Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

Ironmountain

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ironmountain

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hallå Har kollat lite mer på elschemat och tror att man ska stänga kabel 3 & 4 på S1 som är styrpanelen. Ska undersöka mer i helgen och återkommer med resultat. /Henrik
  2. Hej Jag har googlat runt en del innan jag skrev här och det är nog som du säger att den styrs via w-bus just i den kontakten i alla fall. Verkar som tidigare modeller som inte haft w-bus och då kunnat startas via 12v men osäker på om det går med de "nyare" modellerna. W-bus API har Webasto tyvärr inte vilja släppa annars kunde man säkert styra temp och hela baletten från egna lösningar. Nu måste man köpa deras telestart som är orimligt dyr... Undersöker vidare skulle någon komma på något skriv gärna. Tack /Henrik
  3. Hej Tack, jag har varit på kontakten för telestarten men när jag mätte upp dom kablarna så hade jag 12v på samtliga när värmaren var av. Man kanske ska sluta två av dom kablarna istället för att skicka på 12v på en av dom? Jag är inte helt elektronikbevandrad så kan ha helt fel. /Henrik
  4. Hej Håller på att undersöka hur man skulle kunna fjärrstarta min Webasto värmare. Har tänkt göra det via WiFi och Home Assistant med en 12v relä. Har gjort eftersökningar på internet utan att lyckas hitta någon bra information. Vad jag förstått ska man kunna starta värmaren genom att ge 12v signal på någon av kablarna som går till kontrollpanelen? Jag har följande kontrollpanel: https://www.boatlab.se/webasto-mc04-kontrollpanel-air-top-evo-40-55-12-24v-1st?pa-partnerid=7180&pacid=62399eef029e70.53565702&utm_source=partnerads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=7180 Har kollat och mätt kablarna som går till kontrollpanelen utan att kunna förstå vilken jag ska ge mig på. Det finns även ett kablage som ska gå till Webastos egna fjärrstart samt en brun kabel som inte går till något och ej är märkt. Någon som har erfarenhet av detta och kan peka mig i rätt riktning? Tack på förhand /Henrik
  5. Hej Har du kollat att tändningen står rätt? Har haft en del strul med det själv och det var under belastning vid ca 3000 rpm man märkte det. Mvh /Henrik
  6. Hej Janne Jag har en pump som ligger och samlar damm om du är intresserad. Den jag har är i aluminium tror jag och den är nästan i ny skick. Inget glapp i axeln som du säkert har problem med. Om du är intresserad så är det bara att höra av sig. 070-210 14 20 /Henrik
  7. Tjena Jag har en Sea Ray Sundancer 250 med en 7,4 LX EFI med bravo 3 drev. Har precis installerat flödesmätare och när jag ligger och marchar vid ca 25 knop så drar båten 1,7 liter/distans. Vrider man på lite mer och åker ca 30 knop så ligger jag och drar ganska nära 2 liter/distansen. Mvh /Henrik
  8. Jag hade samma problem med min pump förra året. Jag skickade iväg min på renovering hos en farbror som köpt renoveringssatser från armen. Hans kontaktuppgifter finns i detta foruminlägg. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=189213 Tror det kostade 1200 plus frakt och den blev som ny. Om du har sötvattenkylning så har jag en extra pump som är som ny. Köpte den in blanco och visade sig inte passa min motor. Bild på denna finns också i foruminlägget ovan. Är du intresserad av den så är det bara att säga till. Lycka till \Henrik
  9. Hmm Funderar på att göra följande. 1. Bensintanken sitter redan i sepparat utrymme så den behöver jag inte göra något med. 2. Flytta bensinfiltret från utrymmet med batterierna in i motorrummen. I motorrummet har jag fläkt. 3. Sätta batterierna i batterilådor. 4. Sedan har jag gasolen kvar. Tror jag har brist på plats att få in en gasolhink med avlufting över vattenlinjen. Om detta inte går är det någon som har någon bra lösning var man gör av flaskan? \Henrik
  10. Tack för alla svar jag kommer nog koppla in laddaren i switchen. Jag hör också till den switchparanoida skaran så det ska nog funka fint. I värsta fall får man stanna några timmar och ladda upp ett batteri. En annan sak som jag undrar över nu när jag ändå håller på att fixa är hur gas/bensin och batteri bör vara uppdelat för att man ska känna sig säker. Aktern är uppdelad i 3 fack och i mitten sitter motorn. Till vänster om motorn så är det stuvfack och till höger så finns nu batterier, bensinfilter samt gasolflaska. Detta verkar inte direkt vara en bra lösning enligt mina tankar. Hur skulle ni fördelat dessa saker så det blir säkert? \Henrik
  11. Om man skulle gå på metoden att koppla in plus kabeln i switchen ska den då sättas på samma ställe där kabeln till motor går. Kan man inte skada generatorn då? \Henrik
  12. Tack för svaret ska installera den nästa helg. \Henrik
  13. Hej Jag har köpt mig en C-Tec xs 7000 laddare och tänkte skruva fast den i båten så man kan ha den som landström/ladda batterierna i hamn. Min fråga är om det är något speciellt man ska tänka på och hur jag installerar den, är lite osäker. Jag har två 75 ampers batterier kopplat till en switch där jag kan välja mellan batteri 1, batteri 2 och båda batterierna. Svart kabel på laddaren ska väl kopplas till jord men vart ska jag göra av den röda för att det ska funka smidigt? Tacksam för kloka råd \Henrik
  14. Hej Jag köpte en Garmin 520s förra året och installerade aldrig givaren för ekolodet. Nu när båten är på land så känns det aktuellt att montera den så man kan dra nytta av ekolodet under denna säsong. Det följer ju med en akterspegel givare till modellen och jag undrar om det funkar att sätta den på akterspegeln om man har innombordre/drev? \Henrik Senast ändrad av Ironmountain | 27 april 2008 | 18:03
×
×
  • Skapa nytt...