Gå till innehåll
måndag 24 mars 2025

edvin333

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    170
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om edvin333

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Hej, Är det någon som gjort detta? Jag skall sälja min båt i USA till en italienare. Någon som vet hur det går till ? MvH Edivn
  2. Hej, Kolla in vårat seglingsprojekt på http://www.indiegogo.com/passagethroughice Ha det fint! Senast ändrad av edvin333 | 01 april 2012 | 15:11
  3. hmmm nu fick du mig att börja fundera forgus, bra ! Spåret med att plastförstärka i stället för att stålförstärka har varit uppe innan efter långa samtal med ett par fiskare på newfoundland som gjort något liknade.. typ 30 lager väv och epoxy men jag har avfärdat iden för att jag inte vill förstöra båten. Jag kommer defenitivt att göra en permanent stålhätta för att jag vill ha upp vaterstagets infästning så det hamnar ur den direkta vattenlinjen. Men som du säger att lägga ett lager vax på fören ca en ochen halv meter bakåt och sedan plasta upp ett ytterskrov men bara två lager väv plus vax för att behålla flexibiliteten. Sedan tar man av hela paketet och smörjer på någon billig fogmassa kanske tillockmed silikon ca 1 cm tjockt over hela skrovet. Sedan låter man det härda. Sedan ett nytt lager massa/silicon och innan det har härdat trycker man dit ytterskrovet. Nu kan man fortätta plasta upp ytterligare 6-7 lager väv. Då har man ett extraskrov med en gummidämpning vilket bör aborbera en hel del kraft. Vilket sjukt projekt fast ganska ball.. man kommer inte att vara glad den dagen man ska plocka av eländet
  4. kul problem som dock riskerar att dra iväg över 10000 kr.. Låt mig omformulera och förklara lite närmare.. Stålskon är inte tänkt att skydda mot repor eller skrapmärken, jag utgår helt ifrån att gelcoaten på friborden kommer att vara förstörd när vi är framme. Problemet är när vi seglar eller går för motor i 5-7 knop i vatten med sk growlers=små isberg ofta med väldigt låg vattenlinje eller utstickande undervattenskropp och råkar gå på så skall stålskon förhinra ett hål i skrovet. Om isen täffar sidorna av friborden är ju inte kraften lika stor eftersom båten glider undan men en träff rakt på stäven, 6 ton i 5 knop skulle vara katastrofal. Plåten skall täcka minst 40 cm över och under vattenlinjen. Och vara utformad så att båten glider upp på isen istället för att absorbera träffen. Därför behöver den nog vara minst 3 mm för att inte bucklas och på så sätt sprida ut kraften över ett större område. 10mm plåten som sticker ut och där vaterstaget är fäst kommer att sticka ut upp till 15 cm, framgår inte så tydligt av bilderna men är förutom att följa vatersragets vikle för att flytta upp infästningen ca 40 cm även att fungera som en ramm så att båten plöjer in i isen och på så sätt absorberar mer energi.. ber om ursäkt om jag var lite otydlig i första inlägget Senast ändrad av edvin333 | 04 mars 2012 | 21:52
  5. Vad tror ni om att använda 2 millimeters plåt å värma å banka ut över betongpluggen och sedan genomsvetsa medett stort antal brännpunkter genom plåtarna. Jag gillar iden för att jag själv skulle kunna göra mycket av arbetet själv men är osäker på styrkan i en sådan konstruktion. MvH Edvin
  6. edvin333

    stålstäv

    Hej, Jag håller på med ett seglingsprojekt och kommer att segla min monsun 31 genom kanadensiska arktis i sommar. För att skydda plastskrovet mot is vill jag tillverka en stålsko över stäven. Här är en länk från vår blogg som beskriver hur den skall se ut. http://belzebub2.com/archives/4072 Det jag skulle behöva hjälp att klura it är hur den skall tillverkas. Den kommer att tillverkas av en lokal smed med min hjälp men jag är rädd att det kan bli väldigt dyrt. Alternativen är att gjuta av stäven i gips å sedan göra en betong plugg för att hammra ut plåten över den. Eftersom det är tre mm syrafast kan det bli knepigt man kanske kan ta 1,5 mm plåt som man dubblar. Andra alternativet är att klippa ut pappbitar i polygoner och klistra ihop till en passande form å skära ut plåtbitarna oc svetsa ihop dom. Vad tror ni ? jag är även tacksamm för all input ang genomgående buld under vattenlinjen och vad man skall tänka på när man sammanfogar stål och plats. Tack på förhand
  7. hej, letar efter en båtbesiktningsman i skåne helst i malmö för en säkerhetsutverdering av min monsun31a. någon som vet någon ? hittar inget när jag googlar.
  8. Hej Passar en MD2b startmotor på en MD1 ? går båda motsols ?
  9. Oj det var tråkigt att höra att motorn inte går ut genom sittbrunsluckan, provade du att skruva av tankröret som är i vägen eller att skruva loss hela backslaget ? är det en MD2B ? Ska nog lyfta ur motorn på land för att sen lyfta i båten och sisst lyfta in nya motorn. Blir det inte att det blir problem att klocka in axeln om båten ligger i eller att man vill se hur axeln rör sig vid efter cutlesslagret ?
  10. Jag kommer att byta min motor. Av olika skäl behöver jag göra det medans båten ligger i, Går det och var är naktdelarna ?
  11. Kanske drog förhastade slutsatser. Two men missing as part of a Norwegian Antarctic expedition have been found alive and well, and provided rescuers with new information that may help locate their three crew members missing since Tuesday 22 February, reports the Maritime New Zealand. så jarle lever och hans besättning är borta... inte lika mycke respekt
  12. Verkar som om Jarle Andhøy på Berserk II sover bland fiskarna. http://www.explorersweb.com/oceans/news.php?id=19973 http://www.explorersweb.com/oceans/news.php?id=19975 http://www.explorersweb.com/oceans/news.php?id=19981 Respekt
  13. Vad tror ni om det här ? Vad är vinsten med att dra dubbelslangsystem i stället för att låta allting sitta på en loop ? Förrutom att sista radiatorn får kallare vatten än den första. Pga. platsbrist gör jag ogärna en lösning med massor av skrymmande t stycken . Senast ändrad av edvin333 | 15 februari 2011 | 00:30
  14. Efter lite diskutioner på båtmässan har jag kommit fram till att värmaren skall sitta på samma slinga som sötvattenkylningen den är kopplad till en värmeväxlare som värmer upp en slinga med radiatorer och fläktelement och på den slingan sitter en separat cirukilations pump. Återkommer med en ritning.
×
×
  • Skapa nytt...