Johnson60
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Johnson60
-
Placering
Kadett
-
Fortfarande ingen gnista Nu har vi kopplat bort all el från motorn, kollat att kablar ser ok ut och monterat ihop allt igen. Mätte upp allt vi kunde komma på.. hittar inget. Det konstiga med alltihop är att vi hittar jord på de mest konstiga ställen. Det verkar som att hela tändsystemet är jordat. Mäter man tex mellan en en tändhatt och blocket så är det jordat...? Jag läste i en annan tråd här på forumet att det kan vara så att ngn säkerhetsbrytare jordar tändstyrenheten just för att motorn ska stanna. Då kunde man tydligen testa detta genom att skruva bort jorkabeln från cdi boxen, då skulle man förbikoppla detta säkerhetssystem.. Vi provade, utan resultat. Känns som man kört fast lite.. /Henke.
-
Keihin.. tack så jättemycket.. Det är på det viset du beskriver som jag har kopplat, du får jättegärna maila bilden om du kan. Jag hann inte kolla ngt igår, frugan blev lite irriterad på att jag är för mycket i garaget och vi behövde tydligen storhandla. Nu har jag ju iaf en uppfattning om hur det ska sitta och vad sladdarna ska gå till. Skulle va såååå skönt att ha båten klar nästa vecka när min semester börjar. Tack alla för välbehövd hjälp. Jag hör av mig om hur det gick.. (eller med mer dumma frågor) Mvh. Henke.
-
Hej.. Ett tips för att se om motorn suger tjuvluft är att låta motorn gå på tomgång samtidigt som man sprayar startgas runt motorn. Om tomgången då går upp så suger den tjuvluft där du nyss sprayade. OBS..! Gör detta endast när motorn är kall... Det är ingen bra idé att spruta en så brandfarlig vätska på en glödhet motor. Mvh. Henke.
-
Hej. Jag har fiskat med både power pro, fireline och ron thompson. Favoriten är helt klart power pro men mest för att den inte slits lika snabbt som ron thompson och inte är lika stel som fireline. Tycker inte direkt att jag har fått mer eller mindre trassel med något speciellt märke. Det viktigaste om man vill undvika trassel med flätlina är att inte spola på för mycket lina på rullen, det händer nämligen att linan tar med sig flera varv på en gång med ett skatbo som följd. Lycka till med fisket. Mvh. Henke.
-
Det kan det kanske. Jag får mäta upp sladdarna efter jobbet. Frågan är bara om jag blir klokare av det. Jag vet ju ändå inte var jag ska sätta dem.. Vilken klant jag är. När jag väl hade fått in motorn i garaget, innan jag började riva den så fotade jag allt med digitalkameran så att jag skulle få ihop allt likadant igen. Tänkte inte på att fota motorn när den satt på båten. Måste ändå säga att det har flytit på bra ända tills nu. Jag har aldrig rivit en båtmotor förut. Jobbar vanligtvis med bil & motorcykelmotorer. En motor e ju en motor. Funkar typ likadant.. Fast det är lite fix o trix med en utombordare. /Henke.
-
Haha.. ja tyvärr så sitter den ju där Det blev så sent igår att jag inte hade tid att felsöka så mkt. Men dödmansgreppet var det första jag kollade. Ska mäta upp om jag får ström fram till tändspolarna i kväll. Iom att den går på starten så vet jag ju iaf att och jord är rätt. Nu är det bara de små kablarna kvar.. jag vet inte riktigt vad de är till. Tänkte om det är ngn som har en likadan snurra så kanske de kunde kolla hur de sitter.. Mvh. Henke.
-
Hej allihop. Jag har en johnson60 -92 som är renoverad efter att ha skurit på en cylinder. Problemet är att det var så länge sedan jag monterade bort motorn från båten att jag har glömt hur kablarna som kommer ifrån båten skall sitta. De flesta kablar har ju kontaktstycken som bara går att sätta på ett sätt, men inte alla. Den stora en ska ju sitta på startmotorns solenoid, utöver den har jag en grov jordkabel samt 2st mindre kablar, den ena av dessa har en hankabelsko och den andra en ringkabelsko. Vi kopplade allt som vi tror att det satt... Då funkar tilten, den går på startmotorn MEN vi får ingen gnista. Är det ngn vänlig själ som vet hur detta ska kopplas..? Mvh. Henke.