Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025

pyssel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pyssel

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Har ett problem med idle speed strömställaren till min suzuki dt55 1986 verkar som den är glapp i vissa lägen finns fem lägen slow till fast visar avbrott,avbrott nu har visat 67 kohm,24 kohm,8 kohm,allt från 0 till 110 ohm glappar, Har försökt att sprayat i kontakten men går ej bra då den verkar vara helt tät,och plastad är det någon som kan säga vad dom olika motståndslägena ska vara så kan man kanske bygga ihop en ny sådan. Taksam för svar
  2. Det var snabbt svarat tackar för detta Det fanns 3 olika sorter tändstift champion xj-6j , champion rj6j , champion j6j Hittade på denna länk http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/championobly-z12.htm rj6j=NGK BR6S j6j=NGK B6S Så jag antar att NGK BR6S är radio avstört ska se om jag hittar något i morgon
  3. Hej En kompis till mig har en gammal Johnson 2 Hk modell J2RCIB tror den är från -81 Vi skulle byta tändstift på denna. Den som satt där heter champion J19LM undrar villken sort man ska ersätta denna med om det är rätt tändstift som sitter där nu. köpte den förra året så vet ej om föregående ägare satt dit rätt sort tändstift.
  4. Hej Skulle kanske markerat den gamla tråden som löst, och startat en nytt inlägg istället som jag gjorde. Är ny på detta så jag ska försöka komma ihåg detta. ska man forsätta på denna inlägg o låsa den andra för övrigt när man gasar med handgasen utan växel i så blårykte den så luften vart väldigt blått brevid motorn i luften Det kanske blir annat när man kör på sjön med belasning.
  5. pyssel

    BLÅRYKER

    Har en 3 cylindrig Suzuki DT55 som blåryker mycket vid gaspådrag Den BLÅRYKER mycket när jag gasade på med handgasen kan det bero på att motorn ej belastas eller något annat fel? Det borde väl inte vara fel på flotörhusen så motorn får för mycke bensin. När jag pumpat upp trycket med pumpen på slangen så blir den hård, det rinner inte ut något ur förgasarnas överfyllnad då borde väl nålventilen i flotörhusen funka som det ska Tycker även att motorn skakar mycket men 2-taktare går väl inte så jämt ? Har lagt ut en filmsnutt på denna länk så kan ni se själva. Den blåryker mycket mer när jag gasar på. På filmen gick den bara med växel i,lite gas Har oil injektionsystem kan det ha blivit något fel på detta justera in denna kan väl inte vara så lätt blir det för dåligt med smörj så nyper den väl rätt så snart ska man prova justera den någon gänga finns det något sätt att mäta oljeförbrukningen så att den får lagom med olja Då förbrukningen ökar med ökat gaspådrag
  6. Har oil injektionsystem kan det ha blivit något fel på detta justera in denna kan väl inte vara så lätt blir det för dåligt med smörj så nyper den väl rätt så snart ska man våga justera den någon gänga
  7. Hej Bytte batteriet så gick motorn igång. Troligtvis var det för dåligt snurr på motorn för att den skulle kunna starta. Har justerat in tomgången så gått det går, med den skruven på insuget justerat upp gasen lite Den blåryker rätt mycket när jag gasade på med handgasen kan det bero på att motorn ej belastas eller något annat fel? Det borde väl inte vara fel på flotörhusen så motorn får för mycke bensin. När jag pumpat upp trycket med pumpen på slangen så blir den hård, det rinner inte ut något ur förgasarnas överfyllnad då borde väl nålventilen i flotörhuset funka som det ska idle speed adjustment vredet tycker jag inte det blir så stor förändring på när jag vrider på den har mätt upp vredet som är okej får fram olika moståndsvärden Tycker även att motorn Rycker mycket men 2-taktare går väl inte så jämt ? Har lagt ut en filmsnutt på denna länk så kan ni se själva.
  8. Har kollat lite på motorn det verkar som att choken inte ligger kvar ibland när startmotorn går runt choken aktiverar jag med att trycka in samma knapp som jag vrider igång startmotorn med. Finns det något relä som styr spolen till choken Är det någon som har elschema till detta. startmotorn verkar gå runt saktare vid start efter ca 7 försök och spänningen på batteriet går ner till ca 11.5 volt kan det vara så att batteriet börjar bli dåligt, Kan det vara bra spänning men dåligt med ström i batteriet mätt på batteriet efter stannat ligger då på ca 12.6 volt Villken Ah tal på batteriet ska det vara då jag inte vet om mitt är rätt så om det är för stort så orkar väl inte motorn full ladda detta Tvångsstyrde choken så gick motorn igång men går illa på tomgång o blåryker finns det nån mer skruv som man kan ställa upp tomgången med förutom de som sitter på insuget. har ställt upp vredet på (idle speed adjustment)verkar inte bli så stor skillnad, vad är den till för. verkar bara fungera bättre när motorn gått en stund.om man ställer upp gasreglaset pinne lite så börjar man väl öppna spjällena i förgasaren. Undrar även vad detta är för någonting som sitter fast på andra sidan på mitten förgasare har mätt på denna verkar vara någon typ av strömbrytare. Tacksam för tips.
  9. pyssel

    Startar inte

    Hej Jag har en suzuki DT55 som inte startar längre vill inte ens tända till lite Tändstiften verkar få soppa blir lite blöta Har provat att kolla gnistan på alla 3 tändstiften verkar komma gnista men inte så stora,hur stor gnista ska det normalt vara ? läste på annat ställe att gapet på tänstiften ska vara på NGK B8HS ca 0,9-1,0 mm, mina Stift är samma sort men ett gap på ca 0,70 mm borde det inte bli sämre gnista ju större gap det är. såg på tändstifthattarna att det var 5 kiloohm motstånd på dessa ska man kanske byta ut dessa till inget mostånd = större gnista ? kan det vara något fel på tändinställnigen som sitter under svänghjulet som kan ha lossat såg att det finns 3 spolar som kallas ignition timing coil på http://store.brownspoint.com/dt55/fig014-558587.asp såg att Förgasar spjällena inte var öppna ska dom inte vara lite öppna i tomgångläge vore bra om någon kunde svara på detta då det skulle vara roligt att kunna använda båten i sommar.
  10. Hej Har fått problem med en suzuki DT55 årsmodell 86,som går dåligt på tomgång Den har 3 st förgasare. Det verkar som inte den nedersta förgasaren funkar som den ska. När man håller för insuget på den översta eller den mittersta förgasaren så vill motorn dö efter en liten stund Men håller jag för den nedersta insuget händer det inte någonting kan det vara stopp i denna förgasare (Mikuni)då motor borde väl dö här med Får gnista på alla tre. Mätt kompressionen som var ca 8 kg på all tre Tacksam för svar.
×
×
  • Skapa nytt...