Hej,
Har också en Oz marin motor. Bytte ut en gammal Yanmardisel. Funkar bra. Ångrar mig inte.
Att (åter)ladda under segling går nog inte lika fort som de påstår i reklamen. Det är först när det böjar gå runt en 6 knop vid segling som jag får riktig bra laddning.
Jag klarar mig ca en vecka utan att behöva ladda mha landladdare i normalfallet. Då kör jag både GPS, stor kyl & bärbardator en hel del. Att gå för motor inskränker sig emmellertid oftast till att gå in/ut i naturhamnarna.
Jag håller med om att det krävs en hel del kylning om man går med maxfart. Se till att montera en kylfläkt till motorutrymmet.
Har idag 6 st 100Ah i form av fiberbatterier, Har dessutom 2 normal 75 Ah blybatterier som reservtank. Min båt är 40 fot och väger ca 4 ton. Toppfart ca 6,5 knop i 1,5-2 timmar. Faller till ca 4,5 knop i hård motvind/sjö. I ekonomifart på 3 knop så uppskattar jag ca 7 timmar räckvidd...
Snabb extrakraft under segling - tex för att kunna ta höjd i smala sund - är en av de absolut bästa (säkerhets)fördelarna med elmotor.
Tror inte man får igen investeringen när man väl säljer - då elmotor är lite udda fortfarande. Men å andra sidan får man sällan igen pengarna för andra uppdatering av sin gamla trotjänare.
Mvh
David
Ps Någon som har ett beg storsegel att sälja? Mastlik ca 12,2m och bomlik ca 3,6m? Ds,