-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Solvigg-21
-
Placering
Kadett
-
Hjälp! vi är i akut behov av någon som kan lägga teakdäck på vår segelbåt, en Mistress 32 fot. Den bokade däcksläggaren gick och bröt handen. Vår båt ligger i Göteborg just nu, men vi planerar att ta den till Stockholm under våren eller försommaren. Känner ni till någon som kan lägga teakdäck i Göteborg eller Stockholmsområdet? Hoppfulla hälsningar, Thomas
-
Hej, jag tänkte väcka denna tråd till liv igen. Jag har precis köpt en segelbåt tillsammans med en kompis och behöver upprätta ett delägaravtal oss emellan. Känner ni till var jag kan hitta en mall för ett sådant avtal? Jag har letat förgäves på nätet. Hälsningar, Thomas
-
Tack för svar. Jag fick höra att det finns risk att ribborna släpper pga av att träet rör sig, även om det är relativt nytt. Fick ett tips att använda Flexiteek, antingen byta ut teakribborna mot ribbor i Flexiteek eller lägga ett helt nytt däck i Flexiteek. Har ni någon erfarenhet av detta? Om jag förstår saken rätt bör inte Flexiteek röra sig på samma sätt som teak.
-
Hejsan, hur har det gått för er med däcken? Vi är spekulanter på en Mistress med samma problem och är intresserade av vad man kan göra åt det, och vad det kostar. Berätta! Vårt båtköp står och faller med däcksfrågan.
-
Hej, vi är i färd med att köpa en mindre segelbåt och har just kommit till insikten att det kan bli problem att få hem den. Den ligger 30 mil bort och segla hem den är inte att tänka på. Har ni någon erfarenhet att frakta en mindre kölbåt, djupet är cirka 70 cm? Båten är 5x2 meter. Klarar man det med ett vanligt B körkort? Den måste hem på något sätt. Vad har ni för förslag?
-
Hejsan, Jag har fastnat för Hallberg Rassys Mistress. Har någon några generall åsikter om Mistress? Jag är mycket intresserad av alla era erfarna synpunkter. Specifikt är jag intresserad av vad ni tycker om däcket. Har ni upplevt några problem? Om det behöver fixas, hur gör man?
-
Jag har en Volvo Penta AQ170 och 280 drev från mitten på 70-talet. Mitt problem, som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med, är att jag ofta får motorstopp när jag växlar mellan fram och back. Det är inga problem att starta motorn efter ett sådant stopp men det blir problematiskt t. ex. när man skall lägga till. Detta beteende har uppkommit på senare tid och är inget jag lidit av tidigare. Är det någon som kan något om detta? //Thomas
-
Nu är problemet löst utan att jag fått någon förklaring på orsaken. Med hjälp av en termostat som öppnar neråt i stället för uppåt så har mitt problem försvunnit, varför vet jag inte. Det viktiga är att problemet är borta. Tack för svaren. Hälsningar, Thomas
-
Hej, Kan man ha ett bra kylvattenflöde utan termostat men inte med en öppnad termostat? Bakgrund: Jag har sedan hela förra säsongen haft problem med att motorn (en sjövattenkyld AQ170) blir för varm. Den har varit inne på ett varv ett otal gånger där de kollat och provat allt. Efter årets sjösättning har jag gjort följande iaktagelser: 1. Utan termostat hålls temperaturen mycket låg oavsett varvtal. 2. Med termostat (både den gamla och en nyinköpt från pentahandlare) blir motorn varm. 3. Känner man på rören vid gång känns det som att termostaten inte öppnar. 4. Vid snabba varvtalsminskningar verkar det som termostaten öppnar under mycket kort tid sedan känns det som den stänger igen. 5. Öppnar man efter körning ser man att termostaten är öppen. Vi har även sett att det finns spelrum för termostaten i termostathuset. 6. Det verkar med andra ord som att termostaten öppnar som den skall (i punkt 2-4 ovan) men att det inte kommer igenom något vatten ändå. Det måste finnas en logisk förklaring men jag kan inte se den. Kan någon av er mer kunniga och erfarna hjälpa mig? Hälsningar, Thomas
-
Jag har en sjövattenkyld Volvo Penta AQ 170. Mitt problem är att motorn blir varm när jag kör. Kör jag med bortmonterad termostat håller sig motorn sig i princip kall. Jag har testat och sett att termostaten öppnar vid 60 grader. Kan det vara så att termostaten slår i taket och därmed inte kan öppna tillräckligt när den är monterad i termostathuset? Jag har gjort testerna med både ny och gammal termostat med samma resultat. Hela förra säsången hade jag problem med varm motor. Allt är kollat, inget finns kvar som kan hindra vattenflödet, impeller är bytt, cirkulationspumpen är kollad, allt av en fackman. Jag är i skriande behov av hjälp, ideérna sinar. Hälsningar, Thomas
-
Hej, jo det är en av de saker som är kollade på slutet. Spelet mellan turbinhjulets vingar och huset justerades från 0.75 till 0.4. Det ska tydligen vara 0.4-0.8 mm. Efter det provkörde de båten och jag fick en detaljerad redogörelse för hur temperaturmätaren betedde sig vid olika farter. När jag sedan kom och hämtade båten slutade tempmätaren aldrig att stiga. Den fortsatte långt in på det röda. Det enda som gjorts mellan deras lyckade försök och mitt misslyckade var att de lagade en kortslutning i instrumentbrädan. Därav min undring om det elektriska kan ha inverkan på mina kylproblem. //Thomas
-
Hej, nu har sommaren gått och jag har hjälpligt tagit mig framåt med båten trots temperaturproblem. Båten hittar snart själv till varvet som försökt åtgärda mina problem. Hela innanmätet i motorn är rensant, limpa, oljekylarkanaler, alla rör, slang mellan drev och motor m.m. Impeller, vattenpump, teromostat och tempgivare är undersökta. Mycket har blivit åtgärdat men resultatet just nu är att jag är många tusen fattigare och båten går sämre än någonsin. Nu kommer jag inte ens upp i 1000 varv utan att den går varm. Jag har märkt att om man sätter på ngt elektriskt, t.ex. sätter på en lampa eller motorumsfläkten så ger det utslag på temepraturmätaren. Efter senaste reparationen gick båten mycket bra då de provkörde. Efter det fixade de en kortslutning i instrumentbrädan. När jag sedan hämtade båten blev motorn varmare än någonsin. Min fråga; kan mina värmeproblem häröra från elproblem i båten? Hälsningar från en som ännu inte gett upp men är inte långt därifrån. //Thomas
-
Hej, tack för svaren. Jag har kollat impellern och även nu till slut lyckats få upp locket till sjövattensfiltret. Båda såg bra ut. Jag tror jag går vidare med att kolla oljekylaren. När temperaturmätaren visade långt in på det röda kom det rök ur motorn. Det tolkar jag som att termostaten fungerar, men det kanske är fel att göra det. Att byta kyllimpor verkar dyrt. Hoppas att jag slipper det. Jag är mycket tacksam för svaren och jobbar vidare. Hälsningar, Thomas
-
Hej, jag har en AQ170 med 180 drev. Mitt problem är att motortemperaturen blir mycket snabbt för varm då jag ökar farten. Saktar jag ner och puttrar lite långsamt sjunker temperaturen till normal. Min känsla är att sjövattnet inte kommer in i kylsystemet ordentligt vid högre hastigheter, det gäller både innan och efter den har planat. Jag har dock egentligen ingen kunskap om vad det kan vara för fel. Har någon något tips för vad det kan vara och hur jag skall gå vidare? Hälsningar, Thomas
-
Hej, det hände mig med. Felet för mig var att vattnet hade runnit ur på ett sådant sätt att impellern (vattenpumphjulet) gick torr. Den behöver vatten och det löste jag genom att hålla upp slangen och hälla i vattnet så att det rann ner till impellern. Det löste mitt problem. Hoppas att det funkar för dig. Hälsningar, Thomas