Kaveh
Medlemmar-
Innehålls Antal
106 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Kaveh
-
Placering
Örlogskapten
-
Bör tilläggas att jag har en 21 propp på så den är inte enorm direkt.
-
Yes. Har kört in den efter Hondas instruktioner. Next 8 hours: Do not run the engine at full throttle for more than 5 minutes at a time. Iom att jag är inne på fjärde timmen ska jag kunna maxa den i ett par minuter iaf.
-
Som rubriken lyder. Jag har en ny Honda BF200 nu gått 4h som vägrar att varva över 4000rpm? Firman som monterade har semesterstängt så jag vänder mig till er för tips. Kan det va så lätt att de inte justerat reglaget? Iofs borde den då dö på idle läge. Mycket tacksam för svar.
-
Ni får ursäkta att jag tar upp detta igen trots befintliga trådar men jag måste vara säker. Har haft en Yamaha F150 -04 och har nu tänkt hänga på en Honda BF200 -12. Motorn ligger på lager 25 mil bort så det är inte bara att åka och mäta. Har ringt till marinor runtom i hela Sverige men får inga klara besked. Båten är en Buster så det är inte bara att plasta igen och borra nya. Är det standard på ALLA större utombordare eller diffar det någonstans? Ålder, styrka, fabrikat? Skulle även vara glad om ny tyckte till om Hondas 200hk Mvh
-
Jå så långt är jag med gällande små rörelse. Märkte idag att om jag tynger ner fören går den betydligt rakare, då har jag tiltat upp motorn max. Tilltar jag ner drevet max så kränger den mer. (skumt) Gällande den lilla skäddan akter om propellern (offeranoden) ska den peka rakt bak eller ska den vridas lite för att motverka propellerverkan? Men jag löste problemet helt med trimfenor från Claes Ohlsson på drevet. Menar du vanliga trimfenor som man fäller ner för att plana lättare?
-
Jag har en DC från -04 med 3l. mercruiser. När båten inte ligger i plan sicksackar den som bara f*n. Vet att nästan alla båtar svajar lite fram och tillbaka men detta är nästan 30-40 grader åt varje håll. Jag måste ratta otroligt aktivt och parera rörelsena hela tiden. Va kan detta bero på och finns det något man kan göra för att minska rörelserna?
-
Skönt att höra och tack för svar! MVH
-
Var ute men båten igår och gick då för motor (Yanmar yse8) . Anv någon anledning fick jag för mig att kolla oljan under drift. Resulterade att efter någon sec. började det att spruta ut olja och en massa avgaser ur oljestickshålet. Antar att det varken ska spruta ut olja och inte heller komma avgaser den vägen? Ska tillägga att motorn går riktigt bra för övrigt. Är det ett fel? Om så, vad bör man göra?
-
Bump. Jag är intresserad av samma fråga samt om topparna är lika, och om det är detsamma med yse8g. MVH Kaveh
-
Som rubriken lyder men vart tycker ni att det är lämpligast? Toppen på ryggstödet känns alldeles för klent och för svårt att förstärka. Någon som kanske gjort detta i samma båt?
-
Google är allas vänn =) Ska kika lite på de orden. Att motorn är orginal är detta ett jätte minus? Jag vet att ventiler och lyftar m.m.byttes ut för ett par år sedan mer vet jag dock inte.
-
Ska iväg ni till helgen och kolla på en compis 28 från 76 med Ynmar motorn. Finns det några specifika svagheter på denna båt? Den ligger på V-kusten, är det något jag bör kika extra på eftersom det är saltvatten?
-
köp/låna boken Vårda din plastbåt som tidigare skrivare nämnt. Där får du en utförlig förklaring på hur du ska göra och vad du ska använda. Toppen bok för övrigt!
-
Kan det inte vara så att de med lattedurk bromsar mycket mer än de med plastad durk? Stor prisskillnad dock! Känns som om de med lattedurkar suger sig fast i vattnet och skapar ett enormt motstånd. Någon som har en mini ribb till salu?
-
Även jag har haft liknande problem med en motor. Plockade ner tanken, förgasare och slangar m.m. Rengjorde och lät det som gick ligga i bensinbad. Jag hade skit lite överallt men värst var det i soppakranen som nästan var tät.