-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Americal
-
Placering
Kadett
-
Hej. Min Nimbus 26 coupé med DP290 drev sotar ner hela akterspegeln varje gång jag planar. Dvs. när vattnet tränger från drevet bort och avgaserna kan spruta rätt upp. Röken är vit men riklig. Arbetstempen ligger på ca: 75 grader vilket jag tycker verkar vara i lägsta laget. Motorn är nyrenoverad med nya kolvar lager spridare osv.... Någon som har några tankar om vad jag kan göra.
-
Hej på er. Vilket väder det är! Jag trimmade upp drevet i beachläge för att ta bort lite snäckor. När jag sedan skulle trimma ner drevet så hängde indikatorn bara med till 22? Drevet fortsatte att trimma ner, men indikatorn visar 22 hur jag än ställer drevet. Visst är det konstigt. Skulle ju bara göra drevet lite sommarfint! Om någon förstår sig på detta är jag mycket tacksam för svar. Båten är en NIMBUS 26 coupé med ad41 och VP290 drev.
-
Då jag själv inte kan någonting om båtar / motorer så har jag varje år lämna in båten på varv för service och vinterförvaring. Detta var vi väldigt tydliga med att berätta. Vi pointerade noga att vi inte kan någonting om motorer, men att det heller aldrig har varit någonting som skulle tyda på att fel finns på båt och motor. Köparen accepterade dessa ord och valde att inte inte anlita någon besiktningsman. Vi sålde båte enbart för att vi ville ha en större och rymligare båt. (det har vi nu också). Dessvärre är vår nya båt arton år gammal och många småfel som ärdyra att laga finns. Inte ringer vi säljaren och ber dem betala hälften av vad reparationerna kommer att kosta! Tack alla som varit delaktiga i denna tråd, mycket uppskattat.
-
Hej igen och tack för alla era synpunkter. Mycket intressant att läsa. Jag är helt införstådd med att jag inte på lagligt sätt kan krävas på pengar. Knän och limpor totalrenoverades för tre år sedan av tidigare ägaren. Oljetryck och temeratur har aldrig visat tecken på att någonting skulle vara fel. Att det är vatten i oljan säger firman som just nu har båten i väntan på reparation. Deras förslag är att byta ut longblocket. Båten var sjövattenkyld, knän och limpor blev i princip inte ens ljumna vid varmkörning. För mig är det helt obegripligt hur en motor kan från ena dagen vara helt felfri till den andra dagen behövar repareras för 60000-70000sek? Jag tror inte på något vis att nya ägarna vil försöka lura till sig en ny motor. Felet finns men förstår inte hur det uppkommit.
-
Hej på er. Jag undrar hur ni skulle göra om ni hamnar i samma situation som vi. Vi har precis sålt en SeaRay 215 ec -99. Båten har aldrig någonsin krånglat för oss. Förutom att startmotorn renoverades månaden innan vi sålde båten. När nya ägarna provkörde båten fungerade allt felfritt och alla var nöjda med båten och med motorn. Det fanns inget att klaga på tyckte köparna. Två veckor senare ringer köparna och berättar att motorn har skurit pga vatten i oljan??? Vi blev naturligtvis bedrövade och kännde oss skyldiga till något som vi inte haft kontroll på. Köparna tror inte på något sätt att vi försökt lura dem, men det känns inte kul. När vi sålde båten kontrollerades oljan utan att någon anmärkte på den. Den såg fräsch ut! Nu vill nya ägarna att vi skall stå för hälften av reparationskostnaden som uppgår till ca: 60000-70000sek. Är det rimlig att vi skall ta den kostnaden, vad tycker ni?
-
Hej på er och glad midsommar. Någon som kan berätta för mig vart man fyller på samt kontrollerar oljan till powertrimet på ad41b / VP290. Det går inte att trimma upp drevet efter att jag kommit över ca: 12knop. Packboxen är precit bytt. SKulle det kunna vara så att man måste efterfylla med olja?
-
Tusen tack för snabbt svar. Jag hittade bilder hos marinteknik och såg den gamla kranen. Det blir perfekt.
-
Tack herr Capitan, det kanske låter besvärligare än vad det egentligen är. Är det tillåtet, eller gör man det bara? //Np
-
Tack för era inlägg! Det är förmodligen problem att komma in i frihamnen med lastbil i morgon med tanke på branden, eller vad tror du? Det är en stor lastbil med släp. //Np
-
Hej på er. Ärdet någon som vet vart jag kan sjösätta båten med privat kranbil i göteborgsområdet? Hos Grefab är man inte välkommen med egen kranbil trots att man betalar hamnavgift varje år. I morgon 12/6 kommer det en lastbil med kran från Sthlm och skall sjösätta vår båt. Frågan är bara i vilken hamn? Tacksam för alla alternativa svar. // NP
-
Hej på er. Ärdet någon som vet vart jag kan sjösätta båten med privat kranbil i göteborgsområdet? Hos Grefab är man inte välkommen med egen kranbil trots att man betalar hamnavgift varje år. I morgon 12/6 kommer det en lastbil med kran från Sthlm och skall sjösätta vår båt. Frågan är bara i vilken hamn? Tacksam för alla alternativa svar. // NP
-
Hej på er. Ärdet någon som vet vart jag kan sjösätta båten med privat kranbil i göteborgsområdet? Hos Grefab är man inte välkommen med egen kranbil trots att man betalar hamnavgift varje år. I morgon 12/6 kommer det en lastbil med kran från Sthlm och skall sjösätta vår båt. Frågan är bara i vilken hamn? Tacksam för alla alternativa svar. // NP
-
Men det bör ju bli mer ekonomi att måla båten än att köra omkring med massa beväxtning? Tror ni inte det? Jag betalar hellre för det än att göra arbetet själv. Även om färgen inte är vad den borde så hjälper den åtminstånde en sessong.
-
Nu har jag hittat en firma som gör bottenmålning. Lerkils Marina skall ha 6200kr för bottenmålningen ink. primer osv. Låter det som ett rimligt pris? Själv tycker jag att det är billigt. Jag levererar båten vattenvägen och efter två-tre dagar får jag tillbaka den nymålad.