnet att tränga igenom släppte. När jag sedan blåste i slangen, som innan inte alls gick att blåsa i, så bubblade det fint i vattnet under skeddan.. Problemet löst! Men! Nu när jag sjösatt båten igen, så visade det sig att vi växlat på växlarna.. Så när jag för reglaget framåt, så backar båten och vice versa.. Orkar inte dra upp båten för att fixa detta.. Kan man lösa detta i toppen på motorn eller i reglaget? Eller är det bara till att vänta tills nästa impellerbyte? Lägger en ny tråd på detta..
-
Tack för hjälpen med årsmodellen.. Men nu ser jag att det skall vara OC187472, denna hittar jag inte på denna sida? Så, då var detta problemet löst.. Jag lossade slangen vid utloppet för skvallerstrålen. Satte på trädgårdsslangen, och tryckte lätt in vatten bakvägen. Detta gjorde att det som stoppade vattnet att tränga igenom släppte. När jag sedan blåste i slangen, som innan inte alls gick att blåsa i, så bubblade det fint i vattnet under skeddan.. Problemet löst!
-
Mercury 40 Hk, 4 cylindrig från 199x, saknar skvallerstråle
fredricg postade ett ämne i Mek & Teknik
Har en Mercury 40 HK, 90 talare, vet inte vilket årsmodell, kan jag se detta? Serienr: 00187472 (osäker på de två första, kan vara 0C eller 0G) Efter vinter-vår-sommarförvaring så verkar det som om kylningen på min motor verkar ha gett sig. Motorn startar enkelt och går jämnt. Dock så visar sig ingen skvallerstråle. Har provat att köra motorn såpass länge som jag kan hålla handen på motorn, samt även att lägga i växel fram och bakåt.. När jag kör motorn provade jag att lägga handen mot insuget men den suger inget, vet inte om den skall suga. Men det hade känts relevant för mig? Däremot så hittade jag att det var rost på stiftet på nedersta cylindern, där det även verkar kommer ut vatten (minimalt). Eftersom ingen skvallerstråle kommer, så har jag plockat bort slangarna för utgående vatten från topplocket för att se om det är några stopp i slangarna. Samt även plockat av Lower Unit för att se om impellern är intakt och att den inte bränt. Vilken den ínte gjort.. Samtidigt kollade vi även att inget låg ivägen för insuget... Någon som har haft samma problem? Samt hur åtgärdade ni detta? Tror ni att det blir till att plocka ner topplocket och se om någon packning gett sig och om några kanaler har fått skit i sig.. ? Om man gör detta själv, är det komplicerat? Eller vad kan detta kosta på en verkstad? Tacksam för hjälp.. Servicehandboken jag använt är; http://www.algonet.se/~boem/ZIP/40_(4cyl).zip -
Mercury 40 Hk, 4 cylindrig från 199x, saknar skvallerstråle..
fredricg postade ett ämne i MotorbåtSnack
Har en Mercury 40HK, 90 talare, vet inte vilket årsmodell, kan jag se detta? Serienr: 00187472 (osäker på de två första, kan vara 0C eller 0G) Efter vinter-vår-sommarförvaring så verkar det som om kylningen på min motor verkar ha gett sig. Motorn startar enkelt och går jämnt. Dock så visar sig ingen skvallerstråle. Har provat att köra motorn såpass länge som jag kan hålla handen på motorn, samt även att lägga i växel fram och bakåt.. När jag kör motorn provade jag att lägga handen mot insuget men den suger inget, vet inte om den skall suga. Men det hade känts relevant för mig? Däremot så hittade jag att det var rost på stiftet på nedersta cylindern, där det även verkar kommer ut vatten (minimalt). Eftersom ingen skvallerstråle kommer, så har jag plockat bort slangarna för utgående vatten från topplocket för att se om det är några stopp i slangarna. Samt även plockat av Lower Unit för att se om impellern är intakt och att den inte bränt. Vilken den ínte gjort.. Samtidigt kollade vi även att inget låg ivägen för insuget... Någon som har haft samma problem? Samt hur åtgärdade ni detta? Tror ni att det blir till att plocka ner topplocket och se om någon packning gett sig och om några kanaler har fått skit i sig.. ? Om man gör detta själv, är det komplicerat? Eller vad kan detta kosta på en verkstad? Tacksam för hjälp.. Servicehandboken jag använt är; http://www.algonet.se/~boem/ZIP/40_(4cyl).zip -
Hej, Tror jag tolkar det som om du har tre hål för manuell trimmning/tiltning av motorn. Om det är vad jag tror och samma som jag har så är det med en sprint som man sätter för att bestämma bottenläget på motorn.. Jag skulle prova mig fram tills du hittar det läge som passar din båt och din last.. Du märker tydligt skillnad på de olika lägena? Har själv laborerat lite med min motor för att få ner bränsleförbrukningen samt kunna varva ner lite Fredric
-
Hej, Tror jag tolkar det som om du har tre hål för manuell trimmning/tiltning av motorn. Om det är vad jag tror och samma som jag har så är det med en sprint som man sätter för att bestämma bottenläget på motorn.. Jag skulle prova mig fram tills du hittar det läge som passar din båt och din last.. Du märker tydligt skillnad på de olika lägena? Har själv laborerat lite med min motor för att få ner bränsleförbrukningen samt kunna varva ner lite Fredric
-
Hej, Jag undrar i vilken höjd jag skall montera och hur jag skall montera min Mercury 40HK, 92 som jag köpt idag.. Motorn har ett avstånd på 7CM mellan tvingarna och motorn var bultat på den båt jag köpt.. Vad skall jag göra? Skall jag köpa något trä för att bygga? Hur får man hålen täta? Längden är 40CM från topp till bott på fästet.. Båten är något liknande eller lägre? Bygger man upp akterspegeln då? Som ni hör, så är jag en komplett båtidiot, men alla tips är välkomna.. Samt även vad man skall ha för damask till styrreglaget (T-flex?) några som har bra tips på hur man kan disponera en Ryds Tumlare? Fredric