henriknil
Medlemmar-
Innehålls Antal
407 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
42 ExpertOm henriknil
-
Placering
Kommendör 1. graden
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, vi har en suzuki dt85 årsmodell 87. Den är väldigt svårstartad när den har stått i några dagar men när man fått igång den så startar den hur lätt som helst resten av dagen. Den går jättebra både på tomgång och upp i varv när vi fått igång den. Kompressionsprov är taget och det var bra på alla 3 cylindrar. Nya tändstift kan hjälpa lite men problemet kvarstår. Blåsan blir hård vid pumpning. Nån som vet mer än mig om vad som detta kan bero på?
-
skickar en bild på hur det såg ut när jag skar av halsen på tändhatten, inte konstigt att det funkade dålig med denna.
-
är motorn uppgraderad med högre effekt, tex uppgraderingsturbo?
-
kolla att tändkablarna verkligen har bra kontakt med tändhattarna, de du har liknar de som jag köpte på en OK-mack och den gängade skruven inne i tändhatten var överdragen med en plastslang. Det fans bara några mm gängning kvar för att kunna gänga på tändkabeln. Jag fick inte i kabeln så mycket som jag räknat med och skar då upp kabelskon och såg varför kabeln inte gick att installera. Jag har visat upp detta för personalen på OK men produkten fortsätter att säljas ändå.
-
Vi hade nog kunnat fixa det, det stora problemet i vårt fall var att komma åt att dra fram de nya kablar som skulle koppla ihop mentemarin manöverpanel med dosan till trimpumpen
-
Jag skulle hjälpa en kompis med att montera mentemarine på deras båt, jag hade gjort det själv på våren egen innan och det gick precis enligt instruktionerna. Nu hade dom Bennett med indikatorlampor i manöverpanelen och det behövdes dra fram nya kablar från en dosa som var ansluten till trimpumpsmotorn, så båten lämnades då in till en verkstad som jobbade med installationer och service av båtar och motorer.
-
På Suzuki dt85 finns det en releaseskruv på trimpumpen som man lossar lite, ta absolut inte bort den, och då kan man lyfta motorn manuellt.
-
Ser helt okej ut, bra batteri.
-
Startar den lika lätt som tidigare?
-
Var det motorolja som läckte ut i anslutningen till insprutningspumpen?
-
Det är just när båten står still och du petar in växeln och propellern börjar jobba som motorn vill stanna. När båten rör sig går propellern lättare.
-
Svårt att se men det ser ju ganska lika ut ändå.
-
Höj tomgång en aning så löser det sig. Har du för låg tomgång så stannar motorn när du lägger i en växel.
-
Ta isär motorn så att du tar ur rotorn och rengör allt. Det kan finnas rost på magneterna som gör att det skrapar emot. Det är inga högteknologiska grejer. Det är stor chans att du fixar detta. Behöver du ny oringar för att ersätta de gamla går dessa att finna på nätet.