Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025

helikoptern

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    64
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om helikoptern

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kan det vara micribrytaren som inte bryter tändningen, då är det svårt att få ur växeln! Microbrytaren skall döda tändingen någon millisekund när man lägger ur växeln annars släpper inte clutchen ur växeln i drevet.
  2. Hej, Har inte justerat på OMC men torde vara väldigt likt Mercruiser, på följande länk finns instruktion till Mercruiser, principen borde vara lika på din OMC. http://www.drevman.se/html/wirejustering.html
  3. Relät köpte jag på den lokala bildelsaffärn och är av typen växlande. Kopplade in detta mellan + och spolen. Vid Ej tillslag får spolen spänning hela tiden via relät, vid tillslag (signal från microbrytaren) bryts spänningen till spolen och motorn dör under någon millisekund, den polen som relät växlar till är alltså inte ansluten. Enligt en båtmek skall man på denna polen kunna koppla in ett motstånd för att istället för att motorn dör helt kunna få motorn att sänka varvtalet något, vilket kan räcka för att växeln skall hoppa ur. Jag har testat detta men inte hittat rätt impedans för detta motstånd.
  4. Skulle gissa på dålig kontakt i någon av ledningarna till och från microbrytaren, annars något fel i tändmodulen. Är inte helt säker men har för mig att den ena kabeln skall gå till jord och den andra till tändmodulen. Slå på tändningen och mät med voltmeter att du har kontakt överallt, tänk på att kretsen över microbrytaren kan vara jordsidan(-) ! Ser fram mot en lösning för dig, håll oss underrättade !
  5. Med tanke på ditt andra inlägg skulle jag ta det i denna ordning: 1. Kolla microbrytaren, starta motorn-tryck till på microbrytaren, du borde komma åt piggen på brytaren med en lite skruvmejsel, är microbrytaren rätt inkopplad kommer nu motorn att tappa lite varv. 2. Kolla den bladfjäder som trycker på microbrytaren så att den trycker nog hårt på microbrytaren, jag fick på min gamla motor spänna denna fjäder en aning för att den skulle trycka tillräckligt på brytaren. 3. Kontrollera justeringen av växelvajrar på shiftplattan och ev. justera. 4. Kolla att växelvajer från shiftplattan ner till drevet löper lätt, lossa vajern från shiftplattan och prova att dra vajern in och ut, ev får du rotera propellern en aning för att nå ändlägena på vajern, vajern skall löpa lätt annars är det troligen dags för vajerbyte... 5. Växelreglaget, inte så vanligt fel... men man vet ju aldrig!
  6. Jag monterade en MSD tändning på min Mercruiser, Vad jag vet så har inte MSD någon ingång för signal från microbrytaren så jag fick med hjälp av ett växlande relä bryta spänningen (+) till tändmodulen/spolen då microbrytaren ger signal. Detta gör att motorn helt dör under någon millisekund men hinner aldrig stanna helt.
  7. Hej, Jag har en 250 Sundancer -87 och jag har för mig att den modellen tillverkades fram t.o.m. -88. Har haft den nu i 4 säsonger och är mycket nöjd, mycket båt för pengarna, det enda jag igentligen tycker är fel på modellen är att ingången genom akterspegeln sitter på fel sida. En del underhåll får man kanske också räkna med på en sådan årsmodell, jag har fått täta några rutlister som torkat etc. Sedan kan man naturligtvis uppdatera i oändlighet, själv har jag bytt kapell, installerat värmare, ankarspel och bytte 2012 motor och drev. MIn hade från början en mercruiser 5,0, denna var i minsta laget så jag bytte till en 5,7 Vortec vilket gjorde underverk, så minimum är 5,7 till denna modell. Hör av dig om du har några andra funderingar!
  8. Vill minnas att jag hade exakt samma problem som du beskriver, jag hittade faktisk en detalj från Ebersprecher som passade perfekt. Jag sökte upp en serviceverkstad för Ebersprecher och det visade sig att det fanns en 90* krök som passar värmarens 24mm och som i andra änden passade för den slang du har. Så den delen du behöver finns, finns dock inte hos Hjertmans eller liknande butiker.
  9. Jag hade liknande problem för 2 år sedan, då bytte jag termostathus inkl den kulventil som fördelar kylningen mellan vänster och höger limpa/knä och problemet försvann. Kan även nämna att när jag kollade klaffarna i bockhornet så hade den ena smält sönder... Är dock osäker på hur stor min skillnad mellan sidorna var!
  10. Jag hade ett lilknande problem med min gamla motor, Mercruiser 5,0LX , När den hade blivit varm och man låg i plan började den hosta och poffa, det visade sig vara tändspolen som inte gav rätt effekt när det blev varmt kring motorn, släppte man ner båten till ca, 5 knop så svalnade den och gick rent igen!
  11. Jag köpte min på www.drev.se , https://www.drev.se/shiftplatta-p-2779-c-106.aspx 1514:-
  12. På min micobrytare finns 2 anslutningar, den ena (svart) är kopplad till jord (minus) och den andra (vit/grön) delar sig i 2 varav den ena går in i fördelaren och den andra går in i tändmodulen, dessa 2 är vit/gröna. Hoppas detta var till hjälp !
  13. Jag hade liknande problem i våras, monterade i en ny motor som hade MSD tändsystem och fördelare, dessa är inte förberedda för denna microbrytare så jag monterade ett växlande relä på plus ledningen till spolen, detta gör att när min microbrytare slår till dödas tändningen helt. Detta har fungerat bra för mig, på min gamla motor satt det Mercruiser Thunderbolt IV tändsystem och där såg det lite annorlunda ut, har du samma system kan jag gå ut i garaget och kolla hur den är kopplad ?
  14. Jag hade en Mercruiser 5,0 -87 tidigare med sjövattenkylning, där hade jag också samma fel med ojämn temp mellan vänster och höger knä, efter byte av termostathus inkl de kulor som nämnts ovan blev mina knän jämnvarma! På min nya motor märkte jag att när jag på land startade motorn med hjälp av spolmuff och vattenslang blev ena knät rejält varmt medans det andra var kallt. Då båten kom i sjön försvann problemet och jag har kalla knän, tydligen räcker inte trycket i en vattenslang för att kyla båda limporna, vilket i sin tur kan innebära att om impellern börjar bli dålig skulle man kunna få ojämn temp på knäna !
  15. Lyfter tråden igen då jag fortfarande inte fått någon lösning på detta. Frågan är alltså hur kopplar jag in Mercruisers microbrytare från drevet till en MSD fördelare Chev typ HEI. ???
×
×
  • Skapa nytt...