Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025

matza64

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om matza64

  • Placering
    Kadett
  1. Hej igen, antagligen har jag snurrat några gånger på växelpinnen... Jag antar att den är gängad i botten på ngt sätt. Alltså har jag med största sannolikhet fått den i fel position höjdmässigt. Min fråga är om någon har en verkstadsmanual och kan tala om grundinställningen för denna växelpinne. Den bör väl gängas ned i botten för att därefter backas X antal varv???
  2. Hej, Jag har rivit isär och bytt impeller på min Johnson 50 hp 1982. Då var det bara att skruva ihop den igen... Ett problem jag stött på är att jag inte vet hur den långa växelpinnen skall vara positionerad. Den övre delen med ett genomgående hål är lite böjd. Skall böjen peka framåt (i båtens färdriktning, givet att man inte backar) eller bakåt vid montering? Det känns som att det är några saker till förutom växelpinnen som är svåra att passa in. Drivaxeln, avgasröret, och ytterligare ett rör. Jag vore mycket tacksam om någon har några tips om bra tillvägagångssätt för att arbetet skall gå lite smidigt vid ihopsättning av delarna. Tack på förhand!
  3. Är det ngn som kan tipsa mig om hur jag går till väga för att byta impeller i min Mariner 30hk årsmodell 1990 (tydligen samma motor som Yamaha). Sprängskisser? Tack på förhand!
  4. På min Mariner 30hk med samma symptom visade det sig vara skit i förgasaren. Tog isär hela förgasaren och blåste rent munstycken och kanaler med tryckluft. Sen funkade den bra igen. Kanske kan va värt att ta isär förgasaren och kolla. Det händer ju att verkstäder missar ibland.
  5. Hej, undrar om ngn har testuppgifter eller fabriksuppgifter, broschyrer etc på Örnvik 510 HT (gammal 70-talare). T ex fartuppgifter med olika motoralternativ och last.
  6. Kollade igen på tohatsus data och fann att 60:an & 70:an väger ca 100 kg samt att 40:an & 50:an väger ca 70kg. Det tyder på att det är helt olika motorblock. Glöm det där med att uppgradera en 50: till en 60:a.
  7. Har du tittat på tekniska data för de motorer du väljer emellan? Tohatsus data hittar du på tohatsu.se. Då ser du också mycket riktigt som du säger att tohatsus 40:a & 50:a tvåtaktare har samma slag och borr. Vad som skiljer dem KAN vara annan HW t ex förgasare. Kanske ytterligare ngt som har att göra med flödet av gaserna in i motorn. Jag har aldrig mekat nyare 2-taktare båtmotorer eller MC men jag har för mig att det finns ngn slags spjäll eller dyl som påverkar tillförseln av färskgaserna till förbränningsutrymmet. Skulle det vara som jag säger kan det bli ganska dyrt att uppgradera en 40:a till en 50:a. Personligen tror jag inte på en enkel spärr som skiljer 40:an från 50:an, men jag kan ju ha fel. Vad gäller 60:an så har den annat slag och annat borr. Om du vill uppgradera en 50:a till en 60:a så blir det till att handla ny vevaxel, nya kolvar, ev nya vevstakar, borra cylinder block (om det finns gods att ta av), ev modifiera topplocket, etc, etc. Som du förstår blir det avsevärt billigare och bättre att köpa en 60:a från början. Som ngn skrev i en annan tråd så säljer Huges Marina Mercury 2-taktare till bra priser nu, kan vara ett alternativ.
  8. Även jag sökte upp din båt på blocket. Det jag reflekterar över är att det finns annonser på 2 st likadana båtar inkl motorer hos 2 olika båtförsäljare för priser under 60ksek. I det ena fallet med ABU-lås (vet ej vad det är värt). Jag antar att båthandlarnas båtar är helt nya med garantier. Du säljer en begagnad båt och motor som privatperson. Min högst personliga gissning är att du inte ligger tillräckligt långt under handlarnas priser för att en köpare skall välja att köpa av dig framför att köpa av ngn av handlarna.
  9. Nu rockar det igen! Funderade under gårdagen på vad det kunde vara för fel. Pratade dessutom med en del branschfolk varav vissa målade upp rena skräckscenariorna. T ex dåliga packboxar mellan vevaxel och vevhus som resulterade i sänkt komp vilket skulle ge symptomen min motor visat. Det verkar dock som de flesta varit inne på rätt spår med bränsleförsörjningen. Hursomhelst rev jag ner förgasaren idag (tänkte att jag kan börja med nåt som inte kostar mer än lite tid och möda) och tog ur alla ventiler och munstycken och blåste rent med tryckluft. I botten på flottörhuset samt i kanalen därifrån fanns det en del skit. Ett sandliknande pulver som täppte till på ngt sätt. När jag efter ihopmontering testkörde så funkade motorn bra igen. Skönt att det inte var ngt allvarligare. Bra info förresten Bossee ang luftskruvens grundinställning (jag räknade varven på denna skruv samt andra och gjorde anteckningar när jag tog isär förgasaren då jag antog att inställningarna varit OK). En annan sak som slog mig var att man kanske skall köra slut på soppan i förgasaren om man vet att motorn skall stå obrukad en längre stund, över vintern t ex. Gammal soppa i förgasare kan ju bli hartsliknande med tiden och sätta igen munstycken o dyl. Om man tömmer förgasaren alltid vid avstängning av motorn så kan ju ett annat problem uppstå. Att motorn inte får smörjning vid de första varven vid nästa start. Hur gör ni?
  10. I bilens registreringsbevis står det att läsa om vad bilen och kopplingsanordningen (dragkroken) får dra. Jag hade tänkta att köpa mig en sk EU-trailer eftersom jag har en rätt tung bil som jag antog att jag kunde dra 750 kg med. Men i regbeviset till min bil så finner jag att min bil får dra 1800 kg bromsat släp men endast 500 kg obromsat. Köpte därför en bromsad trailer.
  11. Håller fortfarande på med min Mariner 30hp som inte kommer upp i varv vid belastning. Är det ngn här på forumet som känner till vad specat bränsletryck efter soppapumpen är? Funderar på att köpa en bränsletryckmätare från biltema, erfarenheter någon?
  12. Tack för nya uppslag. Måste dock fråga: Hur ser jag om jag har ett vattenavskiljande bränslefilter? Ser de annorlunda ut än vanliga bränslefilter?
  13. Hej, har ni lyckats lösa problemet? Jag har liknande problem med min Mariner 30HK -90:a.
  14. Jag köpte och monterade nya anslutningar. Både den snabbkoppling som sitter i motorn samt den som sitter på slangen (mot motorn). Men till min besvikelse så har inte det huvudsakliga problemet lösts. Det är numera i och försig inget läckage eller pysande ljud vid kopplingarna när man pumpar på blåsan. Däremot kvarstår problemet med att motorn inte varvar upp. Det går att köra ca 5 knop. Men när man ger på mer gas så lägger maskin av. När neutralen är i går det dock att varva upp motorn utan problem. Motorn går också snällt på tomgång. Vad göra? Kan tillägga att innan båten låg stilla ca 8dgr (på trailer) hade trailat den i ca 1,5 h med motorn i uppfällt läge, kan ngt skakat sönder? Misstänker fortfarande att det har med bränsletillförseln att göra. Kan det vara soppapumpen, ngn som haft defekt soppapump, symptom? Soppa filter? Förgasare? Ev ngn spricka i ngn bränsleslang under kåpan? Ev ngt i tanken? Har ni några nya uppslag?
  15. Prova med att fråga Bengt Ahls Marin i Stockholm (kolla i Gula Sidorna). Han är mr Archimedes och bör kunna ge dig ett svar.
×
×
  • Skapa nytt...