Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025

Sweman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sweman

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Efter sjösättning och 2 dagars rundtur i skärgården går drivaxel i backslaget av. Vid inspektion finner jag att proppelleraxal är nästan 1cm lägre jfr utgående axel från backslaget(RB1,91:1). Kan verkligen skrovet förändra läget så mycket efter sjösättning? Båten är en Solö Ruff.
  2. Efter 70 distans på väg hem händer det som man bara läst om. Hela båten börjar vibrera på väg och efter 10 sekunder smäller det till likt en ångtryckkokare och motorn(B20) går upp i varv samtidigt som proppellern slutar driva. Vad har hänt ? Jag hade problem med att förstå om det var en oljeöverfylld B20 som monterad i båt borde ha en marinoljesticka. Eller om det var backslaget som läckte olja, varpå jag fyllde på mer å mer.....Det visade sig vara så att B20 stabiliserade sig på oljenivå mellan Max och Min, medans oljestickan på RB 1,91:1 backslaget var svår att tyda varför jag fyllde på olja i backslaget. Nåväl nu står jag där med ett haverarat RB 1,91:1. Vet någon vad som hänt ? Är det konan som exploderat eller vad ? Tacksam för all erfarenhet på området. / Sweman Senast ändrad av Sweman | 15 juli 2008 | 22:33
  3. Hej, jag köpte en Solö Ruff i somras med en B20 marinkonverterad och har letat på webben efter information från denna epok. Det är ju trots allt nästan 40 år sedan dessa motorer tilverkades. Tala om kvalitet. Har hittat lite godis som kanske hjälpa. Kan skicka en fil som beskriver hela Volvo Pentas motorprogram med tillverkningsår och bas motor med tillhörande förgasare. Se även länk. http://www.marineengine.com/discus/messages/12487/7612.shtml
  4. Hej, jag har en SOLEX PAI 44 monterad på en Volvo B20 marin med samma problem, dvs det droppar från accelerationsmunstycket. Jag har demonterat nålventilen och blåst med munnen genom den och det går att blåsa genom båda hållen. Frågan är. Ska det vara så? Ska jag byta nålventil ? I övrigt verkar allt intakt. Mebranet är tätt och flottören håller sin vikt på 7,3gram vilket är viktigt. Kanske någon annan kan besvara dessa två situationer. Tack på förhand.
  5. Båten gör ca 13 knop vid 4000varv. Den verkar inte vilja varva mer fast det står 5100rpm som max varvtal för en AQ115A i handböckerna. Nu kommer jag byta termostat då motorn aldrig blir varmare än 60grader. Tacksam för mera ideer..
  6. Jag har köpt en Solö Ruff med en B20 marinkonverterad. Det råder virvel i tanken. Vad kan vara fel ? Jag har upptäckt att termostaten öppnar vid 50gr redan. Kan det vara så enklet att motorn aldrig blir varm? Förra ägaren säger att båten drog 10l/timma i 10knop fart förra året dvs, mellan 0,8-1,0l/dist. Han bytte bränslepump impeller samt stift innan jag tog över. Tips ideer är mycket välkomna.
×
×
  • Skapa nytt...