-
Innehålls Antal
39 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Jocke_Skane
-
Placering
Fänrik
-
Tjenare jag och brosan skulle vilja hyra en trailer under hösten för att köra båten från Malmö till Kristianstad trakten och tillbaka igen under en lång helg nu i höst(slutet på sept), vi har endast en sjösättnings trailer så vi behöver en 80km/h som klarar en Cresecent Marlin, se länk: http://www2.interboat.se/Common/newBoat.asp?SprakID=1&ObjectID=457&sortby=2&objects_per_page=24&visa=BILDER&typ=bat&shopID=0 Har ni ingen egen trailer men nåt tips så tar vi gärna emot dessa med. Tack Jocke Senast ändrad av Jocke_Skane | 24 augusti 2010 | 14:12 Senast ändrad av Jocke_Skane | 24 augusti 2010 | 14:13
-
Hejsan igen, vi fick den nya propellern men trots det så var det samma symptom, och då försökte jag mäta och kolla om det kunde vara att det var kort rigg och det är kanske just det, vi skall plocka upp båten och mäta ordentligt för nu får jag mått som är mellan kort och lång rigg men det ser tyvärr ut som om kavitation plattan ligger en bit över botten. Skulle det vara kort rigg så har vi i allafall hittat ett rigg förlänglings kit i USA men med frakt och tull blir det ganska saftigt för en gammal motor, men vem vet kanske vi satsar på det efter som motorn är som ny och går som en klocka. Eventuellt försökter vi sänka den på nått annat sätt vi får se när vi tar upp den. Tillsvidare kör vi ut och fiskar som det är nu men vi måste köra lite saktare och inte svänga för snävt men vi kommer ut till höst torsken i allafall. Tack för alla tips och om nån skulle ligga på ett sånt kit att förlänga riggen med så hojta till eller kanske har nån motor med lång rigg som ni vill göra nån form av byte med. Mvh Jocke
-
Såja då borde problemet vara löst till 99.9%, tydligen var det vulkningen som var dålig och i vissa läge släppte den så bara axeln snurrade, ny alu propeller beställd för 1370:- som kommer i morrn så då vet jag 100% om det är bra. Sen får vi ju endå skrapa bort skiten för att får bättre toppfart men nu skall vi i allfall kunna köra normalt och svänga normalt. Återkommer när det är testat.... Jocke
-
Ni får konstruera en 2-mans version med linor typ som en kölhalning fast med borste istället för en olydig sjöman. (Uppfinnar) Jocke
-
Var ute på en fiskerunda idag och det är helt otroligt vad lätt den tappar fäste i vattnet men innan turen så monterade jag av propellern och kollade om det gick att få den längre in men den satt som den skulle och en passade jag även på att kolla om det skulle kunna vara vulkningen och även om den såg suspekt ut så borde den ju vara helt lös vid detta laget eftersom den hela tiden tappar fästet och varvar upp. Kvar skulle då vara att hacket på ena bladet skulle göra så den pga luft bubblor som botten skit tar med ner kaviterar... har tagit en bild så ni kan se hur skadan ser ut. Tänkte jag skulle ta med mig propellern till en Båt service firma och höra vad dom säger, kanske läge för en ny propeller. Jocke
-
Orsaken till att jag inte sänker motorn de 1.5-2 cm är att jag då måste ta upp motorn igen och vinkelslipa upp de 2 spåren vi gjort till de bultar som redan satt i akterspeglen(dom var perfekta för förra motorn men som sagt lite annorlunda på denna motor) och tyvärr har vi inte nån ramp här och inte heller el (ännu) men skall så klar försöka styra upp lite folk som kan göra en insats. Det där med propellern lät intressant jag har förstorat en bild på hur det ser ut nu så kan ni kanske bedömma om det ser fel ut, dock så monterade jag inte av den inre bricka när jag fettade in propeller axeln men den kan ju suttit fel från början. Tack Jocke
-
jepp missade tom ett p men man kan ju inte edita sin forum head line Tillbaka till mitt problem jo jag blev med lite orolig att jag kanske inte själva sett att det kanske är en kortrigg men som det ser ut så är kavitationsplattan i samma höjd som lägsta punkten på botten, kanske 1-2 cm ovan botten så det är helt klart en långrigg. Funderar igen på det lilla hacket som är på propellern kan det göra så det bli så mycket luft bubblor så det kaviterat? efter som den konstant varvar upp vid små svängar och även i rikting rakt fram om jag inte fördelar vikten i båten rätt (dvs vi som åker ut). Funderingar ännu så länge: - Propeller skadan skapar luftbubblor så att den tappar fäste och varvar. - Skit under båten som uppstått efter 3 månader utan använding har gjort så att den tappat toppfart samt ökar mängden luft runt propellern som kaviterar lättare. - De lilla som saknas för att motor fästet skall vara 100% nere mot motorfästet ökar risken för problemen ovan. Vad har jag missat....... /Jocke
-
Jepp denna nya motor borde vara lite svagare för den andra va 4 cyl och denna 3 cyl men sen gick inte den andra pjäsen speciellt jätte bra alltid hade mycket problem med bensin flödet och hade dagarna innan den exploderade beställt nya membran till bensin pumpen, jag vet att det var samma block som till 85 hk på den gamla men mer vet jag inte. Hade vi kommit upp i en 25 knop så hade vi nog inte tänkt mer på det men 18 knop med 1 person, medvind och nerförsbacke känns inte riktigt rätt men jag tror efter att jag läst i andra inlägg på sida att hastigheten först och främst är pga botten beläggningar, i ett inlägg skrev han att han slipade och målade botten i augusti och nu efter 2 månader är den full av rosor och skit och han max fart gick från 36-38 knop till ca 20 knop, vi skall försöka köra upp den och ta en dag att skrapa rent och fint men vi har ingen ramp där vi ligger med båten så det blir lite trix, fix och pengar varje gång vi skall ha upp den. Vi har tittat över förgasaren och motorn går gämt och fint för övrigt, förutom det lilla den hostade de första 30 sekunderna när vi startade den efter nästa 30 år så har den inte sagt ett knyst och det räcker jag tittart på nyckeln så startar den nästan (den andra fick vi vid varje start choka och mecka även efter bara 3 min stopp) Impellen som suttit där sen motorn var ny var även till utseendet ny men så klart har vi bytat den och sen var det 6 elskaddar som torkat och spruckit så det fick skarvas och göras nytt men annars har som sagt allt sett ut som nytt och saker som växel hus och mellan huset lossnade som det var monterat dagen innan, helt fantastiskt. Men visst kan det vara nått strul med motorn som vi missat men den ger inga signaler om att ha problem i allafall. Dock kvarstår vår tappa fästet problem som vi inte hade med den gamla dvs om vi inte i full fart gjorde full sväng, då hände det. Skall ner och mäta vid båten idag och se hur den ligger i gämförelse mot botten. mvh Jocke Senast ändrad av Jocke_Skane | 09 oktober 2009 | 11:19
-
Fick du sämre toppfart och om i så fall hur mycket i % (ca). mvh Jocke
-
Skickar med en liten skiss samt lägger in en lite bild på plattan monterad på vår gamla spis, tanken var att vi skulle gänga hålen som sitter i själva motorfästet ich bara genomgående till de som var till de befintliga akterspegels bultarna, då hade vi först monterat plattan på akterspegeln och sen motorn och skruva bultar genom motorfästet till våra gängade hål. Tyvärr fick vi lite brådis i våras och i brist på någon som kunde gänga rostfritt till oss så blev det en annan lösning som är lite sämre men dock fungerande där vi monterade plattan på motorfästet först men genomgående bultar instuckna från baksidan så vi fick fräsa upp lite i plastplattan som sitter bak på akterspeglen, detta uppfräste hjälper även till att hinda att motorn rubbar sig mycket om det skulle lossna någon mutter eller så. Glömde mäta avståndet idag när jag vara ute men skall ta en runda i morrn med så jag återkommer med det men vad jag vet är att den lilla fenan som sitter i skarven vid växelhuset den är ovan vatten när jag kör i nuvarande max fart typ 15-17 knop. mvh Jocke
-
Jag får nog acceptera toppfasts begränsingarna till vi tar upp båten för säsongen och rengör under och hoppas att det ger oss en -10 knop till nästa år men vad som märk mer och mer nu är att den tappat fästet för minsta lilla och rusar i varv ibland tom utan att jag svänger alls, funderade innan på om det kunde vara vulkningen på propellern som släppt men då borde det väl vara mer synbart och det borde väl isåfall leda till att den snabbt är helt lös eller ?? Kan en motor monterad 1.5-2 cm för högt ge dessa symptom??? när vi skaffade förra motorn var vi som sagt osäkra på hur länge vi skulle ha den motorn och för att slippa borra nya hål i akterspeglen som sedan kanske fick borras igen så gjorde vi en adapter platta som gör att det passade med befintliga bultar och efter som denna nya motor vi skaffat är samma fäste så använde vi plattan igen men den kom dock 2 cm högre upp än på förra motorn. mvh Jocke
-
Bättre bild och denna motor väger runt 100kg Senast ändrad av Jocke_Skane | 06 oktober 2009 | 21:47
-
Bygg ett själva det gjorde vi, billigt och enkelt. Jocke