Dodger
Medlemmar-
Innehålls Antal
32 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Dodger
-
Placering
Fänrik
-
Är det bara att spackla igen så mycket som möjligt och fylla på lite när det sjunkit ihop, eller ska man spackla i flera tunna lager med torkning emellan?
-
Kan man, för att göra det enkelt, använda det spacklet även ovanför vattenlinjen?
-
Kommer inte att synas på utsidan då utvändiga plywoodskivan kommer att täcka de flesta hålen. Gäller samma metod om något av hålen sitter under vattenytan?
-
På min gamla sportbåt finns bara två borrade hål från motorbrunnen ut genom akterspegeln för att vattnet ska rinna ut. Då jag nu monterat soffa i bak på båten så kan det hända ibland att båten ligger så djupt i aktern att det rinner in lite vatten bakvägen i hålen och blir ståendes i motorbrunnen. Eftersom akterspegeln består av plywoodkärna så oroar jag mig lite att den ska dra i sig vatten genom väggarna i hålen. Finns det nån typ av insats man kan sätta i hålen som klär in väggarna och därmed tätar?
-
Räcker det med att trycka i sånt i hålen alltså? ska man lägga nån typ av ytskikt utanpå eller bara använda sicaflex?
-
Har en glasfiberbåt med inplastad plywood i akterspegeln. Genom akterspegeln sitter 8 st 8mm:s bultar kvar efter tidigare motorinstallationer. Tänkte nu byta den utvändiga plywoodskivan som sitter på akterspegeln och i samband med det passa på att ta bort de överflödiga bultarna. Har alltså 8 st 8-10mm:s hål i akterspegeln och frågan är hur jag bäst tätar dem innan jag monterar den yttre plywooden.
-
Jag har en låsskruv i den nedre hylsan som skjuts på axeln som kommer upp ur växelhuset. De som finns att köpa har inte någon låsskruv. Någon som vet om det fungerar/passar?
-
Någon som vet vad staget heter som går uppifrån motorn, ner genom riggen och ansluter på växelhuset. Det som sköter växlingen. Är på jakt efter ett sådant till en Mercury 650 -69 men vet inte vad jag ska söka på för namn.
-
Som sagt, vänd det upp&ner, skaka om det, rulla det. Ju mer hårdhänt du behandlar det ju större chans är det att cirkulationen kommer igång igen.
-
Skulle byta impeller i min Mercury 650 -69. När jag delade växelhuset och riggen så följde kylvattenröret med växelhuset. Det lossnade alltså uppe vid motorn. Kan man bara skjuta tbx den upp igen eller måste man demontera överdelen? enligt sprängskiss så verkar det ju vara någon typ av skruvförband som ska klämma fast den övre anslutningen av röret.
-
Akterspegeln är ursågad 4,5cm sedan fattas ytterligare 3,5cm för att få rätt höjd, totalt 8 cm alltså. De 4,5cm som är ursågade har bara en bredd på 20cm.
-
Har en gammal sportbåt i glasfiber där akterspegeln är uppbyggd av plywood glasfiber. Förra ägaren hade sågat ur lite i akterspegeln så att motorn nu hamnar lite för långt ner. Tänkte limma/skruva dit en liten trälist för att få rätt höjd på akterspegeln. Frågan är vad för slags trä som jag ska välja? Vanligt som jag behandlar med fernissa el.dyl, impregnerat virke eller ek? Någon som har nåt förslag?
-
Tack för det Anade att det kunde vara nåt sånt eftersom skarven mellan rigg och växelhus gick isär mer när jag rörde på växelspaken.
-
Tänkte byta impeller på min Johnson 15 från 1983. Har lossat de sex 3/8 bultarna som verkar vara det som håller ihop växelhuset med riggen, men växelhuset går bara att dra ner en knapp cm. Finns det nåt annat man måste lossa eller är det bara att den kärvat fast efter alla år och behöver lite milt våld för att förstå att den ska dela sig. Är det nåt annat man ska tänka på innan man delar den (typ växelförarläge eller dyl.)?
-
Ska se om jag kan få tag i en gps. Min har iaf en rejäl v-botten. Tror den är relativt lättdriven då jag ofta åker ifrån likvärdiga båtar med likvärdiga motorer.