20 K for 90 Ah høres usedvanlig dyrt ut, selv om det sikkert er høy kvalitet. Jeg skulle aldri sette noen billige ikke testede ukjente LiFePO4 celler i min båt. Jeg vurderer en seriøs norsk leverandør http://makspower.no/ , men det finnes sikkert like bra leverandører i Sverige.
Her er min hovedutmaning så langt: Min generator på min Mercury Diesel 3.0L 260 Hk (Volkswagen) motor leverer 180 A maks.
(1) Det høres ikke ut som en god idé å lade et 100 Ah LiFePO4 med full strøm fra generatoren (180 A/100 Ah = 1,8 "C"). Jeg vurderer derfor å sette inn 2 x 100 Ah - hvert batteri med innebygd BMS - i parallell. Det skulle teoretisk gi optimal lading (0,9 C) på hvert batteri.
(2) Jeg har problemer med å få leverandøren til å verifisere at generatoren faktisk tåler å levere 180 A over tid.
Jeg er naturligvis bekymret for at generatoren skal bli varm og utsatt for slitasje. Har noen i praksis forsøk å kjøre sin generator så hardt til lading av Li-batterier over tid? Noen erfaringer?