-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm magbor
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jaha du har alltså handlat med Maxum? Jag är lite intresserad av en sådan, har du några synpnkter, brister, tips etc på denna typ av båt? Priset 250.000-260.000:- känns lite mycket men du menar kanske hos en handlare? Efter att ha lyssnat runt lite så är jag villg att hålla med föregående talare att nånstans kring 200.000:- verkar vara rimligt på privatmarknaden.
-
Nej, Jag fick det förklarat för mig av Mercruiser att det är en säkerhetsgrej som gör att man inte ska kunna starta en för varm motor vilket kan medföra skada, därför måste den stå en stund först. Larmet är satt på en så låg temp att om man stänger av den då så är det ingen risk för skador. Annars vore ju larmet onödigt! Att sedan motorn går lite ojämt beror helt enkelt på att den fortfarande är över normal temp och bensinen kan skapa ånglås dvs den förångas för tidigt, vilket kan ge en lite orolig gång.Jag gjorde ett kompressionstest på alla cylindrar innan jag visste med säkerhet att det var impellern och det visade helt normala värden. Efter impellerbytet gick den som en klocka igen. Men visst var jag lite orolig måste jag erkänna. Så nu över vintern plockade jag ur den nya impellern vilket man bör göra så håller den mycket längre.
-
Nä det var bara impellern som var sliten. Den byttes och allt fungerade kanon :-) Att den pep var bara ett larm som larmar när tempen stiger så man hinner slå av vilket gjordes så frid o fröjd :-) Man blev ju lite orolig så klart men den har ju flera säkerhetsvakter som går in och stoppar.
-
Hej alla glada! Jag undrar om nån har en uppfattning ungefär vad en Maxum 2100 från 2000 bör kosta? Tacksam för svar från nån som har lite koll :-) Se bild
-
Hej alla glada! Jag har en 7.4 liters mercruiser v8 1998, bensin som inte gick att starta (motorn gick inte runt) efter det att den varnat på övertemp i kylsystemet på motorn. Efter ca 15 min stillestånd så gick motorn runt och hoppade igång. Så min fråga är: Finns det en startspärr som hindrar att man kan starta en för varm motor. Bra att veta för mig, annars måste jag fundera på om den värmenypt eller liknande. Motorn startar men eftersom jag vet att impellern är dålig så har jag inte velat köra med motorn förrän den är bytt.Så jag kan inte uttala mig än om den går som den ska. Tacksam för svar!
-
Har tänkt den tanken men slangen som kommer från akterspegeln är en ca 50mm stenhård slang som ligger under motorn bland motorfästen etc. Att få ut den kanska går men att lirka tillbaka den när det strömmar vatten känns lite riskabelt, sen ska den på pumpröret också o den lär väl vara tajt så det känns som en chansning....
-
Utveckla gärna svaret!. Den ligger under vattenlinjen, det lär ju ta ett tag innan man fått den nya på plats och vid strul så stiger nivån hela tiden antar jag o mecka under vatten känns sådär.
-
Hej! Min 7.4 liters mercruiser v8 med sjövattenkylning har gått varm på tomgång pga att impellern blivit dålig. Det som hände var att jag åkt och när jag stannade på tomgång en stund så började varningssignalen tjuta och tempmätaren stod väldigt högt. Jag slog av motorn och lät den stå i ca en kvart tills tempen blev normal. Då skulle jag starta igen gick inte motorn runt! efter ytterligare ca tio minuter provade jag igen och då lossnade motorn och den startade. Kan den ha värmenypit när den stod still. Eller kan toppackningen gått o vatten sipprat in i nån cyl och orsakat ett högt komp?. Jag lyckades köra båten till min båtplats som låg ca 200 meter bort men motorn gick oroligt o kändes lite skum. Är den nån som vet vad som tar skada vid en överhettning som den? Känns märkligt att motorn tar skada när man stänger av direkt när varningstutan tutar! Den borde larma i god tid tycker jag. Jag har kollat vattenflödet från impellern nu och det kommer inget vid tomgång, bara när man varvar, så den ska bytas direkt Tacksam för svar. Senast ändrad av magbor | 03 augusti 2008 | 22:41
-
Hej! Jag har en sea ray med en 7.4 liters mercruiser o sjövattenkylning. Nu har impellern blivit dålig o behöver byta den, problemet är att båten ligger i vattnet o impellern sitter i framkant på motorn och under vattenlinjen så det lär ju forsa in vatten när jag plockar bort locket. Nån som gjort detta och kanske har något knep för att slippa plocka upp båten. Mycket tacksam för snabba svar!! Annars är det något speciellt att tänka på när jag byter den?
-
Hej! När jag vrider om startnyckel på min sea ray 270 -98 så tjuter en signal ganska högt i ca 3-4 sekunder. Nån som har en aning om vad det kan vara? Det är ganska irriterande. så tips vore bra. Tack på förhand!
-
Tack för svaret! Jag har ju mina misstankar att det var så som du beskrev som jag ska göra. Jag är bara rädd att om man rullar hårt så kanske de blir svåra att bli plana igen när de rullas ut. De är ju så fina när de är nya och plana. Man kanske inte ska vara så feg!
-
Tjenare alla hjälpsamma! Jag har en importerad Sea ray 270 med 110v landström. Jag funderar på att köpa ett elverk som kan leverera 110v. Finns det i Sverige? Jag kan ju beställa ett från USA annars. Frågan jag har är ifall någon har installerat ett elverk i sin båt med 110v. Jag har micro, ac, värmare, kylskåp som skulle kunna vara kul att använda ute i skärgården. Jag har sett att det finns omvandlare från 230v till 110v om man vill ligga med landström. men dessa ger ju 50Hz, i USA har de ju 60 Hz, kan det spela nån roll för min utrustning, nån som provat dessa? Senast ändrad av magbor | 03 juni 2007 | 15:54 Senast ändrad av magbor | 03 juni 2007 | 15:55
-
Hej! Jag har köpt en Sea ray 270 och funderar över hur man viker ihop kapellet när man vill ut och åka? Det bildas två targabågar av kapellet enligt bilder på andra liknande båtar.Jag undrar om man måste ta bort alla sidodelar (dessa är löstagbara så att man kan få ett soltak ifall man vill) Det går jätte bra att rulla ihop till två korvar utan sidodelarna. Jag har inte provat att vika ihop allt och linda upp kring bågarna. Är rädd att man skadar rutor etc. Kapellet är helt nytt så man är ju lite försiktig med det. -Nån som har en liknande båt med samma konstruktion så är jag tacksam för svar! Senast ändrad av magbor | 03 juni 2007 | 16:05 Senast ändrad av magbor | 03 juni 2007 | 16:05