Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025

beamer13

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om beamer13

  • Placering
    Kadett
  1. Vad har du haft för motor innan? Tror inte att det är så stor skillnad i vikt på en V4 och en 3-cyl motor annars. Gissar att din båt nog bör göra över 45knop med 90hk
  2. Min båt stod i två säsonger en gång och den gick dåligt under en veckas tid. Bensinbooster, k-sprit, fräsch bensin, nytt bränslefilter och nya tändstift gjorde att den gick bättre och bättre för att till slut gå riktigt igen.
  3. En begagnad Evinrude E-tec är väl bland det bästa men är svåra att hitta, nya kostar de ju en del. Då får du en motor som är tyst, snålare än en fyrtaktare, lätt och väldigt pigg. En 50hk e-tec är nog betydligt vassare än din gamla 70-tals motor
  4. Har nu fått ordning på problemet! Var nr 9 på sprängskissen som kärvade, den öppnade inte ventilerna som den skulle. Passade även på att byta alla o-ringar till ventilerna. Problemet löstes helt enkelt genom att demontera trimpaketet och skruva ur alla ventiler som sedan motionerades
  5. Så var min med i somras då bränslefiltret satt igen. Motorn gick bra att köra i låg fart men tvärdog vid gaspådrag. Eftersom den gick bra med k-sprit så kanske du har fått vatten i tanken?
  6. Släppte ut trycket men lyckades inte få in trimkolvarna trots att jag med mina 100kg stod på riggen . Var sedan lös med ventil nr 60 som jag antar ska släppa ut trycket där jag även hittade en trasig o-ring (nr22). Bytte den och trodde naturligtvis att det skulle fungera men så klart inte..lutar åt att man får riva bort hela hydralikpaktet för att komma åt resterande ventiler, kan kanske vara nån av 57 el 60 som sitter igen el nåt. När jag testade efter o-rings bytet så gick motorn ner en liten bit men sen var det tvärstopp. Hoppas bara inte att det är t ex nr10 som kärvar då den är lite mer svåråtkomlig.
  7. Tack du hade helt rätt! Fick ner motorn via skruven men den landar på trimkolvarna där det är stopp. Är det separat tryck på dessa!?
  8. Hade samma problem med min ifjol dock med utombordare. Då satt problemet i skitigt bränslefilter i kombination med gammal bensin. Min gick även den att varva i neutralen men dog under belastning. Kan även vara problem med avluftningen till tanken som gör att det blir vakuum.
  9. Tack för hjälpen! Ska testa och se om den går att få hela vägen ner helt manuellt. I fjol hade jag omvänt problem, då gick det bara att köra ner motorn men inte upp. I det fallet visade sig att skruv 66 var fjäderbelastad men fjäderna var dålig. Detta gick dock att fixa genom att skruva in skruven nästan i botten vilket gav högre tryck.
  10. Kan kolla kontakten förstås men det känns mer som att den vägrar släppa trycket. Ingen som vet hur man gör det manuellt.
  11. Har en Johnson VRO 110hk -89 hängades bak på akterspegeln som inte går att sänka via trim/tilt knappen längre. Innan båten ställdes undan så fungerade allt problemfritt Motorn går att köra upp men inte ned, elmotorn surrar på men inget händer. Hittade en skruv längst ner på vänster sida (sett bakifrån) som jag trodde man kunde sänka motorn manuellt med men det hände inget, vågade inte skruva ut den för långt heller. skruvar jag på rätt skruv!? Nån som har nåt tips om vad som kan jäklas? Gjorde misstaget att låta motorn vara upphissad via hydraliken över vintern om det kan spela in?
  12. I mitt fall var det hydraliken som spökade, trycket blev inte tillräckligt högt. Monterade av hela paketet och började kika lite på hur det hela fungerade. Noterade att det fanns diverse skruvar på undersidan tilten osv vilket var de olika ventilerna som öppnar och stänger. Började med att skruva ur dessa och motionerade dom, var även lite skit på den ena. Monterade ihop men det fungerade ändå inte. Kollade vidare och hittade en mindre skruv på höger sida där man helt enkelt ställer trycket. Skuvade in den en bit och då började allt att fungera igen :=). Troligen så är den ställskruven fjäderbelastad och antagligen är fjädern slut el av i mitt fall. Symptomen på min tilt var att den inte orkade hissa men gick att köra nedåt. Den gick dock långsammare nedåt än vad den skulle. Man kunde även pressa ner motorn med handkraft.
  13. Det är många som tjänar miljarder på klimatfrågan. Oljepriserna kan skjuta i höjden med hänvisning till klimathotet. Förutom det så har det skapats tusentals klimatjobb runt om i världen och när man söker anstånd om pengar numera, då lägger man till ett litet klimathot i ansökan. Det är synd att ett miljöhot ska utnyttjas på detta sätt när kärnfrågan är viktigt. Skulle forskarna plötsligt komma på att klimathotet är en bluff och att det är egentligen beror på jordens naturliga kretslopp så skulle det tystas direkt. Lilla Sverige föregår alltid med gott exempel även om hela vårt land släpper ut mindre skit i luften än vilken jättestad som helst i världen. Men det är ju så det måste fungera om man ska kunna gnälla på andra länders utsläpp.
  14. Fortsätter lite på denna då även jag hade problem med min VRO 110hk -88. Jag kunde tilta ner motor men inte i botten. Uppåt hände ingenting om man inte hjälper till med handkraft. Även om jag lyfte motorn med handkraft så hölls den kvar av hydraliken men den gick ganska enkelt pressa ner igen med handkraft. Vad jag förstått så är de flesta problemn elrelaterade med relän, motor & dålig kontakt. Är det någon som hört talas om hydralikproblem på dessa motorer?? I mitt fall var det hydraliken som spökade, trycket blev inte tillräckligt högt. Monterade av hela paketet och började kika lite på hur det hela fungerade. Noterade att det fanns diverse skruvar på undersida osv vilket är de olika ventilerna som öppnar och stänger. Började med att skruva ur dessa och motionerade dom, var även lite skit på den ena. Monterade ihop men det fungerade ändå inte. Kollade vidare och hittade en mindre skruv på höger sida där man helt enkelt ställer trycket. Skuvade in den en bit och då började allt att fungera igen :=). Troligen så är ställskruven fjäderbelastad och antagligen slut el av i mitt fall. Senast ändrad av beamer13 | 29 maj 2008 | 15:54 Senast ändrad av beamer13 | 31 maj 2008 | 23:38
×
×
  • Skapa nytt...