Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

svl_kent

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om svl_kent

  • Placering
    Fänrik
  1. Jo så ska det ju vara men här så är det långt från att den startar, efter ett stort antal försök så bröjar den till slut dra runt motorn på riktigt och efter det så startar den alltid snyggt och prydligt och startmotorn släpper som den ska. Jag har också fått ett tips att det skulle kunna vara ankaret i startmotorn (vad det nu är) och att man kan byta det?
  2. Aha - tack! Jag testade idag med att koppla startkablar på ett helt nyladdat batteri direkt till motorn (minus) och solenoiden (plus) och det blev exakt samma resultat. Förmodar att solenoiden måste vcara exakt rätt till just den startmotorn? Kan inte sen motornumret på motorn eller serienumret på startmotorn så jag har svårt att ta reda på exakt modell
  3. Hej! Har problem med en Suzuki 50hp utombordare, ca 1985. Startmotor drar men släpper nästan direkt från startkransen och viner ett tag - Då får man vänta tills den stannat och försöka igen. Efter 40-50 försök så kan den börja dra riktigt och då startar motorn snyggt och prydligt. Nån som har nåt tips på vad det kan vara eller ska man köpa en ny startmotor? /Kent
  4. Oki! Så om jag ansluter 12 direkt till startmotorn och den går runt som den ska så är det solenioden, men om den gör på samma sätt så kan det vara kolen - har jag fattat det rätt?
  5. Testat med 2 nyladdade batterier - så då är det alltså kolen då . Och naturligtvis ligger den i sjön....
  6. Hej! Har ett mysko (tycker jag) fel på min Suzuki 50hp. När jag vrider på tändningsnyckeln så drar startmotorn runt motorn ca ett halvt varv och sen släpper den. Då får man vänta tills startmotorn stannat osså prova igen - och igen - och igen Tjurar jag på 5-10 minuter så kan jag till slut få den att dra runt motorn 10-20 sekunder och då startar den snällt. Nån som har en aning om vad det kan vara för del? /Kent
  7. Biltema har både hane och hona till Suzuki. Artnr 25-708 och 25-707. /Kent
  8. Hej! Har precis köpt en 50hp Suzuki, tidigt 80 tal. Monterade på motorn på båten, kopplade in batteri till jord och plus till solenoiden på startmotorm, kopplade in reglaget. Vrider jag på nyckeln så går startmotorn runt snyggt och prydligt - men jag får ingen gnista på stiften. Har provat att mäta ingående ström på tändspolen och det blir spänning på den när jag kör runt startmotorn. Enligt förra ägaren så gick den utan problem när dom plockade upp den i fjol? Nån som har nån idé eller ska jag bara slänga tillbaks den /Kent
  9. Inga problem! Dum fråga kanske - men hur sänker man flottören! Drar man bara ner brickan som sitter nedanför? Som sagt - nån båtexpert är man inte men med all proffshjälp man får här så kanske man blir till slut
  10. Hej! Startmotorn på min Penta 450, 45hp, ca 75-76 har brunnit. Nån som vet om det finns nån passande bilstartmotor som passar till den? Den ser ju ut sm en gammal Volvo startmotor - eller nån som vet vart man får tag på en beggad? TIA / Kent
  11. Hello! Det är bilen som luras - det finns ett mellanrum mellan plastplattan och förgasaren på ca 1 cm runt om! Hmm - ja det sitter en liten skruv där men jag har inte tordats skruva ut den för det känns nästan som den ka lossna då. Den är helt åtdragen nu! Fattar inte heller hur den ska kunna påverka? Soppa kommer ju från flottörhuset, luft får den ju i mängder genom det stora luftinsuget. Det känns inte som de är mer luft den behöver utan mindre mängd soppa - men som sagt - jag är ingen klippa direkt på båtmotorer Ska testa det i morgon - med lite tur kanske jag hinner få den i vattnet innan isen lägger sig
  12. Ja det är ett gasspjäll på den och ingen trottel. Men nån blandskruv hittar jag då inte, vart ser du den? Det finns 2 justerskruvar men det är bara för tomgång och choke.
  13. Oki- tack för alla råd och dåd! Ja det verkar ju konstigt om nålen helt plötsligt efter alla år har fel storlek så den måste bytas till en mindre - ellr är det så att den också kan slitas? Dom flesta tipsen verkar handla om att det är slitet - vilket kanske inte är så konstigt på en 30 år gammal motor. Nån som vet vart man kan få tag på en bättre begagnad Bing förgasare till en Penta 45hp, ca 75-76?
  14. Oki - tack! Jag har också varit inne på dom funderingarna, problemet är att jag inte ser på vilket sätt man skulle kunna justera nålen? Jag har också läst nånstans att den skulle ha fasta munstycken oh att man ska byta dom till ett mindre om den får för mycket soppa - kan det stämma?
  15. Och en bild till - längt ner på denna sitter det ett rör som kommer ut från insugsröret som inte är anslutet till nånting - nån som vet vad de är för rör?
×
×
  • Skapa nytt...