Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025

wberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om wberg

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Har funderingar på att ev. uppgradera propellern till en av stål till min båt, AMT 185BR, idag sitter den en original 14x23 på den. Den varvar mellan 5750-5950 beroende på vikten (last). Är det någon som vet hur momentkurvan ser ut för min motor dvs var inom rekomenderat varvtalsområde, 5000-6000 varv man bör ligga? Ni som monterat en stålpropeller på liknande båtar, tycker ni att det är värt det, både rent körmässigt resp ekonomiskt? Bosse
  2. Så om jag fattat det rätt så kan jag troligen gå upp i stigning med bibehållet varvtal och förbättrad bränsleekonomi? Förstår att utbudet är säkert hur stort som helst av propellrar men är det någon som skulle kunna ge en fingervisning av vad en stålpropeller kostar, med andra ord är det ekonomiskt försvarbart om man bortser känslan av att erhållit en racerbåt, Bosse
  3. Hej! Terrafobica berör lite av min fråga, Jag har en AMT 185BR med en DF 115 som jag idag testade och gör ca 38 knop (42 på mätaren) vid 5800 varv, jag antar att jag har den propellern som bossee anger ovan, 58100-90J20-019* 14 x 21 x2100. Nu frågan, vad kan man anta att jag får fart-, varvtalsskillnad om jag sätter på en motsvarande stålpropeller? Får jag andra positiva bieffekter av ett sådant byte? Bosse W
  4. Hejsan! Mitt tips är att du inte gör slutlig installation av kablage o givare med en gång, jag har säkert gjort 4-5 justeringar redan, både i höjdled resp vinkel. Ett tips kan vara att montera givaren på en träbit som du provisoriskt sätter fast på akterspegeln och därmed vet var hålen skall borras. Man vill ju i allmänhet montera givaren så djupt som möjligt men då är risken stor att man blir blöt på ryggen av sprut såsom redan är konstaterat. Min givare ger ingen bra ekolodsbild över 6 knop (kan bero på användaren o hans ev kunskaper...) utan det är ju djupinformationen man vill åt och det är ju här man får justera en del så att den ligger i vattnet hela tiden. Märkte också att då jag lade i båten på Västkusten under sommaren så har den ett högre läge, troligen pga av saltvattnet, än den har i Vänern, detta gör ju att jag får lite olika funktionalitet på ekolodsvisningen. Inga konstigheter men kan kräva lite justeringar innan man är nöjd. Lycka till! Bosse
  5. Tjena Per! Verkar vara i det närmaste lika du kan komma gällande två olika båtar. Jag har själv en 185 BR med 115 4t och är supernöjd, har haft båten en säsong nu och avverkat ca 50 timmar med allt från fisketurer ensam till 4 vuxna o 5 barn och har det varit något problem har det inte berott på båten.... Eftersom det är likadant skrov så får man väl anta att den beter sig väldigt lika i sjön. Tror nog att du blir nöjd med Yamarinen också så det kanske är plånboken (Utrustningsnivån) som får avgöra. Lycka till då jag tror du tittar på två bra båtar! //Bosse
  6. Halloj! Efter föregående talare är det väl inte mycket att tillägga mer än att i mitt reg.bevis står det en maxvikt på 1400kg (V70 2005). Se till att du inte använder för stor trailer då detta för poliserna vid ett ev stopp är lätt att kontrollera, lastens vikt om den skulle överstiga några kilo klarar säkert både du o trailer. Hade själv mardrömmar om att jag skulle landa i spat med hela ekipaget men de gånger jag trailat i/ur så har detta fungerat väldigt bra. Jag har en AMT 185BR med tillhörande TK-trailer 1300. Hoppas att du hittar en lämplig båt så att du kan testa lite då säsongen långt ifrån är över. Bosse
  7. Halloj! Jag har min båt liggandes i Vänern till vardags men trailade den till kusten under semestern. Jag upptäckte då ett litet fenomen gällandes min akterspegelgivare, den tappade kontakten mycket tidigare, fartmässigt, än vad jag upplevde i Vänern. Är det så att båten likt dess kapten flyter högre i saltvattnet eller vad kan det bero på? Bosse
  8. Hejsan! Vill vidareutveckla frågan, jag har själv en AMT 185BR med 20 gradig V-botten och har samma problem som er andra men min undran är varför en båt med stor/större bottenvinkel ålar sig mer än en med mindre vinkel? Kanske svårt att beskriva men någon kanske har någon länk eller annat till en förklarande text! Bosse W
  9. Tjena! Köpte min Lowrance 522 iGPS i USA, Boatersland, och detta kostade mig 3500:-. En nackdel med sådana köp kan vara engelsk manual samt ev. garantiärenden. Det senare drabbades jag av och returpaketet till USA kostade mig 266:-. Det som lindrade mina kostnader något är att jag har släkt i USA som gör tjänsteresor till sverige ibland och därmed drabbades jag ej av frakt- o tullkostnader. Servicen vid mitt problem var kanon, jag (svågern) hade plottern vid dörren efter ca en vecka från det jag skickade den till Lowrance, USA. Sjökortet köpte jag från Navalis för ca 1400:- Plottern fungerar bra noteras bör dock att användarens kunskaper är begränsade, det jag upplever som bökigast är o få till optimal montering/placering av ekolodsgivaren (blöta ryggar fgör dem i aktersoffan). Jag är dock jättenöjd med denna produkt! Bosse W
  10. Halloj på er alla sjöfarare! Har monterat en akterspegelgivare 200kHz lowrance på min AMT 185BR där jag satt A mot märket i plasten vilket skall motsvara 14 grader, jag noterar även att jag ser främre delen på fiskbågarna mao skall jag vinkla givaren lite bakåt. Nu är det så att vrider jag ett snäpp i de utfrästa spåren så blir det för mycket (snacka om finlir) så min fråga är om det är någon kunnig som kan tala om för mig vilken vinkel B-F motsvarar på givaren men framförallt är det mer eller mindre än 14 grader (gentemot akterspegeln). Eftersom båten ligger i vattnet så är det inte så lätt att testa utan jag hoppas någon kan komma med fakta! Tack på förhand! Bosse W
  11. wberg

    Reklamera GPS

    Hej Igen! Efter att ha fått tips på varför min plotter Lowrance 522iGPS inte låser på satelliterna (har prövat det mesta) går jag nu vidare till nästa fråga. Köpte plottern på Boatersland.com men måste väl nu skicka den till Lowrance i USA. Kan någon vänlig själ ge mig lite hjälp på vägen hur jag går vidare. Tror ni att jag måste demontera hållaren resp dragen kabel för ekolodet samt spänningsmatningen eller tror ni att det räcker att skicka in plottern i originalförpackning? Många frågor blir det från en okunnig... BW
  12. Halloj! Skall ta med mig plottern ut ännu en gång (sista...) på dagens tur och kolla de inställningar ni hjälpsamt upplyst mig om. Finns det något ytterligare som jag borde testa så tar jag tacksamt emot dessa föslag. Tack till er övriga så länge.... Känner att jag på ett eller annat sätt kommer o återkomma i ärendet! Nu kastar vi loss för ytterligare ett par timmar på sjön! BW
  13. Gentlemen! Jag har kollat allt o testat att resetta hela apparaten men det hjälper inte! Ni har naturligtvis rätt i att man inte skall acceptera strulet men man är ju tekniker,det måste gå att lösa. Tackar för era tips, får la krypa till korset o inse att man inte fixar detta o utnyttja garantin i USA, hur man nu går tillväga? BW
  14. Hej på er alla! Tänkte slänga ut en fråga till alla erfarna sjöfarare på maringuiden. Jag har råkat ut för ett fenomen, köpte en plotter, Lowrance LMS 522 iGPS, och installerade den i veckan men på gatan hemma fick jag inte plottern att låsa trots uppdateringar o resetter o allt annat tänkbart. Tror inte att den fysiska placeringen av båten skulle inneburit några problem för en låsning. Idag när jag var ute på sjön (Vänern, Vänersborg) så hade jag plottern igång ännu en gång, hoppet är ju det sista som överger en...., o se, helt plötsligt så hittade den ett antal satelliter men under denna dag så tror jag den växlat mellan låst/ej låst ett hundratal ggr. Min båt är en bowraider, AMT 185 BR och GPS:en är placerad vid instrumentpanelen under vindrutan. Jag har inte kollat med någon leverantör av denna båttyp men kan det vara en speciell typ av vindruta som ej släpper igen signalerna eller är det någon som har en annan, kanske troligare orsak? Man vill ju försöka med allt innan man skickar tillbaka till USA på garantin! Tacksam för ideer o tips BW!
  15. Tjenixen! Är det någon som har erfarenhet av plotter (typ ovan) och extern antenn. Såsom produktsortimentet ser ut hos Lowrance idag saknar jag en produkt med större display än 5 o inbyggd antenn, tycker detta verkar smidigare men vad vet jag.... Ofta ser jag att plottrarna som säljs i USA har installerat en karta som täcker kontinenten samt några öar spelar detta någon roll om man köper o installerar ett nytt kort med karta över tex västkusten i ett senare skede eller läses tidigare installationer över? Bosse W
×
×
  • Skapa nytt...