ambassadeur
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ambassadeur
-
Placering
Kadett
-
Se där, efter lite knackande på sidan av mätaren och lite fipplande med den grå sladden så vill varvräknaren vara med i matchen igen! Tack för hjälpen!
-
Se där, efter lite knackande på sidan av mätaren och lite fipplande med den grå sladden så vill varvräknaren vara med i matschen igen! Tack för hjälpen!
-
Det är en Honda 90 Hk från 1996, hittar ingen skruv att ställa/justera mätaren med men jag skall mixtra lite mer med kablarna imorgon. Men jag tycker det låter lite underligt med ett elfel. Blir till att felsöka mer imorgon och knacka lite på glaset......riktigt irriterande är det iaf.
-
Har problem med Hondas originalvarvräknare. När jag vrider om nyckeln så vaknar varvräkanaren till liv och visar tomgångsvarvtalet, ca 750 rpm eller så. Sen när jag ger gas (oavsett om jag har växeln i eller ej) så flyttar sig nålen till 1000 rpm men sen är det stopp oavsett om jag ger mer gas eller ej. Drar jag ner på tomgång så faller nålen ner igen och jag kan på intet sätt få nålen att passera 1000 rpm! Har kollat alla sladdar och kontakter, blev dessutom desperat och bröt strömmen från batteriet - a la reset - men ingen skillnad. Dax att riva mätaren eller har någon någon bra idé?? Tacksam för svar! Fredrik
-
Hade samma problem med en exakt likadan motor! Lösningen på mitt problem var att membranen i soppapumpen hade gett upp, finns att köpa lösa för någon 20-lapp. Öppna pumpen och kolla de små membranen (som en 10 öring i storlek) mina hade torkat och spruckit, därav den dåliga gången på högre varv.
-
Så där ja...... nu var transporten avklarad. Om jag bortser från bravaden att med handkraft få in och ut en 90 Honda 4-takt i bagaget på en Audi A6 så gick transporten utmärkt..... Alltså, inga problem att frakta motorn liggande på sidan med förgasarna nedåt. motorn startade som en klocka sen efteråt! Fredrik
-
Hej igen! Ursäkta min otålighet men skulle gärna behöva lite råd i frågan ovan, alltså: Vad behöver jag tänka på om jag ska frakta en beg. Honda 90 hk fyrtakt liggandes? Tacksam för svar, ska ev. handla nu i helgen. Fredrik
-
Hej! Jag ska ev. transportera en beg. Honda 90 4-takt ca 70 mil med bil. Kan jag transportera den liggande? Att jag behöver tömma den på olja förstår jag men behöver jag göra något annat? Är det över huvudtaget en bra idé? Fredrik
-
Hej! Har precis köpte en styrpulpet, 5,90*2,30, ca 650 kg och behöver råd/tips om val av motor. Båten är CE märkt och klassad 60-115 hk. Oftast kommer vi att vara 2 st i båten men någon gång ibland säkert upp till 5 pers. Jag skall använda båten till och från badstranden i skärgården utanför Sundsvall. Kommer även att sportfiska från båten, dock inte trollingfiske. Har inte råd att köpa en ny motor utan får hålla tillgodo med en begagnad. Har hittat två objekt, en Mercury Optimax 75 hk, 06:a och en Honda 90 hk -99, båda i samma prisklass, 50.000 kr. Vad tror Ni om någon av dessa motorer eller ska jag satsa på något helt annat? Personligen så tror jag att 75 hk är den undre gränsen, är ju en del vikt som skall flyttas....! :-) Tacksam för svar! Fredrik