paeron
Medlemmar-
Innehålls Antal
55 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm paeron
-
Placering
Löjtnant
Mina båtar
-
Båtens namn
Ryds Hajen
- Bild
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Funderar ni på att göra samma… under durken ligger förstärkningar på tvären. så såga ej med sticksåg, då kommer ni kapa även förstärkningarna. jag körde med en vinkelslip och sågade bara genom durken. Sen ”kände jag mig fram” med ett sågblad var förstärkningarna låg och undvek såga djupare där 👍 funkade ganska bra.
-
Bild från aktern. åker ner en länspump här till våren. men som sagt, det ”lediga” utrymmet i kölsvinet möjliggör nu att gravitationen får jobba och dränera ur övrigt skum. täcker igen hålen jag sågade upp med lite aluminiumplåt jag hade liggande från ett annat projekt Hade sågat längs med kölen om jag gjort om samma idag.
-
Skummet och min båt är rejält fuktigt och skapar en massa extra vikt. Flytelementet i fören slutar ca 2dm bakom främre toften. Mätt från fören. tagit upp hela vägen i sektioner så att det kan dränera ur till kölsvinet lätt tagit 30kg blött skum ut båten i för och akter.
-
Skummet i min båt är rejält fuktigt och skapar en massa extra vikt. Flytelementet i fören slutar ca 2dm bakom främre toften. Mätt från fören. tagit upp hela vägen i sektioner så att det kan dränera ur till kölsvinet lätt tagit 30kg blött skum ut båten i för och akter.
-
Fortsatte jaga fukt framtill. tyvärr såg det inte alls ut som i aktern. hade hoppats att det var en ”öppen kanal” längs kölsvinet hela vägen bak. Men foamen är solid framtill dessutom är där kanaler under durken för att stabilisera?? så jag öppnade bara upp lite. Lämnar ett hålrum som fukten kan söka sig till. kommer sedan sätta igen helt och sätta en dyvika så att jag kan suga upp det vatten som samlats där
-
Har även målat insidan av båten med 1-komponentfärg. den gamla färgen/top coaten var så matt att man såg igenom den. Det blir inte perfekt och är ganska stöt-känsligt. Men det blir bättre än det var med minimal insats. Då det var 30+ grader under jobbet så torkade det snabbt. Körde 1+2 lager på en dag. relingslisten var åxå enklare att få tillbaka dagen efter då solen tittade fram igen och den blev enklare att hantera. bilder är före, under, efter. durken ej målad ännu då jag planerar såga upp och ta ur fuktig foam även där.
-
-
Båten är tung! riktigt tung så jag misstänker att formen i dubbelskrovet sugit upp en massa vatten. sågade upp flyt elementet i aktern och gröpte ur 15kg våt skum. Har öst kölsvinet flera ggr. Mer vatten från resterande skum/foam rinner ner hade 2st rostfria plåtar av lagom storlek liggande från ett annat projekt som jag skall täppa hålen jag sågat upp med. blir ev en länspump monterad här åxå
-
Hoj. tänkte skapa en tråd för mitt pågående projekt. en Ryds hajen 1011 tidigt 70-tal som är tänkt skall få nytt liv som sportfiskebåt. 3 anledningar till varför jag valde denna båt. 1 den var billig, riktigt billig med tanke på att motorn på 30hk från 86 är i bra skick. 2 den har en invändig ”kant” som är jämn och underlättar konstruktion av ett främre kastdäck 3 det är en Ryds…
-
Hittat lite info om äldre Hajen modeller. Jag har numera den vita/gröna. De har alltså dubbelskrov med flytskum Ser den som ett projekt. Skall bli en lite fiskebåt/badbåt.
-
Är just nu en misstanke men som synes av bilden ovan finns lite vatten i kölen och båten känns tung. men tiden får utvisa vad som ev krävs. får en grym båt till ett bra pris känns det som. time will tell...
-
Det är skum under, här en bild på hål man tagit i aktern mitt över kölen för att dränera... Är även dyvika på aktern. Där är ca 10-15cm skum, vet ej hur det ser ut längre fram på båten. IMG_0767.HEIC
-
Tack, vad bör jag kolla gällande akterspegeln?
-
Tack! Får kolla på det mer noggrant om/när skorven landat på tomten. /P
-
Hej är spekulant på en ryds hajen från tidigt -80tal. I golvet/durken är det ju skum. om det samlats fukt i skummet i golvet kan man få det att torka? eller bör man såga upp golvet, riva ut skiten, sätta ny skum och plasta igen? eller bara låta det vara och njuta av en billig båt som den är, om än onödigt tung....