Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

Norsesund

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Norsesund

  • Placering
    Kadett
  1. Tacck för svar, nu har jag varit uppe och provåkt / tittat på båtarna. 145 räcker nog för mitt behov men hade gärna sett ett 290 drev. Den jag provåkt hade ett 280 drev iofs med powertrim men verkade inte lika smidigt som 290. 151 hade ett 270 drev och det var ingen kul kombination, eller också så va den moroen inte rätt inställd och V6:an fick han inte igång. Jag letar vidare ett tag till. Tack ! Johan
  2. Hej, är på väg upp till Stockholm för att ev köpa en Flipper 700. Ska titta på 4 olika motoralternativ/ drev 1) AQ 145/280 drev (vs av drev med powertrim) 2) AQ 151/290 drev 3) AQ 151/270 drev 4) VP 4,3GL/ SX drev Jag vill främst ha en motor som fungerar i alla farter, alltså inte bara en motor som lätt får upp båten i plan men som kanske i lägre farter kan upplevas som lite baktung vilket jag är rädd att V6:an gör. Hur stor skillned är det annars mellan 145:an och 151:an i ex bränsleförbrukning. Vilken av ovanstående kombination skulle ni rekomendera ? Tackam för alla svar ! Johan
  3. Tack för svar, det låter som ett rätt säkert köp. Jag vill ha en trygg motor som jag kan lita på och behöver inte ngn topprestande. Att det sitter dett 290 derav innebär väl också att jag kan sätta dit en V6 senare eller duoprop ? Jag ska testköra båten på fredag så får vi se vad jag tycker. Johan
  4. Hej, står inför ett ev båtköp av en Nimo 22 men det finns hur många varianter av motorer som helst. B20, B23 Mercruiser, Cheva etc samt olika drev. Jag har fastnat för en B23 (VP AQ 145B med 290 drev) , denna kostar ca 85 000 med trailer. Motorn är ju säkert snart 30 år, hur driftsäkra är dem ? Finns det reservdelar? Vad kostar det att vinterkonservera dem, jmf med en utombordare? Kan man meka med den själv ? Finns det ett bättre alternativ att stoppa i på sikt, om jag nu gillar båten ? Många frågor, tacksam för svar / Johan
  5. Hej igen, tack för alla idee´ r. Ide´ n men två båtar var ju rätt intressant, klart man inte ska a ha bråttom på semestern men en gummibåt och fiske kräver ju rätt skönt väder.. Jag lutar nog åt en Nimo båt men är lite skraj inför en inombordare. I dessa sitter det ofta en gammal B23 eller B20. Hur driftsäkra är dessa och är det dyrare / svårare att serva vinterkonservera dessa , reervdelar till en B23 ? Vad bör jag tänka på? Med trailbar menade jag nog att jag drar den från hemmet till sjön (1 mil) samt från sjön till havet (5 mil) och åter hem (5 mil) varje säsong och ang Runnö 22 så var jag inte helt missnöjd, den planade fint med en Honda 90 med det gick inte att ut och åk aom det blåste lite och akterkabinen gjorde att sittbrunne blev väldigt liten. så nu blir det ngt annat.... Johan
  6. Hej ! Jag ska just köpa en ny båt och vill gärna ha hjälp med att välja rätt och söker lite goda råd bland maringuidens medlemmar. Jag har följande önskemål: 4 personer bör sova hyfsat i den Pentry Trailbar med B körkort Ska fungera hyfsat som fiskebåt Pris: ej över 100 000 Har tidigare haft en Runnö 22 men inte helt förtjust i akterkabin. Funderar nu på en Nimo 22, Flipper 700, Uttern 630/6300 Har tidigare bara haft en utombordare så är lite tveksam till att köpa en båt med en inombordare, i synnerhet om det sitter en gammal B20 t.ex i den men det kankse är OK ? Tacksam för alla tips ! Johan
  7. Hej, funderar på att köpa en beg Raymarine chartplotter SL530 inklusive sjökort över västkusten (från 2010) , 640 x 480 uppl och 7 tums färgskärm för 4100 kr. Den är från 2003 ungefär så den har ju några år på nacken men så stor skärm kostar lite mer idag och upplösningen är ju bra. Någon som har erfaranhet ev denna plotter eller liknande, tips ? /mvh Johan
×
×
  • Skapa nytt...