maro
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm maro
-
Placering
Kadett
-
Hej Hade liknande problem på min nyköpta begangnade segelbåt. Det visade sig att slangarna som sitter på pumpen var växlade. Den som skulle gå till toasitsen med spolvatten gick ut i havet och vise verse. Men du har nog säkert redan kolla detta.
-
Hej igen, Känns lite som man diskuterar med sig själv i den här tråden, men problemet är löst iaf. Det var en trasig bränsle slang i motorn som tog in tjuvluft. Efter det var fixat behövdes bränsle/luft skruven på förgasaren justeras. Var ute hela dagen idag och gick mycket för motor. Funka perfekt.
-
Ja, när jag testade den i tunna efter att jag bytt membranen gick den bra. Plockade bort alla bensinslangar i motorn idag för att byta dem. Men de verkade hela så det är nog inte där problemet sitter.
-
Jag har en Johnson 2-takt 8hk från -86 monterad på min segelbåt. Problemet är att den går ojämt på låga vara, ofta stannar den helt. När den är på väg att stanna går den att rädda genom att dra ut choken för att sedan stoppa in den igen. Då får den en jäkla fart för att sedan gå ojämnt igen. På höga varv går den hur bra som helst. Jag bytte membran i bensinpunpen i vintras men de hjälpte inte. Har köpt en ny plast tank och ny soppaslang med blåsa. När jag var nere vid båten idag och testade märkte jag att blåsan på soppaslangen aldrig är riktigt hård hur mycket jag pumpade. Under gång var den hård ibland... Behöver hjälp, snart byter jag ut skiten mot en kina-motor.
-
Har just rivit ut innersta lageret taket i förpiken på en Topaz. Fukt/vatten i ca en m2 av balsasandwichen. Valde att attakera problemet innifrån pga att de innersta plastlagret var mycket tunnare än det yttersta, och sen blir det ju snyggare om man slipper pajja topcoten. Tänkte ta upp arbetet i vår då temperaturen är något gynsammare att plasta i. Vidare ska alla trädetaljer alla trädetaljer slipas och lackas. Om det finns tid så ska luckorna man sitter på i sittbrunnen totalrenoveras.
-
Ok, nu har jag äntligen fått bort den fastrostade drivaxeln ifrån vevaxeln. Tänkte bara skriva ett par rader hur jag gjorde... Jag vände motorn upp och ner och hällde ner rostlösningsmedel längs drivaxeln så att det blev en lite pool med rostlösare där axeln satt fast. Lät den stå så har, upp och ner, i ett bar veckor. Fyllde på rostlösare lite då och då. Till slut lyckades jag banka bort den genom att slå med slägga på en kraftig rörtång som jag höll i fast i axeln.
-
Någon som vet hur man får bort drivaxeln från motorhuset? /Maro
-
Ok, äntligen fick jag isär denhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />... Men, drivaxeln låssnade inte uppe vid motorrummet utan nere vid växelhuset. Det här medför att det är omöjligt få ihop huset där impellern sitter efter den är bytt, det är helt enkelt fysiskt omöjligt att komma åt att skruva ihop den. Drivaxeln sitter som berget... Någon som har något tipps?
-
Jag ska testa imorgon med mer våld, återkommer med resultatet. Tack för tipsen iaf.
-
Ja de stämmer, att växelstången vrider sig då man växlar... Vart kommer den att släppa, uppe vid motorn eller nere vid växelhuset? Har precis köpt motorn och förre ägaren hade aldrig bytt impeller eller haft isär riggen så det är möjligt att den sitter rejält efter så många år.
-
Precis det är en -86:a Visst kan man pallra sig iväg och köpa en reperations manual, men att lägga 450 spänn för att läsa en sida om impellerbyte känns lite onödigt... Särskilt om man kan få svar här. Jag har iaf letat efter någon lucka eller liknande på riggen men det finns ingen. Jag har brukat både milt våld och lite mindre milt våld men får inte isär den. Om man följer växelföraren upp i motorn, hittar man en lucka, liksom ovanför där växelförarstången är kopplad i 90 grader till växelspaken (syns också på sprängskissen). Kan det vara där man ska in och lossa den? Men de är jäkligt bökigt att komma åt...
-
Ska byta impeller på en Johnson 8hk Sailmaster utombordare men får inte isär riggen. Efter att jag tagit bort bultarna gick det lätt att få en glipa på ca två cm, men sen är det stopp. Verkar vara växel stången som gör så riggen inte delar sig. Kan det vara möjligt att man måste riva motorn för att få loss stången eller ska man öppna växelhuset? Tacksam för svar!
-
Jo de stämmer, de var en fjäder som satt där. Pratade med den lokala båthandlaren och de har ett service kit till bränslepumpen som innehåller bla fjädern. Att sumpa den här fjädern var tydligen en klassiker enligt honom.
-
Har en Johnson 8Hk utombordare från -86 som ska sitta på vår segelbåt. Sist vi skulle ut fick vi inte igång den, problemet verkar vara bränsletillförseln (den går på startgas). Så, jag misstänkte bränslepumpen och började mecka med den... Tänkte kolla gummipackningen markerad nr 6 på sprängskissen sprängskissen. När jag pillade bort packningen sa de fjong och någonting litet flög iväg... Hittade aldrig biten men den verkar ha fjädrat mot packningen. Kvar i utrymmet där biten satt fanns bara vitt klet. Någon som har någon idé vad de var som stack iväg? Senast ändrad av maro | 25 september 2007 | 21:56 Senast ändrad av maro | 25 september 2007 | 21:57
-
Jag söker en manual/instruktionsbok till min lilla Johnson 4hk från 80-talet, gärna någon gratis pdf eller liknande. /Lukas