Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

GurraGas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om GurraGas

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. är lite lur på om det är någon fel på kopplingen mellan 17 och 18 i första skissen. Är det normalt att det kan läcka vatten där?
  2. Har haft fett i anslutningarna men tror inte att det är det som är felet. Testade att koppla på slangen direkt på kopplingen till vattenröret som går till motorn via plasttuben. Det läcker då ingenting men efter ca 30 sekunder började det läcka ut vatten från skarven där jag markerat. Är en hel del som droppar ut.
  3. Har inte testat det Mathias.Har alltid kört med spolmuff och inte haft läckage tidigare. Ska testa med balja också bara för att se hur det ser ut.
  4. Plasttuben trycks på metallröret mot motorn ca 2 cm bara, dvs röret går bara ner en liten bit i denna plasttub. Den nedre delen av tuben sitter direkt på impellerhuset. Finns ingen packning under locket på impellerhuset förutom de två små som sitter på varje sida av impellern. Finns inte heller någon packning som sätts på drivaxeln ovanför impellerhuset. Rent spontant känns det som en dålig konstruktion då metallröret borde gå in i impellerhuset eller nära i alla fall.
  5. Nej! Jag köpte den ny och har haft den sedan dess. Har ett rör som går från impellerhuset i plast med gummi inuti. Detta rör sitter sedan ihop med röret som går upp till motorn. Har bytt denna bussning eller vad den nu heter. Dock ranglig konstruktion tycker jag.Bilden är på den gamla bussningen.
  6. Hej! Är det normalt att vatten flödar över i riggen när man har kopplat in spolmuff? Motorn har ny impeller och packningar och strålen är mkt stark. Efter att ha kört på tomgång 30 sekunder till en minut så kommer vatten ut ur riggen (se bild). Hittar inget fel någonstans. Motorn är en Mercury 50 hk -07 Någon som är kunnig på detta?
  7. Tycker inte att det är någon mening att lägga pengar på en motor som är så gammal. Kostade 500 kr och fungerar inte skiten slänger jag den och köper en nyare. Vart kostar det 600 kr att få den fixad? Känns egentligen inte ok att renovera den då propellern har sett bättre dagar. Är i ok bruksskick men inte mer. Finns det inte renoverade propellrar att köpa? Tack för era tips
  8. Hej! Läste lite i trådarna och hittade ganska fort mitt fel att motorn varvar upp och känns som den slirar när man ger mer gas. Fungerar bra på låga varv. Motorn är en 9,8 hk mercury av äldre modell. Har nyss fått den med ett andrabåtsinköp. Följde med för 500 spänn. Misstänkte att det var gummibussning/hubb som inte var ok så jag tog av propellern och det såg ut enligt bilden. Min fråga är kan man ta någon gummimassa och laga eller kan man köpa en ny och ersätta enbart bussningen. När jag läst runt lite så byter man ofta ut hela propeller men då detta är en motor som ska användas sparsamt när den andra båten tas upp på hösten känns det som jag vill ha den billgaste lösningen som fungerar. Har även funderat på att borra hål rakt igenom hela propeller och axel men det känns inte 100%. Någon som har en smart lösning eller som kan tipsa vart man kan köpa en gummibussning som man kan byta själv?
  9. Kollade blåsan då men att pumpa på den gav ingen skillnad. Även bensinfiltret så ok ut. Svårt när felet inte är konstant. Blir mer fiske i höst så man får väl se om den går som den ska eller inte.
  10. Hej! Var ute och fiskade med båten. Allt fungerade som det skulle. Efter ett stopp efter några timmar så startade motorn direkt och dog efter 1 sekund. Provade igen och samma sak hände. Efter att ha prövat 15-20 gånger så låter jag den vara 10 min och då startar den direkt. och går hela tiden. Detta har inträffat en gång senare men på 3 försöket startade den och gick. Har kört 5-6 gånger efter att problemet uppstod första gången och bara haft problem en gång. Kan det vara något bränslerelä som spökar?
  11. Hej! Någon som har tips på vad man kan kolla om motorn går ojämnt på tomgång och med lite gas. Gasar man mer går det fint. På tomgång rycker den och man känner i båten att den inte går rikigt rent. Motorn servades i höstas inför vintern. Har kört 3 turer i år och på den första gick den bra, på den andra hackade den till lite och 3:e turen går den ojämnt hela tiden. Hacken/rycken är inte så kraftiga men det känns ändå att något inte är helt ok. Någon som har tips på vad man kan kolla? Mvh Göran
  12. Har en mercury F50 07:a och har börjat fundera varför den ryker ur det hål som finns alldeles under skvallerstrålen. Kommer lite avgaspuffar speciellt när man startar den. Ryker ingenting om man gasar på lite men kan även märkas lite på tomgångsköring framåt. Någon som vet varför detta avgashål finns och om det är normalt på en sådan motor? Senast ändrad av GurraGas | 03 oktober 2008 | 19:08
  13. Jag har ett visslande ljud som hörs svagt på tomgång och låter lite mer vid lite gaspådrag (strax över tomgång) på en 07:as Mercury 4-takt (50hk). Vid varv över 3000 hörs ingenting. Detta ljud är inte konstant men jag tycker att det låter mer om man trollat en del. Gasar man sedan på så försvinner det men inte alltid. Är detta normalt eller inte för en ny motor eller bör man kolla upp det? Den har gått runt 15 timmar.
×
×
  • Skapa nytt...