

Tornet
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Tornet
-
Placering
Kadett
-
Tornet började följa Nord West 355 1998 Uppfräschning
-
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-21-19433.aspx Nummer 27, så den röda verkar rätt, stämmer med numret som står på stickan.
-
Blir nog mycket spekulerande, men jag tror det som är i botten är en del rost. Det hade jag också, då pinnen som sitter i koppen på förfiltret var rostig. Det tyder ju på att det finns vatten i bränslet vilket inte heller är bra. Sen som det redan påpekats, hur många filter du än har så har du bara ett insug, sätts det igen så kan det blir jobbigt. Har du tur så sitter din givare lite bättre till och du kan lysa ner och titta i tanken. Att suga upp igenom påfyllnadshålet kanske inte gör så stor skillnad då det, i alla fall i min tank, finns två 2st skvalpskott.
-
Jag hade samma dilemma som du i påsk. Såg massa skit i förfiltret. Bränslegivaren sitter dumt till så det gick inte att rengöra den vägen. Om du öppnar skåpet under vasken så sitter min givare nära främre hörnet, det mot motorn. Jag har en lucka i durken där men det räcker inte för att kunna lossa givaren och suga upp den vägen. Fick lyfta bort köket och lossa den durkskivan som sitter under. Sen var det inga problem att lyfta ur tanken. Se bifogad bild. Ta bort trappan och kylskåpet först, sen bör det gå att lyfta ur köket i ett stycke. Jag passade även på att rengöra givaren och byta packning.
-
Jag har Mobil Delvac MX 15W-40 i min TMD40.
-
Kolla kanterna innanför ankarboxarnas luckor. Regn och stänkvatten brukar krypa runt kanterna och längs med insidan av skrovet. Jag hade själv en 630DC och löste det med L-lister. Hade inte vindrutertorkare på min Flipper så jag vet inget bra sätt att lösa det på. /Dogge
-
Om jag förstått det hela rätt så adderas strömmen om du parallellkopplar två paneler, vad som händer med spänningen vågar jag inte säga, t.ex. om en är skuggad och ger 10V och den andra ger 20V. Blir det 10V? En del paneler har en inbyggd diod som förhindrar backström. Seriekopplar man panelerna så adderas spänningen men strömmen blir väl samma som den lägsta panelen har? Så kanske beror sättet man skall koppla ihop dem på hur spänning och ström ändras hos en panel beroende på hur mycket sol eller skugga som den utsätts för? Om en panel får skugga, ändras bara strömmen/spänningen eller båda två? Kanske är det så att man bör ha någon form av automatisk avkännare som kopplar bort den solcell som får skugga och laddar för lite? Har vi någon elektronikguru här som kan?
-
Borde inte det bli kaka-på-kaka? Hur skall den ena MaxPowern känna av batteribankens spänning om den andra MP:n ligger och laddar samtidigt? MaxPower har olika laddningsprogram och dessa kanske inte funkar riktigt då.
-
Jag funderar i samma banor, fast bara med två st. En på var sida om gösstaken. Hur resonerar du? Skall du parallellkoppla eller seriekoppla dem? Blir det en MaxPower för varje par? Har för mig att den klarar 130W och max 45V(alltså två seriekopplade solceller). Är det någon som vet om MaxPowern kan omvanlda för låg spänning från solcellerna till rätt laddningsspänning(och offra ampere istället).
-
På min Flipper 630 DC sitter filtret i styrbords ankarbox, högt uppe. Det sitter säkert där på en HT också. Mvh Tornet
-
Där verkar de inte bry sig om att båten går fortare. Jag kollade på Atlanticas hemsida. Där skrev jag in min båt och motor och jämförde bara mellan 115 och 150hk, i praktiken bara mellan 34 och 40 knop, tog inte med att värdet på båten också hade blivit lite dyrare med 150.
-
Ekonomiskt sett tror jag inte man kan räkna hem en större motor på just denna båt. Även om det kanske inte väger lika tungt som acceleration och fart för vissa, speciellt för Esteve som kanske använder båten med mycket last. Det kan jag absolut förstå och hålla med om. Bara försäkringskostnaden är nästan 900 kr dyrare per år om man jämför 115 mot 150. Behöver du sedan låna upp skillnaden i kostnad mellan motorerna(säg 20.000kr, då det handlar om en motor på 2 år, 37.000kr skillnad i nypris(Yamaha F115 mot F150) så blir kostnaden där 1000 kr per år(5% ränta). Servicen kanske är dyrare på en större motor? Du får dessutom säkert inte igen hela mellanskillnaden när båten väl säljs utan där blir det också en förlust på några tusenlappar. Jag tror att den lägre bränsleförbrukningen äts upp av merkostnaderna.
-
Hon klarar 17-18 knop i platt vatten.Troligen kan du hålla lägre planingsfart med en starkare motor, dock tror jag du får den mest ekonomiska farten omkring 24 knop. Tung är kanske fel ord att beskriva det som, det är snarare så att hon känns så mycket lättare vid 24 knop. Då lyfter verkligen skrovet ur vattnet. Flippersteget i sig fungerar som trimmplan men lite skillnad gör säkert vanliga trimplan, kan ju inte vara någon nackdel. Men väl uppe i planing behövs de knappast. Senast ändrad av Tornet | 25 november 2008 | 10:33
-
Jag har en Flipper 630 DC med en 115 Hk Johnsson -00. (Ocean Pro, V4:a) Den toppar 33-34 knop. Maxvarv 5500, vid 4100 gör den runt 23 knop. Vid lägre fart tycker jag båten ligger för tungt i vattnet. Med 5 pers och massa packning planar båten upp men det tar förstås lite längre tid. Då hade det kännts bra med en nyare 150, fyrtaktare. Annars tycker jag kombinationen är bra för normal last (2 pers och packning inför helgen). Trimplan har jag aldrig saknat. Hydralstyrning hade jag däremot saknat om det inte funnits. Ett stort plus är att båten, med denna motor, kan tas på trailer med B-kort(Bil: Volvo 945) vilket är något vi utnyttjat många gånger. Skärgården i Blekinge är fin men har inte en chans emot Gryts eller S:t Annas Motorn väger 144kg och båten 940kg(om jag inte minns fel). Har en BT-1500 trailer som får lasta 1120kg. Är trailer med B-kort inget krav så satsa på 150 hästar. Innan vi fastnade för 630:n kollade vi bl.a. på Bella och Yamarin. Eftersom vi visste att vi kommer övernatta mycket blev det en Flipper då jag, som är rätt lång (195cm), upplevde ruffen i Flippern som störst. Ruffen i 630n är inte kortare på styrbords sida som på Bellan och Yamarinen. U-soffan i Yamarinen är något som jag dock gärna velat se i Flippern, fast då hade kanske utrymmet i ruffen minskat. Sjöegenskaperna är bra, vi har varit ute i rätt tuff sjö och båten tar vågorna fint. Yamarin(6420/64DC) har nog minst lika bra egenskaper.