Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025

Svenne07

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Svenne07

  • Placering
    Kadett
  1. Hur långt? Det beror nog på vem du frågar. För min del tycker jag nog man ska ut från Östersjön i alla fall, åtminstone till England eller så..
  2. Apropos att bygga själv. Jag känner en australiensare som byggde en katamaran själv, skaffade ritning nånstans och sen svetsade han ihop den själv (nåja med lite hjälp av nån kunnig). Aluminium, 15 meter lång. Han påstår att det inte var så värst svårt att bygga. Den blev riktigt bra, han tog sig runt jorden i den och jag tror den flyter än idag. Men den hade inga kölar alls så det gick dåligt att kryssa (jag menar segla mot vinden!) men det gör ju inte så mycket om man långseglar och håller sig i passadvinden nästan hela tiden.
  3. Tjena Funkis När det gäller riggproblem för katamaraner har jag hört en förklaring som jag tycker låter rimlig: På en katamaran har man stag från masttoppen till de två skroven. I stora vågor blir det lätt så att det ena skrovet vrids i förhållande till det andra, vilket ger väldigt stora påfrestningar på stagen. En enskrovsbåt har ett mycket mer stelt skrov så att detta problem finns inte på samma sätt.
  4. Har aldrig seglat nån katamaran själv, men väl seglat ifrån en och annan... De är oftast grymt dåliga på att kryssa. Men å andra sidan kan de vara fruktansvärt snabba i undanvind. Annars finns väl vissa nackdelar om man är ute i hög sjö: slår man runt är det kört, den rätar förstås inte upp sig själv som en enskrovsbåt gör. Och katamaraner har visst en tendens att tappa masten pga stora påfrestningar på stag och vant när skroven rör sig ojämnt i vågorna. Dessutom är väl halva poängen med segling just att båten ska luta, eller hur?
  5. Hej! Ett annat tips: Tridentnav ECS. Tridentnav ECS skickar också data till autopiloten när en rutt är aktiverad, så att båten automatiskt följer rutten. Enkelt att skapa och ändra rutter. Programmet är mycket flexibelt; valfritt antal sjökortsbilder med olika skalor/inställningar och möjlighet att välja precis vilken övrig information från gps osv som ska visas, var och hur. Testa demoversionen: http://www.tridentnav.se
  6. Hej! Min iofs rätt begränsade erfarenhet säger följande: Det är ofarligt att försöka starta utan choke, det skadar aldrig. Därför kan man alltid prova att starta utan choke först. Sen, om det inte funkade utan choke, prövar man med choke. På så vis undviker man sura ner motorn genom att att choka i onödan. / Sven
  7. Hej westgard! Okej, laptop med gps-puck, men vilket/vilka program använder du? / Sven
  8. Hade en gummibåt förut som vi lagade själva en massa gånger... men det blev aldrig bra, de där lapparna man limmade dit lossnade hela tiden. Så jag tror det är svårt att fixa själv. Vet inget företag som gör sånt, men det borde finnas. Mvh / Sven
  9. Det bästa är helt klart att ha både fart från GPS (fart över grund) och från logg (fart genom vattnet), det är ju faktiskt helt olika saker. Kan vara stor skillnad vid med- eller mot-ström. Om man vill mäta toppfart för en segelbåt i hög sjö (det är ju oftast då man seglar snabbast, när man surfar nedför en våg) så är det definitivt loggen smo gäller, GPS-farten kan visa helt galna värden när om båten rör sig upp/ner. Jag har t.ex. varit med om att GPS:en sagt att vi seglat i över 30 knop (!) när den riktiga farten (enligt logg) var ca 13-14 knop. Det var förstås när båten surfade utför en våg, verkar som om GPS:ens fartberäkning blir förvirrad av snabba höjdskillnader. Rätt kalibrerad kan en logg ge riktigt bra värden. Tills det börjar växa sjögräs och snäckor på den...
  10. Halloj Har själv varit ute två år med en fenkölad båt som stack 2,0 m. Några gånger hände det att vi kände oss begränsade pga djupgåendet, men det var inte ofta. Till exempel skulle vi uppför en flod på Borneo utan nåt vettigt sjökort, då körde vi fast i leran men det gick att gasa på och komma igenom. :-) Vet inte hur det är i alla mindre kanaler och sånt, men där måste man ju inte åka om man inte vill, finns alltid andra vägar. Och Panama och Suez kommer ni ju garanterat fram i! Om ni planerat rutten någorlunda kan det kanske vara ide att kolla i någon sån där guidebok vilka djup som gäller i några av de tänkta hamnarna.. jag skulle tro att det går bra med 2,60 på de flesta ställena. Mvh / Sven
  11. Min erfarenhet är att oavsett typen av ankare funkar det mycket bättre med kätting än med bara tamp. Åtminstone några meter kätting närmast ankaret är bra att ha, gärna kätting hela vägen.
  12. Kalman, du har absolut en poäng. Tydligen är det många som beter sig som idioter bara för att de har en gps kopplad till en plotter/dator. Men jag vidhåller att datorn, om man använder den på ett vettigt sätt, kan vara ett mycket bra hjälpmedel. Till exempel kan jag med datorns hjälp göra vissa saker snabbare, så att jag får mer tid över till att njuta av naturen! Sen får man nog acceptera att alla som är ute i skärgården är inte där för att njuta av naturen; vissa är faktiskt ute för att testa sina nya prylar! :-) Förresten, när det gäller försäkringsbolagen, borde de inte i princip kunna anpassa premien beroende på försäkringstagarens nav-kunnighet?
  13. Visst, jag förstår hur ni menar, men tycker det är lite orättvist mot oss tekniknördar. Man kan kanske säga att navigering består av två delar: 1) Att skaffa information utifrån. Kan göras med ögon, öron, näsa, radar, kompass, ekolod, gyro, radarpejl, GPS, etc. 2) Att bearbeta den informationen för att utröna fartygets position, bestämma ny kurs osv. Kan göras på klassiskt vis med sjökort, passare, transportör osv, eller med hjälp av dator. Min poäng är att om någon litar blint på sin gps-position har detta egentligen ingenting med datornavigering att göra. Datornavigering är användbart oavsett vilken metod man använder för att bestämma sin position. Naturligtvis bör man helst använda flera metoder parallellt för att undvika misstag. Sedan blir det ju tyvärr i praktiken ofta så att datornavigering frestar navigatören att lita alltför mycket på gps-pos efterson det är så enkelt, den plottas ju automatiskt i datorns sjökortsbild. Hursomhelst, en seriös navigatör bör använda alla till buds stående medel för att samla information, och dessutom använda bästa möjliga verktyg för positionsbestämning, ruttplanering osv. Rätt använd kan datorn vara mycket användbar, den kan sköta vissa saker automatiskt så att navigatören kan koncentrera sig på det som är väsentligt Vill också passa på att tipsa om ett nytt svenskt sjökortsprogram, Tridentnav Systems. Gratis demoversion finns att ladda ner: http://www.tridentnav.se Mvh Sven
  14. Kul att det funkar! Gick det alltså att ändra geodetiskt datum i GPS:en? Eller gjorde du på nåt annat sätt?
  15. Javisst, det är så enkelt! Jag och några polare gjorde nåt liknande för några år sen, själv kunde jag inget om segling innan, några av de andra kunde lite mer. Och visst går det, själva seglingen är ju mestadels väldigt enkel, havet är stort och inga grynnor att bekymra sig om.. [ fenomenet grynna finns nästan bara här i Sverige.. :-) ] Och är man i passadbältet blåser det likadant nästan hela tiden. På långa sträckor typ över Atlanten sitter man och diskuterar saker som ska vi jippa idag eller vänta tills i morgon?
×
×
  • Skapa nytt...