Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

zeustor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om zeustor

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag håller på att lösa exakta samma installation med två st mikrobrytare t.ex https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare-for-elektronik/mikrobrytare/mikrobrytare-1-pol-arm-p36031?gclid=CjwKCAjw7p6aBhBiEiwA83fGuio0OCSienv-wW2NQq4pPHtRmoFG1KERa2L-bSakSKxlKAPbPBBuMBoCKDwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Lösningen blir mer mekanisk då ventilens arm påverkar den ena brytare vid stängt läge (röd diod) och vid öppet läge påverkas den andra brytare som sluter kretsen med grön diod. Lite jobb med att placera brytarna rätt så att ventilens arm påverkar de båda , men det funkar..
  2. Lite sen kanske men kolla gärna den här https://www.youtube.com/watch?v=b_qR1d9Cu5g&ab_channel=SailLife videoserie.
  3. Spännande! kom gärna med några bilder när den är klar
  4. Hej! Jag tittade rund lite hos IKEAs produkter av väggplattor/väggpanel, men de flesta är över 1,3 cm tunna. Det är lite skillnad mot 1,5mm. Jag kan lika gärna ha tittat på fel produkt. Vore bra om du kunde lägga ut en länk.Tack
  5. Köp dessa filter, det har jag gjort från samma firma https://www.parts4engines.com/ till min Perkins 4108M. De håller minst samma kvalitet som VPs kan jag tänka mej
  6. Jo tanken är om jag nu skulle välja att gå vidare med denna lösning att isolera med glasfiberband 3 omgångar med 50% överlappning
  7. Tack för alla goda råd. Idag var jag ner i båten och kollade om inte vattensamlaren kunde sänkas 6-7 cm . Detta kanske skulle innebära att man kan välja den gamla installationen med lite större marginaler i höjdskillnad mellan limpans utgång och vattendelarens nivå, och lägga åt sidan den nya konstruktionen . Jag får överväga alla alternativ till lösningar och välja det som känns bra och fungerar tillfredsställande. Jag återkommer när allt är monterat och testat( ...hoppas på varmare dagar snart...)
  8. Tack Pentax igen för dina resonemang och råd. Tyvärr på andra bilden illustreras den så kallade normala installationen lite fel. Oljetrågets botten ligger betydligt under vattensamlarens botten. Det kan röras om en skillnad på drygt 15 cm. Som det ser ut så ligger underkanten av limpans utsläpp i samma höjd som vattensamlarens dryga halva höjd. Så det finns inte mycket att spela med tyvärr. Senast jag tömde vattensamlaren ( inför den nya konstruktion)på glykolblandat vatten så uppgick detta till ca 5 liter (nedre kammaren var nästan full) vilket jag har svårt att förstå ty detta innebär att vattnet när som helst kan skvalpa tillbaka till limpan om detta inträffar när båten är i sjön.. Jag håller med dej att där borde inte finnas så mycket vatten. Värt att notera att detta vatten tillkom efter vinterkonservering i höstas. Jag har som sagt ingen förklaring.Jag måste testa lite mer så fort det blir lite varmare...
  9. jag ansåg att vattenlåset som fanns var gammal med överhängande risk att börja läcka när som helst. Dessutom placeringen var kanske inte det mest idealiska enligt en del kamrater i klubben. Jag ersatte den med en vetus NLP50S. Samtidigt har installationen blivit lite annorlunda för att minska risken att vattnet skulle rinna tillbaka i limpan(cylindrar) vid startsvårigheter eller vid segling utan motor. Även detta arrangemang hade avgasutloppet ganska nära, nivåmässigt, ingången till vattenlåsets nedre kammaren, därav den nya svanhalsen som höjer ca 23 cm över den gamla nivån. skickar en snabbteckning på det hela. angivelserna och n är ungefärliga men principen hoppas jag att den går fram
  10. Bra och genomtänkta åsikter. Jag känner lite att det börjar "brännas" lite. Jag har bytt till en annan vattenlås med större kapacitet. Detta har gjort att nivån mellan avgaskröken och ingången till vattenlåset blev minimal. Dessutom det är så oerhört trångt med inga andra alternativa lösningar. Vist är konstruktionen gjort av tunnare material. Jag lägger ut en bild på densamma
  11. Tack så mycket Gryningsrad för ditt inlägg/förslag. Jaa lukta och ryka lär det göra med besked i början. Kan man använda copaslip tillsammans med packningen?
  12. Hej och tack Thomas-1 för länken. Jag var där för ett tag sen och kollade olika allternativ Tack Pentax för dina ingående åsikter och info. Jag funderar på att testa den gamla packningen så får vi se om den tål eller inte. Visst flänsen ska vara plan, den ser ut så ! Jag är också orolig för värmen. Jag har sett i en del utländska siter däremot som prinsipen som sådan verkar accepterad men med mycket isolering på röret. Förslaget med rörslingan rund kröken är mycket intressant lösning vilken jag tar med mej om det visar sig att isoleringen inte räcker.
  13. Tack Pentax föt ditt svar. Originalpackningen som sagt vär mjuk och gummiakrtig, frågan är om det kan klara av den högre temperaturen? Jag tänker linda in kröken med glasfiberband för att sänka tempen en del. Att mantla nu är inte aktuellt. Jag hoppas på att kunna testa och kontrollera tempen på avgasröret. Men först som sagt packning som tätar mot limpans vattenkanaler
  14. .....hej på er igen ! Finns det ingen som kan komma med något??
  15. zeustor

    avgaskrök

    Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med åsikter/lösningar eller förslag. Min fråga gäller vad för sort packning ska jag använda vid montering av en nysvetsad svanhals/riser/stigare i min perkins 4108 M LOW LINE. I den gamla konstruktionen fanns en gummiliknade packning mellan avgasklumpen och avgaslimpan. Denna mjuka packningen med sin flexibilitet tätade väl mot vattenfyllda kanaler i limpan med avgasutblås i mitten. Samma ställe nu kommer att bli betydligt mera varm tack vare de torra avgaserna. Dessa kommer att kylas lite senare nu på väg nerströms med en vatteninjektion från värmeväxlaren. Jag undrar om samma sort packning kan tåla de betydlig högre temperaturer nu? Bara hårda packningar skulle vara svårt att få täta utan vattenläckage! Jag måste också nämna att i den gamla montering vatteninjektionen ägde rum väldigt nära packningen vilket bidrog till att hålla tempen nere. Jag har försökt att beskriva så gott jag kan mitt problem Mvh Dimman
×
×
  • Skapa nytt...