quarc
Medlemmar-
Innehålls Antal
29 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm quarc
-
Placering
Fänrik
-
Ja det är fruktansvärt trångt, Så trångt att jag inte ens kan se ordentligt. Idag testade jag att slå rörsprinten rätt igenom (en 30 cm lång pianotråd kunde jag komma åt med), och det gick om jag vred gasen till ett visst läge. Hålet VAR alltså genomgående, men normalt ligger en stoppklack på baksida. Om man verd upp gasen kunde man slå sprinten rätt genom. Så nu har jag den gamla bulten hemma. Har tänkt om, finns ingen anledning att svarva en ny. Tänker bara montera på den yttre plåtvinkeln där gasbabeln skall sitta igen. Jag tror jag fräser änden plan, därefter blir det en av två lösningar; 1) fräsa litet spår i både bulten och vinkeln så att ev slirning kan förfindras, därefter boras och gängas typ M4 eller M5. 2) 2 eller 3 M2 eller M3 borras och gängas. Är dock inte övertygad om att det går att gänga så klent i rostfritt, känns som en garanti för att gängtappen går av. I Båda fallen läggar jag nog dessutom något superlim mellan.
-
Min första motor var också en gammal vit 2 hk Yamaha. Den hade jag på min Lilltriss. Det kuliga är att jag har den kvar, den har stått oanvänd i säkert 25-30 år, såvitt jag kunde minnas så fungerade den då...men tyvärr inte när jag testade den för några veckor sedan :-((( Hade varit perfekt som reservmotor om man ger sig långt ut...men var stendöd. Efter lite felsökning och borttagande av svänghjul visade det sig att tändspolen var död... kostar 1200 spänn som reservdel, och det känns inte motiverat för en så gammal motor, som jag dessutom aldrig eller sällan kommer att använda. Tänkte tanken att strippa spolen och linda om den med fräsch tråd i svarven, men den är ju en dubbelspole med både lågspäning och högspänning så jag antar att jag skulle ge mig in i ett jobbigt project om jag gav mig på det. Någon som gjort något liknande? Kan man få reda på hur många varv det skall vara, eller måste man räkna ???? Antar att vi pratar tusentals varv för högspänningsdelen... Vad är det för specialmassa spolen är ingjuten i? Kan man ta valigt silikon till exempel, eller vad skall man i så fall använda? Senast ändrad av quarc | 10 augusti 2007 | 23:55
-
Det är nog inget alternativ är jag rädd. För att komma åt att borra underifrån måste man lyfta ur hela motorn, och på en 30 år gammal motor innebär det att dra av massor av bultar.... Inte värt mödan, då kontollerar jag hellre gasen via rorkulten.
-
Funkar det verkligen att snörstarta moderna motorer, trodde de krävde el för att tändningen skall fungera?
-
Jodå, vi pratar om samma sak. Kan tyvärr ej kapa bort material eftersom den yttre delen är den jag skall spara, den ansluter invändigt till den pinnen jag skall byta ut. Skall nog ta att testa att lägga snabblim på en pianotråd och försöka få den att fästa på insidan av sprinten. Har jag tur kanske det kan gå att dra ur den på det sättet.
-
Tyvärr är inte hålet genomgående, annars hade det ju varit enkelt att slå den rätt igenom.... måste på något sätt dra ur den. Om jag gängar något i den pressas den ju utåt också och blir svår att få ur. Kanske kan jag på något vis spräcka den. Tror det blir väldigt svårt att svetsa något på det lilla som är kvar på utsidan. Har försökt med tvåkomponent superlim....och det höll nästan.... Hmm kanske det är lösningen för rörsprinten. Limma fast en pianotråd i sprinten och sedan rycka ur den? Snabblim borde kunna räcka kanske? Mata på med Bräkleen först för att få bra fäste?
-
Om du har svårt att hitta tumgängat i Sverige kan du testa med att beställa från England, där verkar det fortfarande vara hyfsat vanligt. Men det blir ju frakt, så kanske inte blir så billigt.
-
Finjustering av brytare har nu gjort att motorn startar på första eller andra draget, precis som det skall vara. Går klockrent på alla varv, tjuvstannar inte ens på tomgång. Inte illa av en mer än 30 år gammal motor. Nu återstår bara att byta det yttre gasreglaget (spröd aluminium som gick av när jag råkade tippa motorn på landbacken). Någon som har något tips om hur man enklast får ur en gammal rörsprint (som tyvärr ej sticker upp det minsta). Svårt att komma åt att borra ur den. Ny del kostar 400 spänn, men tillvrkas nog enkelt i svarven om jag bara får loss den gamla.
-
Hade ett liknande problem för många år sedan med en mindre båt. I en av flyttankarna hade det bildats lite kondesvatten som på vintern frös och spräckte utterskrovet en aning. Så hela den flyttanken fulldes med vatten och båten blev tung när den försökte plana. Om du har flyttankar, kolla så att ej en av dessa är vattenfylld. En annan tanke kan ju vara att motorn ju får lägre effekt vid varmare väder. Ju kallare insugsluft, desto mer effekt. Jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna påverka så mycket som du beskriver, men kan vara värt att ha i åtanke. Troligaste förklaring är nog ändå beväxtning.
-
Då var det färdigbyggt och installerat. Liten plastburk med egenhändigt byggd (robust) nivågivare samt insug med filter limmad i ena hörnet av ösbrunnen. Pump och relä samt litet batteri sitter under styrpulpeten. Kapaciteten med backventil är knappt en liter per minut. Batteriet räcker 6-8 timmar, så upp emot 300-400 liter vatten skall systemet orka pumpa innan batteriet måste bytas. Tänkte dock byta det med några veckors intervall som säkerhet. Burken i ösbrunnen snubblar man inte på och den håller för att trampas på, råka ställa plätten på eller vad den nu kan tänkas utsättas för. Pumpen sitter väl skyddad under styrpulpeten. Om man tar bort backventilen är systemet dessutom självtömmande (klarar frost). Jag återkommer med rapporter om hur systemet fungerar för att hålla båten torr. Tyvärr drog jag igång systemet efter dagens störtskur, men det lär väl komme fler :-) Jag är som sagt förvånad över att denna lösning ej finns att köpa färdigt med tanke på de 100 000 öppna båtar som enligt uppgift skall finnas i Sverige. Man kanske skulle bygga 100 stycken och se om de går att sälja ? ;-)
-
Jo jag har redan tänkt på det där med tillförlitlighet. Men en enkel lösning är ju att använda dubbla pumpar. Så har jag jobbat när jag hållt på med flygplan och ubåtar. Iofs så var ju de komponenterna i sig av yppersta kvalitet, men båten i det här falet är ju faktiskt osänkbar, så paralella billiga pumpar borde räcka tycker jag :-) Från telecomvärlden har jag bra erfarenhet av enklare men dubblerade system. SVårigheten där är ju hopkopplingen. Men vad gäller länspumpar behövs ingen hopkoppling, de kan pumpa båda två, eller en i taget, det spelar ingen roll. Backventil måste dock till, alternativt separata slangar också....men det blir för pålottrigt. Sedan är det ju inte så att jag tänker överge båten. Jag pker ju til den regelbundet, men om man skulle missa en vecka så klarar den sig själv, samt att det ju är rätt bekvämt att slippa börja med att ösa när man kommer till båten.
-
Bytte tändkablar idag, samt skruvade lite på brytarspetsen igen. Skruvade också loss förgasaren och kollade status, den är hur frisk som helst, ser ny ut. Fortfarande krävs 4-5 ryck för att motorn skall starta, men sedan startar den igen på ca 1/3 drag. Går fint nu, kunde skruva ner tomgången en aning också. Körde runt med den i ca 2 timmar utan problem....sedan dog den... Efter en stund startade den igen...sedan dog den.... Blev en del huvudkliande...kom fram till att bränslepumpen lagt av...deprimerande... Sedan upptäckte jag dock att besinslangen skakat loss och inte satt som den skulle. Så inga fler reparationer planerade :-)
-
Även om ingen annan verkar ha problem med detta tänkte jag i alla fall berätta att jag nu byggt ihop en prototyp som verkar fungera. Skall färdigställa den för att sedan installera den. Batteriet kommer troligen monteras direkt under styrpulpeten (12V 10Ah), absolut ej vid tanken. Inklusive batteriet kommer lösningen kosta under 500 spänn, men det är ju några timmars arbete också. Jag har hittat en sugande pump som kan monteras ovanför vattennivån. Med de lyfthöjder vi pratar om här kommer den att länsa 1 liter i minuten (nyligen uppmätt i badrummet). Det tycker jag låter helt tillräckligt för mina behov. Pumpen kostade 60 spänn på biltema. Det som kommer att styra det hela blir en magnetstyrd larmkontakt som styr ett relä. Själva magneten kommer att flyta i en filmburk och allt monteras i en liten plastburk som limmas i ösbrunnen. Burken kommer även att fungera som sil för att skydda pumpen mot stora partiklar. Allt elekriskt kommer att fyllas med silikon. Jag räknar med att ett batteri kommer att kunna tömma åtminsone hundra liter, och eftersom jag tänkt byta batteri ganska ofta så lär det räcka långt. Pumpen kanske inte håller så fasligt länge, men den är ju enkel att byta (och billig). Det enda olösta problemet just nu är hur jag på ett snyggt sätt skall få vattnet över relingen. Tar ogärna hål i skrovet, dessutom finns det inga genomföringar i de klena dimensioner jag behöver. Eftersom pumpen levererar stort tryck skulle man kunna låta vattnet spruta över kanten, men det känns inte seriöst då det fungerar uselt i kraftig vind, samt att man riskerar att fylla grannbåten med vatten :-) Till en början blir det nog slang över religen (som självklart EJ får hänga ner i vattnet).
-
Jag hade en gammal plastbåt där akterspegeln var både tung och sviktande. Började peta i den och upptäckte att allt trå i den var helt ruttet. Tog bort plasten invändigt samt allt trä. Gjorde extremt rent invändigt. Byggde ny akterspegel i trä med perfekt passning. Plastade både invändigt på den gamla akterspegeln, samt den nya i trä. lade på flödigt och satte dit den. Därefter lade jag två lager plast även invändigt. Höll bra, men även den lösnignen kommer ju att ruttna så småningom. Vet into om det finns ågra lämpliga distandmaterial med tillräcklig hållfasthet som ej ruttnar, rostar etc...
-
Absolut inte hamnkapell. Jag valde att köpa öppen båt just för att det skall vara enkelt och lättillgängligt. Har haft hamnkapell förr, men det är för omständigt, blir smutsigt, var skall man göra av det när man skall använda båten, tar tid att ta av och sätta på etc etc... Det känns ju inte som problemet att transportera 50 liter vatten per vecka (eller vad det kan handla om) mindre än en meter borde vara ett stort problem när vi faktiskt var på månen för snart 40 år sedan :-) Det är väl helt enkelt så att marknaden är för liten, därför finns ingen färdig lösning. Jag får väl skapa en lösning som funkar för mig. Köpte i alla fall en fin CTEK batteriladdare idag som första steg, med den skall jag ladda 7 Ah batterier som skall driva pumpen, och som jag byter varje gång jag är i båten. Ett sådan batteri borde kunna driva pumpen i flera veckor om nödvändigt. Återstår pump och nivåbrytare, samt själva installationen.