BJohan
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm BJohan
-
Placering
Kadett
-
Min båt är ganska baktung och propellern ligger djupt i vattnet. Det innebär att jag inte kan få upp propellern ur vattnet när jag tiltar upp drevet. Jag antar att det enda raka är att sätta i båten och testa. Jag tänkte om det var någon som hade erfarenhet av tulpaner på propellern. Jag trodde inte att det kunde ge så stor påverkan.
-
Båten gjorde 25-30 knop trots att kompressionen var låg. Det gick att varva upp motorn med friläge i.
-
Hej Jag har en Fjord 21 Weekender med VP290 drev och Chevrolet V8. Jag har endast haft den i sjön en sommar. Den gjorde 25-30 knop på sommaren. Efter att ha legat still i vattnet i två månader gjorde vi en sista tur i oktober. Den gjorde då bara 7-8 knop och ville inte varva upp. När vi tog upp båten var det enormt med tulpaner på drev och propeller (duoprop), men ingen beväxning alls på skrovet. Kan det vara tulpanerna på propellern som var orsaken eller kan man anta att det är något fel på motorn? Det skulle vara bra att veta innan jag sätter båten i sjön. Ett kompressionsprov gjordes på motorn på våren och då var den låg, ca 7 men jämn på alla cylindrar. Motorn lär ha blivit utbytt till Cheva V8 någon gång på 90-talet. Förgasaren är ny, Edelbrock.
-
Vilket fabrikat har du på din folding?
-
Jag köpte en Garmin 292 i somras. Den får man till väldigt bra pris jämfört med 525, eftersom 292 inte tillverkas längre. Den har fungerat perfekt.
-
Jag köpte en Garmin 292 i somras. Den får man till väldigt bra pris jämfört med 525, eftersom 292 inte tillverkas längre. Den har fungerat perfekt.
-
Tack för det svaret! Jag har varit inne på det själv. En ny tvåbladig propeller får man för ca 3500 kr. Det sägs visserligen att de fasta tvåbladiga har dåligt driv jämfört med trebladiga, men det måste ju också betyda att de tvåbladiga bromsar mindre vid segling?
-
Jag har möjlighet att köpa en begagnad VP bronspropeller av foldingtyp för 4500 kr. Det känns lite mycket för en begagnad. Nypris lär dock ligga på över 8000 kr. Vet någon om den fungerar bättre än den gamla i gjutjärn? Eller ska man satsa på något annat fabrikat?
-
Hej! Jag har en nyinköpt segelbåt, Sunwind 26, med inombordare, VP md5A, och S110 drev. Propellerna är av foldingtyp, original Volvo Penta av gjutjärn. Kuggarna har rostat bort varför den inte alltid fäller ut sig som den ska. Backa går nästan inte alls. Vad ska jag göra? Kan man reparera eller bör man byta ut den? Om byte, till vad? Måste man byta till fast propeller för att få acceptabla backegenskaper? Tacksam för svar Bengt
-
Det finns en ramp på Resarö vid Löjvik, Ytterby gård. Jag har inte använt den, eftersom vi har segelbåt, men våra kompisar använde den för att sjösätta sin båt. Alldeles intill ligger Resarö Marina som kanske kan hjälpa dig.
-
Jag har en Sunwind 26 med rattstyrning som jag vill konvertera tillbaka till rorkult. Anledningen är att båten är relativt liten och jag tycker att ratten tar för mycket plats i sittbrunnen. Ratten fungerar med vajer fästade på befintlig roderaxel. Jag tror det är en relativt enkel installation. Ratten med tillbehör är till salu för den som är intresserad. /Bengt