

Pilfinkarn
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Pilfinkarn
-
Placering
Kadett
-
Hej! Jag har en fördel och det är att jag har båten i ett båthus. Dels tror jag att det minskar påväxten, men framför allt underlättar det borttagningen av tulpanerna. Jag hissar upp båten (styrpulpet från 1997) och tvättar rent med högtryckstvätt. Kräver lite ap-hängande i båthuset, men det går. Båten är bara bottemålad en gång och det var vid leverans 1997, men tuplanerna spolas hyffsat lätt bort. Det brukar räcka med en rengörning mitt på säsongen och sen vid upptagningen för vintern (Stockholms norra skärgård) Ren båt utan kemikalier = rent samvete :-) mvh Lasse
-
Lyckades äntligen sjösätta båten i helgen, men fick problem på en gång med tomgången. Efter start och någon minuts körning, rusar motorn och efter ny start rusar motorn på en gång. Jag hade inga problem i höstas när jag tog upp den och man undrar ju varför det bara kan uppstå... Kan det vara något som behöver motioneras? Tacksam för ideer och tips som kan rädda sommaren :-) /Pilfinkarn
-
Tack Roddarn för ditt svar. Det är nog som du säger att det är tiden tand som har gjort sitt. På båttillbehörsaffären så skrämde dom upp mig med att allt av aluminilum i motorn var nog slut... men som tur är kan jag inte se några andra skador. Jag får låta någon se med egna ögon om det behövs en extra anod eller inte, då jag inte kan hitta någon guldtacka. Tack även för tipset om gasvajern. Den har faktiskt nörjat kärva lite så det är nog dags att göra ett byte. Är det svårt att byta själv? Hälsningar Pilfinkarn
-
Hej, Jag hade samma problem med min Johnson 40 Hk -97 (tvåtaktare) för något år sedan. Fick tyvärr lämna in den till en båtverkstad som fick bygga bygga bort den automatiska oljeblandningen då det tydligen är ett känt problem med att dessa krånglar och lägger av förr eller senare. Symtomen kan vara den som jag hade och då klarar man sig hyfsat billigt undan eller så får man större störningar och då kan det bli riktigt dyrt. Alternativet var att beställa en ny del och skruva in som kostande marginellt mindre än att bygga bort problemet men då finns ju fortfarande risken att felet dyker upp igen och då kanske det blir den riktigt dyra åtgärden... Nu få vi blanda direkt i tanken i stället och det funkar utmärkt. Jag har för mig att det hela gick på ett par, tre tusen att få fixat. /Pilfinkarn
-
Nu är styrkabeln bytt! Nu till följdfrågan: anod/-er? Behöver jag sätta på extra än den som sitter på. Jag har förstått att den fena som kan ställas in i olika vinklar och som sitter ovaför propellern är en anod, men den ser ut som den kom från fabriken igår. Någon tipsade om att sätta en anod av modellen mutter på motorfästet på akterspegeln. Hjälper det? Är det någon som har erfarenhet av den typen? Måste man sätta fler anoder. En på motorfästet och en på motorn? /Pilfinkarn
-
Upptäckte vid sjösättningen att inte styrningen fungerade som tänkt och det visade sig att muttern som sitter på styrkabeln och som ansluter mot styrcylindern (om den heter så) var nästan helt uppfrätt och föll i bitar när jag tog i den. Jag har pratat med en av dom lokala båttillbehörsaffärerna och man sa då att jag har fått galvaniska strömmar och i och med att muttern är (var) gjord i aluminium så har den tagit stryk. Tyvärr går det inte att byta bara muttern utan jag måste byta hela styrkabeln. Min undran är om det är mer saker som har tagit stryk, hur ser jag det och vad behöver jag göra? Killen nämde att jag behöver nog se över anoden på motorn. Som ni förstår är jag inte så jätte båtvan, men jag lär mig hela tiden... Jag har en Ryds 485s med en 40hk Johnson från -97 och båten ligger i Stockholms norra skärgård. /Pilfinkarn