LarsaL
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm LarsaL
-
Placering
Kadett
Mina båtar
-
Båtens namn
Askeladden P79
-
Bild
-
Tack o bock för kommentarer. Bra hjälp i det fortsatta sökandet efter en 568a. Larsan
-
Tack för tips, känns som det står mkt negativt om 568 GT på Maringuiden. Någon/Några som har en 568 GT som kan komma med positivt och negativt. Verkar på guiden som om många haft problem med Gelcoat sprickor? Larsa
-
Hej Är på jakt efter en Ryds 568. Är det någon som vet skillnaden på en 06a som heter GT mot 07-- som heter GTI? Några andra tips? Positiva som negativa om 568 tages tacksamt emot. Ska ha båten som dagsbåt för familjen (två barn 2 och 5 år) för korta men även längre sträckor i Stockholms skärgård. Kanske även andra tips på båtmodell? Larsa
-
Läste samma artikel i Vi båtägare. Fick med en 10 kg dragg till båten men har nu kompletterat med en Bruce kopia på 7,5 kg till en dc dom väger ca 2 ton. Draggen är lättare att stuva men vid övernattning och vid svall är Bruce ankare överlägset. Åker bara i Sthlms Skärgård Larsa
-
Kustskepparn Stockholms Skärgård, 22 fots DC Larsa
-
Hej! Testa Svinninge Marina, kanske någon som sålt under säsongen och vill hyra ut. Har själv båten där och ibland finns det erbjudanden på anslagstavlan. Larsa
-
Tack för tips, varit nere igen och dubbelkollat batterikopplingar, kräm i batteri, bensin finns i mängder då jag fyllde fullt inför vintern. Kollat igenom de säkringar som jag hittat och inte hittat något där. Larsa
-
Så skulle man sjösätta igår, och ta den första sköna turen. Nyladdade batterier men motorn vill inte gå igång. Fick båten förra året och den har alltid startat som den ska. Alla de klassiska glömma bort sakerna som nautilocken, dödmansgreppet, neutralläge är checkat men det funkar inte. Startmotorn fungerade till en början och fick till och med igång en hostande motor som spottade ut vinterns glykol för att sedan dö igen efter 10 sek. Sedan fick jag bara startmotorn att gå och jag provade ett antal ggr varje kvart i ett par timmar. Från att startmotorn gått från den ena gången så var tändningen heldöd helt plötsligt utan tecken på succesivt slöare batteri. Motorn är servad av aukt. i vinter så allt ska ju vara gjort, låter som om den inte får bränsle som den ska.Någon som har tips? Motorn är Mercruiser MPI 4,3 -07 och båten är en Uttern D68. Larsa
-
Tack för input. Är det så att allt vatten kommer ned till länspumpen så funkar det ju - det sista som inte pumpen kommer åt kan man ju ta med trasa. Är mer orolig för att det ska ligga vatten i skrovet som inte kommer till motorrummet och länspumpen. Vet ni ifall så är fallet och att det är därför som Uttern tagit bort dyvikan? Larsa
-
Tog nyligen upp vår Uttern d68 som är ny för säsongen. Hittar ingen dyveka på den. Är det någon som vet om man tagit bort den på 07:orna? Känns konstigt att inte ha möjlighet att tömma på eventuellt kondensvatten. Vet att det funnits på tidigare modeller. Någon som vet? Larsa
-
Tackar för flera bra tips. Blir till att göra ett inköp av kätting och ett kompletteringsankare. Någon som har bra tips att förvara ett ankare som är skrymmande förutom den gamla klassiska backen? Har hört att det finns någon form av ankarsäck. Någon som provat den? Larsa
-
Apropå vilket ankare. I senaste Vi Båtägare får draggen sämsta betyg och i forumet har jag ju också förstått att draggen inte är speciellt popluär. Har själv 12 kg dragg till en Uttern D68 som väger ca 1800 kg. Den följde med båten och för plats i ankarluckan i aktern. Har funkat bra i två säsonger både vid kraftiga svall och hårda vindar på dagen och måttliga vindar i natthamn. Har jag haft tur eller bör jag investera i ett bruceankare som är mer skrymmande och man får hitta en annan förvaringsplats för. Har ni några erfarenheter att dela med er av? Är det någon annan D68 ägare som hittt en bra förvaringslösning för en annan typ av ankare? Larsa