Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

skorpion

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om skorpion

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Jag har en Mercury 500 (50hk) från -74 som strular. För 2 år sen tappade den orken och jag likaså Nu har jag tagit lös förgasarna och kollat så det inte var nå skit i dem, å jag kunde inte se något uppenbart så jag satta dit de igen. Jag renoverade även pumpen med nytt membran och packningar. Igår när jag testade att köra igång på sjön så gick det bra till en början, kunde köra 10-15 minuter sen dog den bara och var rejält svårstartad därefter. Gick ibland igång på tomgång, men dog snabbt. Efter 20min så fick jag ändå igång den så jag kunde gasa. Jag märkte att blåsan aldrig blev ordentligt hård och tillslut så såg jag att det läckte bensin i motorn, troligtvis från nån förgasare. (flottör som strejkar?) Så nu tänkte jag skruva bort förgasarna igen och lägga dem i ultraljudstvätten. Det jag nu undrar är hur mycket man kan skruva bort från förgasarna utan att sabba nån inställning som jag inte kan återställa utan specialinstrument? kan man räkna varven på skruvar när man skruvar ut dem och vara säker på att det blir lika inställning om man skruvar i dem lika mkt efteråt? Det är 2 förgasare till 4 cylindrar. Hur kollar man så att pumpen fungerar korrekt på bästa sätt. Tar man av utgående slang till förgasarna och vrider på nyckeln? Hur skall strålen se ut? Tänkte även göra ett kompressionstest men har hört lite olika tillvägagångssätt. Ska man jorda tändhatten eller tändstiftet (som sitter kvar i tändhatten). Eller kan man strunta i det om man bara har nyckeln i läge av? (har läst nåt om det, att det som annars kunde ha skadat en spole blir inaktivt om man har nyckeln i läge av). Spelar det någon roll om man drar i snöret eller på nyckeln när man gör kompressionstestet? MVH Niclas Senast ändrad av skorpion | 31 maj 2012 | 16:02 Senast ändrad av skorpion | 31 maj 2012 | 16:04
  2. Är det möjligt att den kan suga för lite bensin? Om jag försöker pumpa med blåsan med lite jämna mellanrum medans jag kör och det blir bättre, vad kan vara fel då? Finns den nån skruv på förgasaren som kan ge mer soppa till motorn? Om man har haft i för mkt olja i bensinen, vad kan det ge för symptom? /Niclas
  3. Hej Jag har lite problem med min Mercury 500 50hk från -74 I övrigt så verkar motorn fungera bra och det har även den lokala båtfirman nu testad och kommit fram till men den orkar inte dra nån på wakeboard och det gjorde den förra sommaren. Förra sommaren så lånade brorsan båten och åkte med sina vänner och plötsligt så började motorn gå dåligt och la av. Dem fick hjälp av några andra som var i närheten med bogsering och tips på vad som kunde vara fel. Dem trodde det var impellern som var trasig, så den bytte jag på hösten 2008. Jag såg även en spricka i yttre avgasplåten som jag bytte tillsammans med inre avgasplåt samt nya packningar däremellan och ner till riggen. När jag sedan la i båten i våras så fungerade den fint i ca 5 minuter, sen tyckte jag att den tappade lite av orken, men jag kan ha inbillat mig oxå. Om man inte kör nån på wakeboard så märker man inte att den på något sätt går dåligt. Motorn har ju nu varit in på en båtfirma och dem har bytt nålventiler i förgasarna men som sagt utan att jag tycker det har blivit skillnad. Jag har kollat så det kommer gnista på alla tändstiften som oxå är helt nya, så inge fel där. Kompressionstestet var bra, inte för stor skillnad mellan cylindrarna. Vad kan man mer kolla? MVH Niclas Senast ändrad av skorpion | 03 augusti 2009 | 20:42
  4. Ska ge det ett försök. Rätta mig om jag har fel nu. Men om jag kan pumpa bensin med blåsan så att det läcker, då måste luft kunna sugas in från samma läcka när motorn är igång. Kan det resultera att moton går dåligt/blir varm. Alltså pga att luft tjuvar sig in med bensinen?
  5. Hej Jag har en Mercury 500 från -74 där jag i vintras bytte inre och yttre avgasplåt samt de 3 packningar som är därimellan och de 2 som är ner mot riggen. Därefter har jag lämnat in växelhuset för byte av packningar då oljan var mjölkig. Jag har även bytt till nya tändstift och ny impeller. När jag la i båten i fredags så tyckte jag att den fungerade bra, den var kvick och svarade direkt på gas. Igår när vi skulle testa att åka wakeboard efter så planade den aldrig ut och det har båten/motorn alltid klarat förrut. Den verkade gå hackigt/ojämnt. Jag har inte kollat om det kommer gnista för jag är lite osäker på tillvägagångssättet. Måste jag ha tändningen på när jag testar? Skall jag skruva ur alla tändstift och testa var och en? Tändstift i tändhatten, men sen då, ska man hålla själva tändstiftsgängan mot motorblocket/jordad del och därefter dra i snöret eller ska man vrida nyckel till start? Jag märkte dessutom att när jag pumpar bensin med blåsan så efter att blåsan blivit lite lagom hård så kan man pumpa mer och då läcker det från en förgasare. Ska man kunna pumpa så att det blir så? Dessutom så tycker jag att avgaser och skvallerstråle inte beter sig likadant som förrut. Vid gas så sprutar det ut en fin stråle, men vid tomgång så spottar och fräser det bara, kommer ut mest vattenånga ur skvallerröret. (Det kanske är normalt med tanke på att impellern snurrar saktare iochmed att drivaxeln inte snurrar speciellt mkt vid tomkörning?) Sedan så kommer ju avgaserna ut där uppe, men det är som det ska vara om jag förstått rätt. Det jag är mest fundersam är om den verkligen ska bli så varm vid tomgång så att det kommer vattenånga? Tackar för all hjälp MVH Niclas Senast ändrad av skorpion | 01 juni 2009 | 10:51
  6. Hej och tack för hjälpen Jag lyckades lista ut/mäta mig fram till att det är 6 (Jord, svart) och 2 (grå) som man skall kortsluta för att stanna motorn. Så nu har jag kopplat dit dödmansgreppet Får hoppas det inte behöver användas dock Senast ändrad av skorpion | 31 maj 2009 | 12:39
  7. Hej Jag har köpt ett dödmansgrepp som jag försöker koppla ihop med min motor. som är en Mercury 500 från -74 Jag har försökt bryta varenda kabel som går från tändningslåset utan att motorn stannar. Så vad har jag missat? I manualen står det något om att Svart/Gul och Svart skall anslutas till detta nödstopp Mina kablar kanske inte är orginal så hur letar jag då reda på rätt kablar? Vart i själva motorn sitter dessa kablar som slår av motorn, så jag kan mäta mig fram? Mitt dödmansgrepp har både en brytande och slutande funkiton Bifogar en bild på mitt tändningslås baksida. jag har numrerat de 6 anslutningarna som finns: /Niclas Senast ändrad av skorpion | 29 maj 2009 | 23:31
  8. Hej Har köpt en spolmuff och testkört motorn med den litegrann. Sprutade alla världens håll med vattnet, men det verkade fungera bra iaf. Sen när jag skulle byta växelhusolja så såg jag att det finns en skruv som heter FLUSH där nere på växelhuset alldelles intill VENT. Är det så enkelt som att man bara hittar rätt adapter och sedan skruvar in slangan i det hålet itället för att använda spolmuff? Är det någon som vet vad det kan vara för gäng på denna? Bör vara tum eller hur? Jag har iaf en Mercury 500 från -74 MVH Niclas Senast ändrad av skorpion | 02 maj 2009 | 18:30
  9. Hej jag har en gammal Mercury 500 (50hk) från -74 som jag tagit över från min farbror då den inte använts på länge. Jag har kört den utan några problem i 2 säsonger, men nu senast så gick impellern sönder. Den är bytt nu efter många om och men. Jag känner att jag vill/behöver veta mer om båtmotorer. Så jag har fixat lite bilder med siffror på så jag tänkte om någon har lust att beskriva lite vad saker är, alternativt rätta mig. Det här är vad jat tror sakerna är: Verkar vara ihåliga slangar som gar till denna dosa, möjligtvis vattenkylning för motorn? ? ? ? Nåt reläaktigt? Förgasare Den stång som är kopplad till gasreglaget som vrider hela förgasaren och på så vis ger mer gas. Själva motorblocket, men som ni ser så är det en spricka där!!! Verkar vara typ vitt pulver om man tar på det, hur har det blivit så, vad kan jag göra för att inte förvärra det? En liten lucka som går att skjuta fram och tillbaka. Inte fjäderbelastat så jag ser ingen funktion i den alls? Vad ska man göra för underhåll av motorn? Växelhusolja har jag bytt en gång och ska byta det i vår hade jag tänkt. Fettnipplar har jag fettat in, tändstift bytte jag igår, men vad mer? Jag vill gärna ha ett litet projekt i vinter, men det får inte bli för svårt. Jag tycker båten har gått relativt bra. Det finns elstart på den men oftast måste vi dra i snöret för att få igång den för dagen. När man sedan har kört med motorn/båten ett tag och lagt till vid en brygga och ska ut igen så brukar däremot elstarten fungera. Inte alltid, men oftast. Jag har testat att ladda batteriet, men det är samma sak. Man hör hur den försöker när man vrider på nyckeln, men den orkar inte dra runt, eller bara dra runt ett varv eller så. Sen kommer jag till den stora funderingen. Hur justerar man växlar? Efter att jag bytt impeller så kan jag ha råkat fått nåt ur läge. Jag är osäker eftersom jag inte hann testa båten ordentligt efter bytet. Finns det nån steg-för-steg guide? Tacksam för all hjälp och tips jag kan få. MVH Niclas
  10. Hej Jag har nyss bytt impeller på en Mercury 500 -74 Jag har dock lite problem med växlarna sen tidigare. Nu om jag testar att vrida på drivaxeln till propellern medurs så snurrar propellern så att man åker framåt. Vrider jag moturs så snurrar propellern men om jag håller i propellern så verkar den vara i något slags friläge, den klickar lite bara utan att snurra. Om jag vrider växelaxeln helt åt motsatt håll (vet inte om det första var back eller framåt) och sedan vrider på drivaxeln medurs så åker fortfarande propellern framåt. Så det spelar ingen roll hur jag vrider växeln !?!? Eller har jag missuppfattat hur växeln ska fungera? Växelaxeln går att vrida ca 210*. Vrider jag axeln så långt moturs som möjligt så kommer en kurva peta upp en pinne som låser tiltningen på motorn och som jag förstått så ska backen vara i då. Vrider jag sedan axeln så långt moturs det går så ska framåt-växeln vara i? Rätta mig om jag har fel på något ställe. MVH Niclas
  11. Hej Jag har en gammal Mercury 500 från -74 som jag nyss bytt impeller på. Jag har tänkt på det här med att ha samma växel i när jag demonterade och monterad ihop växelhuset med resten, men jag vill ändå koll över lite saker. Det ligger till så att min båthandlare nämde att man inte kan tilta upp en Mercury om man inte har framåt-växeln i. Saken är den att jag kan tilta motorn när jag vill !?!? Jag kan inte heller backa båten utan att ta det försiktigt, för annars stegrar motorn eftersom att den inte är låst. Jag har kollat lite på hur det ska fungera, förstår bitvis hur det är tänkt att fungera, men jag får inte riktigt ihop det ändå. Är det någon som kan ge en kortfattad steg-för-steg guide på hur man kollar/justerar växlar? MVH Niclas Senast ändrad av skorpion | 30 juli 2008 | 01:07
  12. Hej Jag har en gammal sportmotorbåt från 60-70 talet som det blev ett stort avlångt hål i förra säsongen. Jag har slipat bort mycket färg och rensat skadan så det skulle bli lättare att laga. Sedan har jag lagt på glasfiberväv tillsammans med polyester ett lager. Sedan har jag använt glasfiberspackel för att bygga upp den vinge/fena som skadan låg på. Därefter har jag lagt på ytterligare några lager glasfiberväv med polyester. Nu när lagningen nästan är klar (ska lägga på ett till lager med glasfiberväv och polyester tror jag) så hade jag tänkt att måla båten för det ska skydda mot plastpest tydligen. Men jag vet inget om vad man skall ha för färg. Lagningen är under vattenlinjen. Jag vill göra det så billigt som möjligt eftersom båten är så pass gammal att den kanske inte överlever många säsonger till. Måste man ha olika färger? Finns det ingen färg som man bara kan måla direkt på polyestern/glasfibern och sen är det klart? Typ en allt-i-allo-färg? Eller är det en Primer man skall ha direkt på polyestern/glasfibern och sedan en bottenfärg? Båten används enbart i en insjö. MVH Niclas
  13. Hej igen Nu har jag nästan lagat klart båten, bara en evntuell målning kvar. Vad ska man måla med, har hört något om gelcoat, men vad är det och behöver man det? Stämmer det att glasfibern som är sammansatt med polyester inte är helt vattentät? Jag kunnde inte hitta något som hette något med gelcoat på när jag skulle kika efter det igår, vad kan det heta annars? Jag bryr mig inte så mycket om det estetiskt snygga /Niclas Senast ändrad av skorpion | 08 augusti 2007 | 18:09
  14. Hej Jag har en gammal sportmotorbåt på ca 5-6m från 60/70-talet som är ett hemmabygge av några bröder från Tänger som är en liten håla här i Dalarna. Nu i våras fick jag lov att laga ett antal hål i båten. En stor spricka på ca 50cm och resten på några små centimeter som var väldigt små, men ändå hål. Jag hade då låtit båten ligga under hela vintern/halv våren, sedan slipade jag bort all färg ca 10cm runtom sprickan och därefter varvade jag med polyester(båtplast) och glasfiberväv. Idag när jag var ute och åkte så gick båten väldigt trögt och jag förberedde mig för det värsta, nämnligen att det var hål igen. Även golvet buktade uppåt så det var nog ganska självklart vad som hade hänt. Vi fick upp båten litegrann på ett ställe så vi kunde se om man såg hålet och det var tydligen den gamla stora sprickan som hade gått upp igen. Så vad ska jag tänka extra mycket på när jag nu ska laga sprickan igen? Hur länge måste båten torka? Kan det vara så att vi har kört båten för hårt? Vi åker bara wakeboard och ring och speciellt när vi åker ring så korsar vi våra egna vågar som smäller rakt in i undersidan på båten, är det dumt att göra så, eller ska båten klara det tror ni? Tackar för alla tips och råd jag kan få. MVH Niclas Senast ändrad av skorpion | 16 juli 2007 | 23:15
×
×
  • Skapa nytt...