Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

matte72_72

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om matte72_72

  • Placering
    Kadett
  1. Tack båda för att ni skrev, men jag tycker jag haft så otur med mitt båtliv nu, så jag bestämde mig för att lämna in motorn direkt. När man väl tappar lusten och hoppet får plånboken ta över även om det svider i hjärtat Man blir lite varmare i hjärtat när man läser om killen som hyrde ut sin båt, fick den stulen men sedan tillbakalämnad av polisen i alla fall. Skulle också vilja passa på att säga till Bo, hoppas du på något sätt får betalt för dina inlägg här, tycker man ser dina hjälpande råd överallt =) Senast ändrad av matte72_72 | 10 juli 2008 | 12:03
  2. Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett problem jag fått på min 4-taktare (förgasare). Ibland kommer problemet, ibland inte, men vågar inte lite på motorn. Jag ger lite tomgångsgas, motorn startar perfekt, jag ger mer tomgångsgas motorn går inte upp nämnvärt i varv men låter lite mer ansträngd, drar ner till bara lite tomgångsgas, motorn går perfekt. Samma om jag försöker köra, motorn brölar mer men driver inte och någongång kom en host/puff från motorn. Är det skit i förgasare, är det elektriskt? Vad tror ni, någon som har en hjälpande idé eller två? Idag kom ju sommaren tillbaka och sjön lockar =) Tacksam på förhand!
  3. Vågar man be om hjälp med värdering här på forumet, finns det kanske ett speciellt forum för det? Jag köpte en båt för motorns skull och vill nu sälja båten (utan motorn alltså) och har absolut ingen aning om pris utan motor. Smuggler 17, äldre men lika fin ändå, förstärkt akterspegel, styrning, en stol fram, två bak, vattenskidstolpe, 40 liter rostfri tank i fören, stabil 30km/h trailer.
  4. Jag har en båt med fast tank och ska byta bränslefiltret, det är nu helt tomt på bensin i hela systemet efter vinterdvalan. Jag har hört att det bara är att fylla tanken och fylla bränslefiltret innan man skruvar dit det och sedan bara pumpa med pumpblåsan, stämmer detta tror ni? Det borde ju vara en del luft i alla slangar däremellanJag har filterhållare enligt bild. Tack! Senast ändrad av matte72_72 | 07 maj 2008 | 13:47
  5. Hej! Jag har en Yamarin 5150 BR med Yamaha 90 Hk, båda årsmod.-99 som har blivit för stor och dyr för mig. Jag undrar om någon vet företag i Karlstad/Värmland som köper upp båtar eller byter med pengar emellan? Annars är det väl vanligare att man byter upp sig hos handlare kan jag tro. Eller kanske finns det någon här som har en liten båt men vill ha större? =) Detta blev nästan som en annons, men jag lägger in en annons också på det för säkerhets skull eftersom våren närmar sig snabbt nu. Tack!
  6. Hej (glääer yamarinbåt med fast tank, bränslefilter med vattenseparerare och yamaha 2-takt utombordare)! Jag var ute och åkte i ca 30 knop i ganska guppig sjö och helt plötsligt stannar motorn. Först trodde jag motorn gått sönder (tror alltid det värsta) men sen när jag pumpade på bränslepumpen så var det inget i. Trodde det var bensinstopp (MEN jag har kört med mindre bensin enligt mätaren förut utan detta ) iallafall så tog jag fram min 5 litersreservdunk o tömde i ca 3-4 liter till, men fick inget tryck i pumpen. Jag skar då av bränsleslangen vid bränslefiltret och stoppade den delen rakt ner i reservdunken o pumpade direkt upp tryck o tog mig hem på det. Jag köpte båten i våras och jag tror inte filtret är bytt på 2-3 säsonger. MIN FRÅGA ÄR, kan filtret göra att pumpen inte kan pumpa tryck? Jag förstår inte vart luften skulle komma ifrån som gör att det inte blir tryck, det är ju ändå slutet system på något sätt, inga sprickor i slangar. Gör ett dåligt filter så det stänger av tryck? Lite krångligt förklarat, men hoppas på svar. Tack på förhand Mattias
  7. Hej och tack åter igen för svaren. Jag har inget skrammel från motorn nej. Har just haft den på service för byte av impeller osv och typiskt nog så kom ingen skvallerstråle när jag satte igång motorn efter service, typiskt min otur tänkte jag, men sen drog jag på tomgångsgas på max o då sprutta ut ett barr o ngt mer skit, sen har det gått bra... konstigt, dom borde ju märkt det när dom provstarta motorn på service kan man tycka. Nå iallafall, som ni säger så är ju propellern ingen vacker syn heller så för att lösa både slirproblem och förbättra säljbarheten så ska jag försöka få tag på ny propeller. Så om någon bor i närheten av Värmland med en passande propeller till salu eller vet om det går att få tag i billigare (än tex yamahacenter som är dyra på mycket) så vore det ju finfint. Jag försökte läsa på befintliga prop, där står 17K/oE5/1-3 vad det nu betyder?! Måste man på något sätt balansera nya propellrar eller bara skruva dit? Senast ändrad av matte72_72 | 07 augusti 2007 | 01:46
  8. Hej igen och tack! Får jag bara fråga, eftersom jag inte är så kunnig inom detta, det är alltså (förmodligen) något med själva propellern? Inte axeln eller någon annan del av motorn tror ni? Jag kan alltså köra trots att det kan bli så ibland utan att motorn går sönder? (jag kan åka med fullgas utan problem ofta, men någongång händer detta) Direkt det händer frikopplar jag ju och sen är det bara att köra igen.
  9. Hej! Vet någon vad felet kan vara när en utombordare av märket Yamaha, 90 hk, 2-takt, -01:a plötsligt tycks frikoppla propellern. Hur ska jag förklara... jag kör med fullgas och rätt vad det är så ändras ljudet, det låter som att man skulle trycka ner kopplingen på en bil en aning, det känns/låter som om ´ varvtalet går upp men båten tappar fart?! Jag skickar med en bild på min propeller som är lite skadad ,enl. bild, men den har varit inlämnad för balansering och måste ju blivit godkänd eftersom jag fick tillbaka den så, men vad tror någon kunnig?
  10. Ja det är klart att det var dumt i efterhand, men den satt på en båt med samma årtal som motorn, som var märkt och jag ringde till larmtjänst och kollade den, den är ok, motorn sa jag det som den förra ägaren hade försäkrat motorn på, som står instansat på motorblocket. Jag ringde också till länspolisen och dom kunde inte se någon sån motor stulen i datorn, därför antar jag att det är ok. Men om jag ska beställa delar osv till motorn så behövs tydligen ibland exakt modellnr. Hur kan det vara så otroligt dåligt att märkning sitter på utbytbara delar... Mannen på larmtjänst sa att sånt händer att märklappar osv försvinner utan att det behöver betyda något. Men jag har som sagt inte hittat en enda frostplugg och det måste väl finnas någonstans? kollade yamaha sprängskissar men inget om freeze plug eller core plug eller något annat det kallas på engelska vad jag hittade. Mattias Senast ändrad av matte72_72 | 11 juli 2007 | 19:32
  11. *skulle kopiera det jag skrivit men ctrl c men så funkade naturligtvis inte ctrl-kanppen utan istället för all text kommer ett c...man kan ju bli galen* Jag undrar alltså om det finns någon som har bilder på vart man kan hitta frost/fryspluggar på en yamaha 2-takts motor som jag tror är 90Hk och från -99. På yamaha fick jag se en så liten bild så den frostpluggen kan lika gärna suttit på ett kylskåp. Jag har letat på alla synliga ställen tycker jag. Kan den sitta inne i/under någon del av motorn/motorblocket? Jag är nämligen på jakt efter ett motornummer. Senast ändrad av matte72_72 | 11 juli 2007 | 19:21
  12. Tackar för svaren. Jag får nog lämna in motorn för att säkert få detta korrekt utfört:)
  13. Är det någon som har gjort detta själv (Byte av packning propeller/växelhus) och är det lätt eller svårt? Jag har bifogat en sprängskiss, men hur 17 ska man veta vilket av alla dessa grejer som behöver bytas och vad dom heter om man ska beställa från tex. momentum? Annars måste jag betala minst 2000:- för det och vänta i flera veckor på att få tid på verkstad. Någon person som är motorkunnig och bor i Karlstad som vill tjäna lite extra? Tacksam för svar hälsningar matte72_72@hotmail.com
×
×
  • Skapa nytt...