Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

enJohn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om enJohn

  • Placering
    Kadett
  1. Såvitt jag förstår så har Selva egna tvåtaktare, men köper sin fyrtaktsserie från Yamaha. På den Selva jag köpt (men ännu ej monterat) så är riggen i samma färg som Yamahas motsvariget, motornummer är märkt Yamaha och det är Yamahas reglage som följer med. /en john på land
  2. Det låter ju som om propellern är helt skev, eller slirar på något sätt. Det skulle nog vara idé att testa och byta mot en annan. /en john
  3. Jag tror att det blir bra hur ni än gör! Både styrpulpetbåtar och ht/kabinbåtar har sina fördelar som nämnts här i tråden, men det går ofta att kompensera för. Att det är enkelt att lägga till med en styrpulpet går att väga upp med att bli flink på att klättra fram på ht-båtens fördäck, osv. Jag har själv kört styrpulpet i nämnda skärgård, men har nu skaffat en liten äldre kabinbåt för ungefär de pengar ni talar om. Fördelarna ser jag som många! Förutom att sova i så är ruffen ovärdelig att stuva in både barn och eventuellt ömtålig packning i (barn vill ju gärna sova under resa och nån gång under dagen). Att det finns bord och pentry ombord är ju också en given fördel, man slipper ju att få sand överallt och sitter ju bättre. Att bara ankra upp i nån av alla fina vikar och hänga i båten i solnedgången är också fantastiskt. Det gör man sällen i en styrpulpetbåt. Å andra sidan så kommer man på nåt sätt lite närmare vattnet med en styrpulpet. Det är lättare att spana föröver efter stenar osv så man vågar ju gå in på grundare vatten samt att man enklare kan dra upp båten på en strand (ht/kabinbåtar blir lätt väl tunga att få ut igen...). Dessutom går de att lasta grejjor i, om man har det behovet. Det finns så många fina ställen att åka till som inte ligger så långt ut och som inte är helt överbefolkade, så min åsikt är att det varken behövs fartmonster eller skarpa skrov som tål att köra fort med i hög sjö. Vid hård vind är det bara att dra ner på tempot och tuffa på hemåt. Det tar ändå inte så lång tid. Lycka till och välkommna ut i skärgården! mvh /en utflyttad john
  4. Ooops! Ser att jag varit oförskämd nog att inte ens tacka för svar! Så nu gör jag det: Tack hörrni! Det blev en Selva/Yamaha f115, inklusive kamremsbyte. Det ska nog funka. Tipset att förstärka akterspegeln ska jag ta till mig och undersöka närmare. Förresten, de nya Yamaha tycks bara väga 188kg. Är det en ny konstruktion, eller gäller specen för kort rigg? Undrar /en john som längtar till sommaren...
  5. Om nu deras 4-taktare är Yamahamotorer så är väl det en riktigt bra fördel (förutsatt att man kan leva med 4-takt dvs.)? Har du någon erfarenhet av deras 2-takt? /en john
  6. Hej! Undrar bara lite vad du avser när du skriver att Selva är sorgliga? (antar att du inte menade sorliga, för det vet jag inte vad det betyder). Sedan undrar jag också lite över hur exakta tester egentligen kan vara. Exempelvis så visar den test som nämns ovan av ett antal 115hk-motorer av både 2- och 4-takt att Evinruden drar lite mer än övriga, men är istället bra i acceleration. Hondan drar mest vid höga varv. Jag undrar då om det inte handlar mycket om val av propeller samt matchning mellan motor och båt? Att E-tech är snabb men törstig är kanske ett utslag av prop med för lite stigning? Hondan har ett betydligt större motorblock än övriga (om jag minns rätt) och borde kanske passa tyngre båtar bättre? /spikulerar en john
  7. Jag är i en liknande situation, då jag köpt en motor av en firma och har för avsikt att hämnta denna först till våren. Går man säker om man skriver ett kontrakt om vinterförvaring? Jag menar, även marinor som har vinterförvaring kan ju gå omkull och jag har aldrig hört någon tveka om att vinterförvara på marina. Tips om lås är bra. Vet någon om/hur försäkringar gäller? /en john
  8. En poäng med att byta oljan i växelhuset på hösten är att man då ser OM det kommit in vatten ochslipper på så sätt risken att något fryser sönder under vintern. Det är alltså inte i första hand för oljans skull, utan för att vara säker på att inget vatten finns i motorn. /en john
  9. Ja, som rubriken säger så letar jag motor till min Uttern 590. Max rekommenderad motor är 90hk (tidigare 85, när sådana fanns). Jag har nu en Yamaha f115 -03 på gång, men tvekar lite om den bli för stor? Den väger ju trots allt ca 20kg mer än exempelvis Hondas 90-hästare. Men det kanske inte är så mycket att bekymra sig om? Min önskan är att kunna köra lugnt och smidigt, med låga varv i marchfart, samt kunna tuffa fram i deplacementsfart när man så vill. Båten är ju knappast nåt fartmonster, hur man än vrider på det. Är tacksam för åsikter, förslag, erfarenheter och idéer! /en strandsatt john
  10. Är det inte så att det sitter ett manuellt choke-spjäll på motorn också? (i så fall i framkant, mot båten, så att du kan komma åt det). Kanske råkat fippla till där? Annars, kollat det vanliga, att exempelvis avluftningen till tanken är öppen? Lätt att glömma... /en john
  11. Är själv uppväxt i en liten flipper katamaran, men den är som sagt rätt liten. Har för mig att det fanns någon Theri som var trimaranskrovad. Annars är Bustrarna riktigt stabila tycker jag. Fiskade en hel del gädda med en kompis från min Sun Buster (-91:a) och det var inga somhelst problem med stabiliteten. Såg för övrigt denna annons: http://www.blocket.se/vi/16591064.htm?ca=11_s /en john
  12. Jag förstår inte? Båten i den första annonsen benämns daycrusier exempelvis när man ska beställa kapell etc. Detta för att det inte finns något doghouse efter kabinen. I den andra annonsen tycker jag, utan att ha granskat så noga, att det ser ut som ett skrov från en Flipper 700, med en annan överbyggnad och inredning ( = special?). /en john
  13. Är kanske till föga hjälp, men jag har just nu anlitat en kapellmakare någonstans mellan S-vall och Övik som ska vara bra och billig. Hon köper material från Hjertmans och syr, helst genom att måtta direkt på båten. Det är inte jag själv som skött kontakten med henne, vet inte ens vad hon heter, men om kapellet blir bra kan jag maila dig uppgifter. Kan ta några veckor dock. /en john
  14. Det bör kanske förtydligas att det inte är förbjudet att köra tvåtaktare, eller att sälja/köpa begagnade sådane. Förbudet gäller mot att sälja nya tvåtaktare med förgasare, som jag förstått saken. Nya tvåtaktare med insprutning (Evinrude E-tec mfl) är tillåtna att sälja nya. /en john
  15. Jo, visst lär Flippern gå något bättre i vattnet, även om den också är rätt platt under. Men den är ju dyrare, det går inte att komma ifrån. Då har du också Uttern 630 som är väldigt rymlig invändigt att välja på. Fundera på hur du ska använda båten. Själv har jag en 590 och har inga problem att ta mig fram även i grov sjö. Håller man låg fart så går det hur bra som helst. Dottern sov i ruffen i värsta sjögången! Har dock inte så långt att åka, tar bara ca 1,5 - 2 timmar som mest, i 8-10 knops fart, vilket är överkomligt. Vore jag beroende av att till varje pris i alla väder komma fram fort skulle jag söka mig en båt med vassare skrov. Som det är nu kan jag anpassa fart efter väder. /en john med två barn som verkligen uppskattar luckan samt den ljusa rymliga ruffen
×
×
  • Skapa nytt...