-
Innehålls Antal
30 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm cosmobear
-
Placering
Fänrik
-
Hej ! Jag har en selco kabin båt med volvo b20 där jag under vintern tagit bort drevet. Det finns ju inga motorkuddar ( stöd ) till motorn utan jag har förstått att drevet verkar som motvikt och balanserar hela drivlinan som sitter i akterspegeln. Min fråga är om det är skadligt att köra båten på trailern ( gupp och gropar ) utan monterat drev som motvikt till motorn. Kan belastningen på akterspegeln bli för stor så att t.ex. sprickbildning kan ske. P.S. båten är en 66:a. Mvh C
-
Hej ! Är ingen 100 drevsexpert men håller också på att byta packningar på mitt drev inför sommaren. Den packning som jag bytte på växelarmen har beteckningen nr 55 på marinepartseuropes sprängskiss. Den pilllade jag upp med ett vasst dorn tills jag fått upp den så pass att jag kunde få grepp och dra upp den med mycket spetsig tång. Visserligen fick jag ha sönder den gamla packningen under processen men den skulle ju ändå bytas. Den nya pressades på plats med hjälp av ett rör med rätt dimension. Om detta är rätt tillvägagångssätt eller ej vet jag inte men ingen åverkan på axeln eller den nya packboxen gjordes så jag ser inte att det kunnat gå galet. Hälsningar C.
-
Bättre att vara pessimistisk så slipper man bli så besviken. Då kan det bara bli bättre. Dessutom spåddes ju 2007 helt felaktigt till att bli en rekordbra sommar. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-sealed.gif\ border=\0\ alt=\Sealed\ title=\Sealed\ />
-
Glöm inte heller att byte packningen som sitter runt axeln som sköter växelväljaren på övre växelhuset. Har haft problem jag med och har under vintern försökt täta alla tänkbara ställen. Hoppas på att man lyckats. Lycka till.
-
Jag är också helt övertygad att det kommer att skvimpa, rinna, pressas m.m. ut till knuten EFTER att jag monterat det. Frågan gällde dock när drevet hanteras i löst tillstånd omonterat. Mvh / C
-
Jag har under vintern fixat och donat med mitt 100A drev och står i begrepp att fylla i fräsch hypoidolja. Drevet är naturligtvis bortmonterat från båten. Då 100A drevet till skillnad från 100B har en viss andel olja i gummibälgen runt knutkorset så undrar jag om jag efter påfyllning av olja riskerar att oljan rinner ut till knutkorset ( och ut i det fria ) när jag sedan skall vrida och vända med drevet för att montera det? För att göra frågan enklare: Trycks oljan ut i bälgen eller sker det via självrinning ? Om den måste stå under högt tryck för att kunna komma ut i bälgen så är det ju ingen risk för oljespill när man hanterar ett uppfyllt men bortmonterat drev. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap i frågan så man slipper riskera att spilla ut dyrbar hypoidolja? Hälsningar C.
-
Se upp så att du fyller rätt typ av olja bara så att det inte skär!!!! 100A drev = Hypoidolja SAE 90 100B drev = Motorolja. 100A drev vet du att du har om knuten innanför bälgen känns som en konservburk (Zeppaknut ). 100B har istället en vanlig kardanknut. Detta är det enklaste sätet att skilja dem åt. Gott nytt år !
-
Det var väl mer eller mindre meningen som ett skämt det där med kastrulltest och jag förstår att det inte skulle bli speciellt rättvisande. Kanske finns det istället någon som kan tipsa om någon hyfsat vetenskaplig artikel, examensarbete eller dyl som ingående beskriver för, nackdelar och sidoeffekter av olika kylsystem ( särskilt sjövattenkylning ) för marinmotorer. I ett sådant dokument finns ju oftast fotnoter rörande påståenden som gör att man tydliggör källan till viktig information. Jag dömer definitivt inte ut alla kunniga personer på detta forum som har stor erfarenhet. Men det är helt enkelt lättare att dra vettiga slutsatser när man slipper bedöma olika personers trovärdighet, tolka deras sätt att framföra sina teorier och teser m.m. Hör av dig du som har någon länk till någon intressant och konkret läsning i ämnet. Annars blir väl bibloteket nästa instans för att kunna angripa frågan på ett framgångsrikt sätt.
-
Jag får väl helt enkelt sätta på kastrullen på spisen med lite östersjövatten och studera effekterna, analysera och dra några kloka slutsatser.
-
Visst kan det vara så att jag behöver byta termostat. Frågan är bara vad som egentligen gör att det är olämpligt med högre temperaturer i sjövattenkylda motorer. Den korrekta anledningen måste enligt min mening vägas mot den stora nackdelen att en låg driftstemperatur ger ett större motorslitage. Vad är mest skadligt i ett längre perspektiv kopplat till vilken typ av sjövatten som används till kylning? Jag har svårt att se en tydlig bild av vad som är den grundläggande anledningen efter att ha scannat I-net. Det pratas om flera orsaker: - Saltvatten som fäller ut saltkristaller. - Hett vatten är mer syrerikt och därmed mer korrosivt. - Sjövatten innehåller andra mineraler som kan bilda pannsten. Att byta termostat kan ju vara fel väg att gå om det är så att huvudanledningen härhör till saltvattenproblematik på västkusten och att det är mer skadligt att köra på låg driftstemperatur i längden.
-
62 grader !!! Då går min motor definitivt för varm. Ca 80 grader normalt med toppar på upp mot 90 efter hård belastning. Efter att ha läst en hel del inlägg på forumet så torde det vara många som har för hög temperatur och riskerar kristallisering med sin sjövattenkylning om nu 62 grader är ett gränsvärde. Å ena sidan är ju tidsperspektivet också intressant. Det kan ju möjligen vara så att en så låg driftstemperatur som 60 grader gör att motorns allmänna nedslitning är en allvarligare parameter än risken för saltkristallisering vid 80 grader om man ser det i ett längre perspektiv. Å andra sidan är det svårt att tro att volvo penta medvetet skulle ha byggt maskiner som på grund av låg driftstemp snabbt slits ned. Ska helt enkelt bli intressant att se vad jag får för svar av VP. Jag får vänta och se antar jag. Tack för din kommentar Gunnar! Ha det bra / C.
-
Ok Gunnar ! Som du vill: Vilken temperatur (eller område) är att betrakta som för varmt som du utrycker dig och som resulterar i igenbäckning. För varmt är ju ett ganska trubbigt mått enligt mitt sätt att se det. På frågan om vad jag har för temperatur på min motor så var ju min fråga det omvända nämligen vad får det vara för max driftstemperatur. Om jag får reda på det är det enkelt för mig att hantera min farhågor själv. Om det är lika på alla motorer så borde det vara enkelt att svara på för den som kan. Varsågod...
-
Visst går det att E-posta VP och det har jag också gjort precis efter mitt sista inlägg. Jag ville bara påskina att jag först ville höra om någon på forumet hade kunskapen om vad de angett så att inte svaret enbart skulle bli: Hör med VP ! Varför jag är intresserad av vad VP anger som driftstemperatur beror på: - Det är de som har byggt motorn och måste därmed ha en driftstemperatur i åtanke för att kunna erbjuda en hållbar produkt. - På forumet florerar det många uppfattningar som gör det svårt att avgöra vad som egentligen är vad maskinen ( Alla maskiner som du påskiner ) är konstruerade för. -Det är ibland svårt att avgöra vem som verkligen vet vad han /hon pratar om och därför vore det trevligt att se om någon visste vad motorkonstuktörerna en gång i tiden själva sagt. -Om man vill höra vad folk har för egna erfarenheter från just denna fråga så är min erfarenhet efter att ha läst på forumet om detta att man inte får någon ensad uppgift och man startar bara en lavin av tyckande. Ovanstående är mitt motiv till varför det vore trevligt att få tillverkarens angivelser på det normala driftstemperaturområdet. Mvh / C
-
Ingen som kan säga var jag kan hitta dessa uppgifter utan att sitta i timmar i tfn hos VP och ändå kanske inte få något svar för att ingen längre kan dessa marinmotorer?? Alltså: Vad har motortillverkaren angivit vad avser drifts och maxtemp. på sjövattenkyld B20? Och då menar jag: Inte när termostaten öppnar! Inte vad någon på forumet tycker är lämpligt! Inte vad jag kan avläsa på tempmätaren! Inte vad jag kan avläsa på en extra monterad köttmätare! (Bäst att vara så konkret i frågeställningen som möjligt !) Någon med kunskap??
-
Tyvärr säger instruktionsboken på VP bara att termostaten öppnar vid 54 grader. Inget om normal driftstemperatur eller max tillåten tyvärr! Vad jag ser på mätaren är ju inte säkert att det är detsamma som den driftstemperatur som motortillverkaren har tänkt sig från början. Mvh /c