faber
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm faber
-
Placering
Kadett
-
Tack för ett jättebra och informativt svar, precis vad vi behövde! Rosersberg ser jättefint ut, hoppas bara att vädret tillåter en grillkväll!
-
Det här kanske inte är en särskilt imponerande långfärd, men tråden får ligga här iaf. Jag tänke som rubriken kanske avslöjar segla en liten båt från Uppsala till Stockholm. Är det någon som gjort den trippen förut? Hur lång tid tog det isåfall för er? Är det något speciellt att ha i åtanke? Broar? Genvägar? Båten sticker bara 0.70... Tack på förhand!
-
Vad tror ni om denna handburna plotter? Jag tänker framförallt på hållbarheten. Mycket som kan gå sönder inuti med tanke på Mp3-spelare osv? Den har inbyggd elektronisk kompass och det känns ju praktiskt iaf. Erfarenheter?
-
Hej! Jag är alternativt sugen på att mönstra på som förberedelse för en färd med min egen båt till medelhavet i sommar. Jag har begränsad erfarenhet men jag är ung och uthållig. Frågan är bara när ni skall segla hem den?
-
Jag planerar själv samma resa, fast med 27 fot och besättning. Det viktiga är väl djupgående och i vilket skick motorn är. Vi har räknat med 20.000 i månaden. Då är vi ju tre personer, men med en mindre båt och en väldigt bränslesnål motor ( 5,5 nm 1 liter). Vi har även sett till att ha en reserv ifall kostnaderna drar iväg. Till exempel ska vi förbi Berlin med alla nattklubbar och uteställen. Kunna hyra bil, äta gott på restauranger, osv är sådant vi prioriterar. Sen blir det ris och bönor de dagar man inte gör något speciellt. Är det en ren transportsträcka du ska göra eller vill du se europa på vägen? Det är ju två helt olika prisbilder. Edit: Kika på och gå med i kryssarklubbens medelhavsseglare, www.medelhav.se , där finns massa bra hjälp och info! Edit igen: Och läs allt som eilean skriver, han är väldigt kunnig och hjälpsam! Senast ändrad av faber | 12 december 2009 | 18:23 Senast ändrad av faber | 12 december 2009 | 18:26
-
Vi hade tänkt ha backuputombordaren till dingen också om vi behöver åka långt med den. Två flugor i en smäll. Men vi hade också tänkt montera ett utombordarfäste på båten. Vi skulle heller aldrig ha åkt utan dinge! Jag blir förvånad över att så många anser det vara onödigt med en extramotor. Vår diesel är från -78 och även om den gått fint hittills så känns det inte helt hundra att inte ha någon sorts backupsystem. Tänk om motorn dör mitt i ingenstans? Vi kommer ha med oss massa diesel i dunkar osv. så det är inget problem. Man kanske skulle köpa en billig tvåtaktare istället alltså, som många skriver så är ju bränsleåtgången inget större problem när det ändå bara är en nödlösning tills man fått dieseln lagad. Båtens displacement är 3 ton. Då är väl propellerns stigning och motorns utväxling inte något att tänka så mycket på?
-
Det finns toggles på röstjärnen. Antagligen är det bara gammalt. Vi ska nog byta ut röstjärnen vad det verkar. Det finns en chans att vi skiter i det, förra ägaren åkte över till baltikum, tyskland och polen med de som finns nu och han överlevde ju. Ang öppningen från akterstuvet till ruffen så har jag listat ut att det är som det är för att motorn ska få luft. Det var inte så ett så farligt stort hål som det först verkade heller så i värsta fall skulle nog vattnet bara strila ner under motorn till kölsvinet. Det verkar som att det ändå är en väldigt bra båt vi köpt!
-
Kul med så många svar! Vi ska serva vår diesel riktigt ordentligt, problemet är att kompetens saknas när vi väl är iväg. Visserligen planeras både båtdiesel-kurs och budget för att anlita en mekaniker om något allvarligare händer under resans gång, men det känns som att utombordaren kan vara bra att ha för att överhuvudtaget kunna ta sig fram till en mekaniker om dieseln ger upp. Det var ett mycket bra skäl att köpa en tvåtaktare. Vi ska kanalvägen genom Europa och tillbringa runt ett halvår i Medelhavet. Jag tänkte mest på bränsleåtgången ang. 4-takt. Finns det ens bränslesnåla 2-taktare? För som eilean skrev så är det ju både otrevligt och dyrt att släpa runt på mer bensin än nödvändigt.
-
Hej! Jag sitter lite och undrar över vilken utombordare jag ska köpa som backup om dieseln skulle dö. En bra långfärdsutombordare borde ju vara lättmeckad och så pålitlig som möjligt. Dessutom är det ju en fördel om den är bränslesnål så att man inte behöver ha med sig så mycket bensin. En relativt modern 4-taktare alltså. Är det någon större skillnad i pålitlighet mellan olika märken? Vi hade tänkt att köpa en begagnad för runt 10.000kr, mellan 5 och 10 hästar och med lång rigg. Vad är era erfarenheter?
-
Nu är jag ju rätt grön men jag skulle varken ha haft full stor eller genua uppe. Onödigt slitage i förhållande till farten. Maximalt revad stor och liten kryssfock kanske? Eller bara kryssfocken. Trist att råka gippa med storen uppe i kuling. Det går väl säkert att ha mer segel men jag tycker bara det är obekvämt och det kan bli dyrt! Om man inte kappseglar förstås...
-
Hittade tråden av en slump och tänkte berätta hur det gick! Vi köpte en monark 540 för blygsamma 9000 kronor. Inte mycket till inredning men stor inuti och trevlig att segla med. Vi fick tråkiga men funktionsdugliga segel och en pålitlig 2,5-hästars tohatsu. Vi har haft jävligt kul med den i två sommrar nu. Det längsta den har seglats var 1,5 vecka, jag och min sambo. Det är nog den bästa semester jag någonsin har haft. Jag kan rekommendera modellen som dagsseglare för nybörjare, men det faktum att den saknar inreding är lite tråkigt, speciellt vid längre turer. Nu har vi en cutlass 27a som vi ska till medelhavet med, så det gav mersmak!
-
Jag har bara sett navionics-kort med betydligt mindre områden. Typ ett kort för medelhavet, ett för västra europa etc. Finns det navionics kort som verkligen täcker hela Europa?
-
Det är möjligt, jag får gå och kika. En annan grej med röstjärnen är att de bara sitter med vanliga mutterbrickor genom däcket, det är det enda som håller fast dem. Inga stänger neråt eller så. De har kanske tänkt att däcket är starkt nog för att det är så kraftigt byggt eller något. Är det någon som har haft problem med det?
-
Det låter ju vettigt. Jag tror inte att vi kommer ha tid att genomföra det dock så vi får väl plasta igen vägen mellan motorrummet och utrymmet under akterluckan. Det blir ju ändå jävligt mycket vatten kvar där som tynger ner aktern, så en länspump måste installeras. Helt bra blir det ju ändå inte. Vad är det för problem du har haft i medsjö? Utveckla gärna! Vi har lite problem med rösthärnen som behöver bytas. De har tidigare suttit så att det blir en dålig vinkel på dragningen i vanten i förhållande till skrovet. De har liksom blivit bända mot skrovet istället för rakt dragna uppåt. Är det något du upplevt? Mvh Hugo
-
Ja, vi har ju också tänkt på brasilien som alternativt mål efter atlanten. Jag har nu läst att det är rätt feta doldrums den rutten. Visserligen gör ju den korta resvägen ( cirka 1600 sjömil ) att man kan gå för motor när det inte blåser, men det är ju å andra sidan rätt trist och dyrt. Är det någon som har erfarenhet av att segla kap verde- brasilien? Vilka årstider är det värst? Sedan ska det ju vara lite körigt med kriminalitet och så, men det går väl iof att komma undan genom att hålla sig lite längre ut från kusten. Vi som åker samtidigt måste absolut hålla kontakt via kortvåg eller nåt!