-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Cyklopen
-
Placering
Kadett
-
Jag har just tvättat två kapell med plastfönster till en Ryds 23 WA i egen tvättmaskin och det har fungerat bra. Använde 2 dl Klorin till varje tvätt som tog bort svartmögel och all annan nedsmutsning. Körde Syntet 40 grader centrifugering. Nu återstår att spraya på impregnering.
-
Tack för alla tips! Det blir badkaret och såpa och sen impregneringsmedel på det hårt arbete. Ibland finns det inga genvägar.Suck!
-
Är det någon som har försökt att med lyckat resultat tvätta kappelduk med plastfönster i tvättmaskin? Vilket eller vilka tvätmedel skall användas? Främst är det måsskit och jordslag som skall bort. Har någon använt tvättmaskinen till att impregnera ett kapell.?
-
Kostnad c:a 10.000, beställ i god tid före säsongsstart. enkel att montera i båten - sex skruv till plastlådan och fyra bult till ryggstödet.
-
Hej! Jag har med viss möda dragit 2 batterikablar med c:a 10 mm i diameter igenom styrbords kulvert med hjälp av draglina i glasfiber. Men det är trångt i kulverten, det får inte plats något mer där, och framme i ruffen fick jag plocka ner träskivorna runt elcentralen för att lotsa ner kablarna till det svåråtkomliga batteriutrymmet. Tyvärr tror tillverkanra att der har producerat en färdig båt men de borde beakta mer vad eftermarkanden kräver, t ex el ankarvinsch, el nätvinsch, el dricksvattenpump, el pentrypump, dusch på badplattformen el tilbehör som navigator, ekolod, vhf och fm radio etc-
-
Hej Matts! Jo, originalstolarna ser ganska klena ut med tanke på båtens resurser och pris. Jag köpte min 23:a beg och då satt det ett par maffiga kaptensstolar i den vilka effektivt spärrade nedgången till ruffen och gjorde det besvärligt trångt i styrhytten. Så jag har bytt till soffan som är lättare att ta sig förbi. Fotstödet blev emellrtid nu mer i vägen (för fötterna) än till nytta. För att få bättre funktion kommer jag att ta bort det och ersätta det med en rf-båge. Den ytterligare nytta som soffmodulen tillför är stuvutrymme och det behövs verkligen mer av den varan om båten skall användas till mer än en turbåt till favoritön. Man kan också ordna ett stuvutrymme under de aktre sidositsarna förutsatt att man kopierar sittbrädorna (som inte tål vatten) till ett par likadana i plast (kärna av divinycell och två lager väv som skrov). Förankra dem med två gångjärn mot styr- resp babordssidan så minskar man stuvningsjobbet och hukandet och krypandet ut och in ruffen. Under ena luckan har jag en vattentank av plast och under den andra en porta potti. Har inte prövat det än men det kan nog innebära en viss tjusning i att sitta på den i 32 knop... Hälsningar Ralph
-
Beror på om du har inombordare eller utombordare. Har en Ryds 23 WA, ib, som har Morse rattstyrning. Köper du en Simrad AP12 så passar den direkt på rattstången och med samma styrvajer, dvs du behöver inte skaffa några kompletterande delar. Du slipper också dyra tillbehör som andra märken måste ha , t ex roderlägesgivare, särskild display mm. Är du lite händig, vilket de flesta båtägare är (måste vara) så fixar du monteringen själv med ledning av handboken. AP12:an fungerar utmärkt i dörjefart som vi säger på västkusten, c:a 2- 3 knop. Den går att koppla till GPS-navigator vilket gör att man kan bl a lägga in en rutt med waypoints, t ex var du har lagt hummertinorna. Ett tips: tänk på att båten ändå kan ändra kurs tillfälligt p g a strömmar och vind. AP:n kompenserar rätt snabbt men lägg inte upp för snäva rutter i GPS:en.
-
Hej Jimsan! Lite sent svar men jag har haft samma problem med galvad kätting på min Ryds 23 WA. Om man inte har något annat att spendera pengarna på så kan man ju köpa rostfri kätting, 40 m för 6 000 kr. Jag har emellertid löst det så att jag har helt enkel sågat ur botten i kättinglådan (akter, babord) och låtit kättingen glida ner i motorrummet. Den lägger sig snällt på rätt sida av förstyvningbalken där. Kättingen bör dock få lite hjälp på traven av en bred lutande (hal) ränna att löpa i så långt in i motorrummet som möjligt. Den slutar inte med att torna men nu blir det på längden också s a s, så risken för stopp minskar väsentligt. Risken med att vatten rinner in är mycket liten men jag har dock tätat dräneringshålet med en dyvika. Sedan är luckan tätad och fastskruvad numera. Ett tips till de som skall montera ett elankarspel är att skaffa ett ankarspel med integreread motor som ju inte stjäl utrymme i boxen. Ryds monterar ankarspelet på motorskottet i motorummet och drar ankarlinan dit genom akterspegeln. Använder alltså inte kätting. Lycka till om det inte redan är löst. Cyklopen
-
Hej Jimsan! Lite sent svar men jag har haft samma problem med galvad kätting på min Ryds 23 WA. Om man inte har något annat att spendera pengarna på så kan man ju köpa rostfri kätting, 40 m för 6 000 kr. Jag har emellertid löst det så att jag har helt enkel sågat ur botten i kättinglådan (akter, babord) och låtit kättingen glida ner i motorrummet. Den lägger sig snällt på rätt sida av förstyvningbalken där. Kättingen bör dock få lite hjälp på traven av en bred lutande (hal) ränna att löpa i så långt in i motorrummet som möjligt. Den slutar inte med att torna men nu blir det på längden också s a s, så risken för stopp minskar väsentligt. Risken med att vatten rinner in är mycket liten men jag har dock tätat dräneringshålet med en dyvika. Sedan är luckan tätad och fastskruvad numera. Ett tips till de som skall montera ett elankarspel är att skaffa ett ankarspel med integreread motor som ju inte stjäl utrymme i boxen. Ryds monterar ankarspelet på motorskottet i motorummet och drar ankarlinan dit genom akterspegeln. Använder alltså inte kätting. Lycka till om det inte redan är löst. Cyklopen
-
Hej! Jag, med flera visar det sig, har råkat ut för fenomenet torning, dvs att den galvade ankarkättingen ( 6 mm kortlänk) tornar upp sig i kättinglådan och stoppar spelet på elankarvinschen. Detta handlar som jag hittills erfarit inte i första hand om för dåligt utrymme i lådan utan om hur kättingen leds ner i lådan. Har du som råkat ut för detta och har något något bra tips på lösning? Själv funderar jag på att göra ett hål i lådan och låta kättingen löpa ner i ett rör till motorrummet där den kan breda ut sig. Problemet är då att jag i värsta fall får ett sjövattenintag direkt in i skrovet... Tips jag hittills har fått är att byta från galvad kätting till en (halare) rostfri kätting á 150 kr metern. En annan fundering jag har är att skruva fast en avledare för kättingen så att den inte lägger sig mot lådans vägg och tornar. Ytterligare en fundering är att olja kättingen med olivolja. Tips jag hittills har fått är att byta från galvad kätting till en (halare) rostfri kätting á 150 kr metern. Har en Ryds 23 WA.