

Terri
Medlemmar-
Innehålls Antal
536 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
34 ExpertOm Terri
-
Placering
Flottiljamiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Nej, absolut inte. Men man får väl vara lite nostalgisk, i brist på positiva förebilder. Utförsäljningen av Volvo var ett otroligt svek. Förfallet började med Gyllenhammars inflytande.
-
Jag handlar gärna amerikanskt och gynnar det amerikanska folket. Särskilt som det nu ser ljust ut, framtidsförhoppningarna i USA har vuxit, och det verkar lovande att de nu återupptar rymdprogrammet för att skicka människor till Mars, istället för att slänga tusentals miljarder dollar på diverse världskrig. Hoppas nu bara att de slutar bråka med Iran också, för det kan spåra ur rejält.
-
Köp en Volvo Penta. Då håller du på neutralitetsprincipen. Och gynnar samtidigt svenska intressen.
-
Här är lite olika trådar om arbetstemperatur: https://www.maringuiden.se/forum/search/?q=arbetstemperatur&quick=1 Och mer specifikt: https://www.maringuiden.se/forum/topic/97517-kad32-l%C3%A4cker-kylv%C3%A4tska/?tab=comments#comment-749896 Arbetstemperatur: 88-92 grader.
-
Okej, tack så mycket ändå. Jag ska leta vidare.
-
Vilken är den temperaturen som lägst och högst?
-
Hur mäter man arbetstemperaturen? Menar du på en höft, att motorn inte skall börja "ryka"?
-
Och sedan kan man väl kolla motorns skick på egen hand. Dels på ljudet, och hur väl den spinner. Några andra viktiga indikationer att fokusera blicken på?
-
Hur ser man det? Brukar det alltid finnas en journal tillhands över det?
-
Vilket är det vanligaste sättet att värma upp segelbåten vinterhalvåret vid brygga? Har de flesta moderna yachts inbyggda element som enkelt kopplas till eluttag vid bryggan? Eller är det vanligare att köpa en värmefläkt från t.ex. Biltema? Eller ett brummande litet dieselaggregat? Olje- och ved-kaminer är väl ovanligare, och installeras främst av ambitiösa entusiaster ...?
-
Eller båten riskerar hinna få slagsida av allt vattnet i sittbrunnen - vilket kan eskalera till akutläge med ännu mer vatten in i båten.
-
Hur snabbt töms en översköljd sittbrunn i båt med sluten akter? Kanske en del hinner tränga ner i salongen?
-
En mer indirekt skillnad: Minns jag såg en video som visade att planande skrov akteröver (går ofta hand i hand med öppen akterspegel) ger sämre kursstabilitet än traditionellt djupare skrov: båten kan snurra runt vid brytande vågor (t.ex. nära kusten om man söker hamn från oväder). Men det kanske mer har att göra med skillnaden mellan långköl och fenköl.
-
Hej, Vad är fördelarna och nackdelarna med att segla en båt med öppen akter/akterspegel (med uppfällbart sittbräde över öppningen)? En sådan modell där man sitter och styr bakom ratten väldigt långt bak i båten (med havsvattnet alldeles inpå ryggen). Primära fördelen är väl att sittbrunnen töms omedelbart vid översköljning. Men i övrigt? Fördelar? Nackdelar? Sämre seglings-egenskaper-stabilitet? Finns det exempel på seglare som slitits över bord, på grund av det utsatta läget, utav grov sjö bakifrån (kanske i en brytande vågdal)? Eller havsodjur (haj, saltvattenskrokodil särskilt i Australien) som rusat upp och nafsat efter dem i baken?
-
Spännande. Kräver en hel del egen planering och koordination, för att allt skall klaffa. Fint utbud ombord. Om det dyker upp en orkan på vägen kan det bli hur spännande som helst.