Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

nidnul

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nidnul

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Kan egentligen nästan bara vara två saker. Mindre troligt: tändspolen är paj och blir varm (kolla kablarna, de ska vara torra. Finns där olja har spolen läckt och kommer därför bli varm efter ett litet tag och då dör motorn). Mer troligt (tyvärr); ingen eller liten kompression på en eller flera cylindrar pga insjunkna (spruckna) lock. Troligen från saltvatten. Har du slutet system med sötvattenkylning kan det bero på taskig kylvätska tex. En bra mek fixar det för 20,000kr, men då måste motorn upp ur båten för 10,000kr också.
  2. Tack för alla svar. Frågan är dock egentligen vilken båt ni skulle köpa; den för 550tkr eller den för 450tkr. Anledningen till frågan är att de säljare jag pratat med samtliga sa att ur ett strikt ekonomiskt försäljningsperspektiv tjänar jag på att renovera. Detta eftersom de flesta köpare endast ser till priset mellan två likvärdiga båtar oavsett motorkvalitet. Alltså att pris alltid slår kvalitet ungefär. Hur resonerar ni? Väljer ni bort den dyrare annonsen direkt pga det högre priset? Hade tanken varit att jag skall bruka båten ett antal säsonger till så hade jag självklart valt ny motor, men så är inte fallet, utan max en säsong till innan jag byter båt.
  3. Fakta: Ny motor: 5.0 MPI nytt drev (Bravo 3=duo propp), nytt gasreglage såklart, dvs helt nytt i motorrummet, kostnad ca 170,000kr. Renoverad motor (av bra mek)ca 70,000kr.
  4. Jag ska förtydliga lite mer: Båten är från 1989, likaså motorn. Tänkt försäljningspris för båten med NY motor skulle vara ca 550tkr. Med renoverad motor ca 100tkr lägre.
  5. Hej, Om valet står mellan två likadana båtar, lika standard, lika fräscha, likvärdigt utrustade men den ena båten har en nyrenoverad motor och den andra har en helt ny motor. Vilken skulle ni välja? Båten med den nya motorn kostar ca 100tkr mer. Hur motiverar ni valet?
  6. Ja förvisso men jag undrar fortfarande över lämpligheten att placera ett batteri mitt framför motorn?? Vad gäller för placering av båtbatterier?
  7. Hej, I en Draco 2700 Sterling Executive så sitter batterierna på vänster sida. De gjorde i alla fall det i vår båt ända till varvet fick i uppdrag att byta batterierna och samtidigt sanera lite elkablar. När vi nu inspekterade det hela så har de satt ett batteri mitt framför motorn i motorrummet och satt de andra två på höger sida i båten. Ctek-laddaren har de tagit loss från sitt fäste och flyttat på och kopplat alla tre batterierna till den istället för att koppla startbatteriet till sin egen c-tek pulsladdare (heter det så?). Båten har numera en viss lutning, vilket vi anser beror på att de flyttat batterierna. Ni som kan mer om detta än jag, det känns lite konstigt att de satt ett av batterierna mitt framför motorn i motorutrymmet, eller? Visserligen satt alla tre batterierna i ett utrymme vid sidan om motorrummet innan varvet ändrade om. Utrymmet var inte helt avstängt från motorrummet. Borde inte en båtmek inse att flytt av batterier kan ha en viss påverkan rent viktfördelningsmässigt? Arrrrgh, jag är så less på varvet.... /Frun i huset
  8. Jag har själv funderat över om det kan vara spänningsfall som är problemet. Brukar det stå om sånt i manualer? Manualen ligger ju givetvis i båten när man som bäst behöver den. Vad ska det vara för grovlek på kablarna i så fall? Dum fråga, hur fasen tar jag reda på grovleken på befintliga kablar? Finns det mätverktyg för sånt? Ja jag vet, det är en IQ Fiskmås-fråga.....
  9. Jaha, så var det här med TVn. Som äkta okunnig i ämnet elektronik så hoppas jag på hjälp från någon bättre vetande. Har en DMTech 17 LM17XTS med inbyggd box och DVD. Till TVn har vi dessutom en DMTech 12 V kabel. Vi har testat att allt funkar hemma och i cigguttaget i bilen. I båten (där förre ägaren också har haft TV) fungerar den inte alls. Den är tvärdöd. Inte ens den minsta diod lyser. Vi lyfte över svärfars TV (annan sort) och provade för att se att det inte var fel på kablarna, och den fungerade. Vi har testat att ladda mobilen = fungerar. Alltså, inget fel på uttagen. Vi har bytt ut 12V-kabeln en gång för att se om det var fel på den, men det konstiga är att det funkar i bilen och sen inte i båten. VAD ÄR DET FÖR FEEEEEL?? Undrar frun i båten
  10. Hej hej, Hittade denna länk på nätet. Det är en handbok till Ardic 041-D med monteringsanvisning, felsökningsförslag, schematiska bilder osv. http://www.termomarin.no/contentframes/bruksanvisninger/Ardic041D.pdf Hälsar Petra
×
×
  • Skapa nytt...