Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

Marco9000

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Marco9000

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har precis råkat ut för samma sak, det verkar som om karbidhaken (namnet tog jag från sprängskissen hos marineparts) glappar lite i sidled, den låser inte mot stoppaxeln. Det är detaljerna 59 och 62 på ritningen. Det ser ut som om man borde kunna dra åt muttrarna som sitter på axeln (del 60) för att spänna fast karbidhakarna. Är det någon som vet om det bara är att dra åt grejjerna eller skall jag lämna in drevet på service? Jag har båten i vattnet idag men kan ta upp den på en slipvagn men det är inget jag får göra själv utan hamnkapten skall ha tid att hjälpa till. Jag har båten i Årsta så vilken firma skall man välja för att få till en reparation på mitt drev, det är ett Penta SP-drev?
  2. Hejsan. Jag slet isär alla kablar igen, mätte på tändlåset och upptäckte då att det bara var en felanslutning, tändningen satt på fel stift så nu startar båten som en dröm. Gött mos helt enkelt. /Marco
  3. Hejsan. Jag fick under förra sommaren besök av en ovälkommen gäst i båten som slet ut alla kablar till tändlåset. Jag har ett gammalt tändlås (gammalt volvo orginal) som jag försökt koppla enligt verkstadshandboken och nu har jag ett problem med att jag inte får gnista medans jag kör starten. Kollar man på elschemat så verkar det som om tändsploen bara får ström när man kör på starten då den är kopplad till instrumentbelysningen som bara får ström när man är i tändläget. Har någon något bra tips på att åtgärda detta, vill ju inte riktigt koppla in på startläget då startmotorn borde gå hela tiden? Farsan lade som förslag att ha en separat brytare men så fungerade inte det förut. Korrigering: Det är en Penta 151C som jag har i båten, slant med fingrarna i rubriken. /Marco Senast ändrad av Marco9000 | 15 maj 2010 | 13:28
  4. Det kan ju vara värt att titta på denna sidan... http://www.fiberglassics.com/galleries/bitb/default.htm'>http://www.fiberglassics.com/galleries/bitb/default.htm Hittar du den inte där så kan du kolla runt på huvudsidan http://www.fiberglassics.com/ Jag har inte hittat någon perfekt match men man vet aldrig, den kan finnas där.
  5. Måste säga att det låter mycket intressant. Synd bara att blybatterier väger så mycket. I och för sig väger en Volvo Penta MD 17C 300 kilo och en MD 11C ca 250 och det är ju en del batterier. Berätta gärna mer när du gjort lite praktiska tester med båten. Sedan håller jag med Peter_K om solcellerna. Om du nu ändå talar om miljövänligt och avgasfritt så är ju solceller en toppenidé (är dock osäker på hur totala miljöbelastningen för solceller ser ut). Då laddar du batterierna så länge det är sol och du behöver inte köra generatorn alls. Vad händer ifall något av dessa batterer du har pajjar? Antar att du har någon form av skydd mot kortslutning o.s.v. för det kan ju bli saftiga strömmar om det blir kortis i ett batteri. :|
  6. Hejsan! Jag har länge funderat på att köpa båt och nu verkar det som om det blir av i sommar eller nästa sommar (vill ha båtplats på samma klubb som en polare). Har läst i en del forum och tidningar och har kommit underfund med att en Albin 25 eller Nidelv 24 är något jag vill ha. Visst vore det trevligt med mer fartresurser men det känns inte så nödvändigt. Som jag har förstått det så har Albin 25 en hyfsat djup sittbrunn och sjöegenskaperna är lite si och så (DL-varianten skall vara stabilare och även snabbare) medans Nidelven är en riktig snipa och har stabila egenskaper (om man bortser från sniprullningar ). Nu verkar det som om Nidelv är ganska sällsynt på begagnatmarknaden, speciellt som jag skulle vilja ha en -77 eller nyare för att få den runda soffan i aktern, Albin verkar det finnas betydligt fler av. Det jag undrar över är vad som är vanliga fel på dessa båtar, vad man skall kolla efter när man köper? En hyfsat ny motor med sötvattenskylning är ju viktigt, enligt de priser man sett så vill man inte ha ett motorhaveri. :| Jag är för övrigt inte bergsfast i mitt val av båt så om ni vill tipsa om något annat i samma storleks- (innerutrymmen) och prisklass är ni välkomna. Utöver detta har jag en undran, många av dessa båtar har toalett med septitank, hur/var tömmer man en sådan? Väl mött! /Marco
  7. Kan inte annat är gratuler till den där fångsten. Är ju inte båtägare ännu men drömmer om att fiska från båten.
×
×
  • Skapa nytt...