nomis
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm nomis
-
Placering
Kadett
-
Hej i stugan (båten) Äger alltså en Saaga 20 av tidig modell och i denna sitter idag en tyvärr uttjänt Mb10a. Min tanke var att byta till en bättre, men familjen skulle vilja ha en annan. En tanke har fötts om att man kanske skulle konvertera till en dieselmotor. Vad för slags märken, modeller, drivmedel och allt vad det innebär passar til en Saga 20????
-
Hej alla som är glada och fått i sin båt! Jag har gett upp! Jag vill hitta en utbytesmotor till min SAGA 20 båt I denna sitter en MB10a. Vad är en lämplig utbytes motor till denna!(Har ej råd med något sprillans nytt) /Nomis
-
Gött och höra från en sann kännare! Jag har oxå ringat in problemet idag, men har ändå kört motorn i ca 3 timmar i sjön med varierat reultat.Hon går relativt bra med högt gaspådrag, men så fort jag vill släppa ner på gasen så vill hon inte mer. kanske vill hon ha mer luft?? Hur? Jag har insett att något är fel med min Solexförgasare, men med med min erfarenhet så hjälper nog inte en isärtagning av bränslesystemet än en gång utann hjälp från dig eller någon annan kunning på forumet. Vad menar du och hur kontrollerar jag Solex spjällaxel som du skrev Nitro! Jag har plockat bort luftfiltret från motorn enligt vissas tycke!
-
Var nere vid båten en stund förut och kollade varför i h-e det alltid tycks lukta bensin när jag kör!! Inget läckage är synligt från Bränsleledningar eller förgasare. Däremot så verkar det läcka en del vatten mellan avgaslimpan och den utgående slangen. Det verkar vara en mellandel som har rostat sönder och behöver bytas. Nu till frågan: Är det oförbränd bensin som luktar? Finns denna del att köpa i handeln? Är det därför motorn går lite dåligt? Eller varför vill motorn köva sig vid gaspådrag? Jag skruvar på de 2 skruvar på förgasaren, men när jag tror jag fått det bra så ändrar sig allt igen!!!! Varför? MKT tacksam för svar!!!
-
Finns det något enkelt och bra sätt att montera ekolodsgivaren på en snipa (Saga 20). vill helst sätta en typ inombordsgivare för båten ligger i sjön Förslag!?
-
Skickar en bild på gamla Bettan Köpte faktiskt båten av en äldre herre på västkusten som tyvärr inte orkade med service de sista åren, men den går om än lite si o så!
-
Du har helt rätt Nitro! Kul att höra från dig igen förresten. Hon är gammal och värd en uppfräschning. skälet till att jag söker en privatperson är helt enkelt den att jag vill helst inte ha någon som är relativt ny på dessa motorer utan någon med lååång erfarenhet. Lämnar man in båten hos en firma blir väl det som på en bilverkstad. en hel del ogjort och hutlöst betalt. /Nomis
-
Tror man får leva med skiten! Vikingarna hade säkert samma problem!
-
Precis!! En GT är aldrig fel på sjön. Iskuber i en ståltermos som skakas rejält funkar kanoooon!!
-
Är det någon som vet någon privatperson i Västra Götalandsregionen som är en hejare på motorenoveringar! Motorn går, men dock lite si & så! Blästring, målning och ev. nytillverkning av detaljer fixar jag själv, men att börja pilla med kolvar och ventiler med allt vad det heter bör jag nog inte göra! Motorn är en VP MB10a! /Nomis
-
Tack Nitro! Då börjar jag med att kontrollera tändningen! Skönt med kunnigt folk i forumen! Mvh Nomis
-
Äntligen startade motorn, om än efter lite meck! Fick skrapa lite i fördelaren och på rotorn. Nu till frågan: Jag hade isär förgasaren (Solex 26) förra året och vet egentligen inte om jag har rätt inställning på luftskruv och tomgångsskruv. Den håller inte tomgången utan jag måste ha en relativt hög grundgas för att den skall vara stabil i gången. En motor som MB10a skall väl kunna gå utan att behöva tillföra extra gas när den är varm. Ska man stirra sig blind på förgasaren eller kan det vara en tändinställningsgrej. Dumma frågor kanske, men frågar man inte så......! Mvh Nomis
-
Hej! Äntligen har man fått i båten, men problemet är att den inte startar! Har en MB10a. Startmotrn går runt, men den tänder inte alls. Hur går ni till väga med felsökning på motrn när läget är så här! Jag har ny tändspole, ny rotor och ny brytare från förra säsongen. Stiften ser ganska oljiga och sotiga ut! Jag har bytt ut bensinen till ny bensin med blytillsats till denna säsong. Mvh Nomis
-
Har hört att äldremotorer typ MB10a ej mår så bra på vanlig blyfri bensin. Jag kör med 95 oktanigt. Skall man blanda i något i tanken? //Nomis
-
Hej! Jak kan tyvärr inte hjälpa till,men jag har exakt samma problem på min MB 10! Jag föjer denna tråd med stort intresse.