Smidy
Medlemmar-
Innehålls Antal
120 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Smidy
-
Placering
Örlogskapten
-
finns en som brukar annonsera på Ålands blocket att han har reservdelar till wickström, hittade en länk till annonsen nu http://www.marknaden.ax/object.con?id=30940 hoppas han har grejor åt dig, kanske lite omständig när det blir från Åland men inte oöverstigligt. Om du behöver hälp att skicka eller nått så maila mig på getasmith aaaatt hotmäjl punkt com (alltså du måste rätta adressen till @ osv hatar spam) då jag bor på Åland.
-
japp både trim och tilt, låter dock helt normalt och förbrukar inte allt för mycket ström när man använder trim/tilt runt 8-10 ampere mätt vid nämda säkring, kan tillägga att när felet finns så räcker det att sätta nyckeln i tändningsläge för att bränna säkringen (20A). tyvärr så bottnas mitt instrument vid 20A, så jag kan inte mäta hur mycket ström det går åt när felet finns, men i desperation satte jag i en 30 ampere säkring och tänkte vänta på den magiska röken från felande del, men nej den brändes också och högre än så vågar jag inte gå för då börjar nog kablar och kontakter smälta.
-
tappar snart förståndet håller på och hjälper svågern med hans evinrude 60hp sent åttiotal-tidigt nittiotal, den är helt inkonsekvent, kan fungera timtal hur bra som helst för att sedan bränna säkringar på löpande band. har avtejpat kabelhärvorna utan att hitta fel, har också plockat stöpsel för stöpsel för att utröna vad det är som förbrukar så mycket ström med enda resultat att den lagar sig själv, med följden att felsökningen blir omöjlig då felet inte finnsmer och den kan fungera någon timme igen, har provat att rycka och ruckla både här och där för att få felet att uppstå igen, men nej . så vet någon vilka förbrukare som berörs av säkringen uppe till vänster på motorn, fö den enda säkringen på motorn, den går iaf till powertrim och antagligen tändningen då den stannar då säkringnen går, javisst ja även startmotorn lägger av. kan det löna sig att öppna reglaget? ifall det är nått fnatt med tändningslåset? börjar få snålt med ideér och tålamod.
-
smaken är ju bekant som baken, men jag tycker Ålands norra skärgård är oslagbar vid rätt väder, där kan du bla besöka havsvidden http://www.havsvidden.com/index.php och silverskär http://www.silverskar.aland.fi/start.html dessutom finns det många öde holmar att slappa/sola på. vid någorlunda lungt väder tycker jag det är fantastiskt att ankra mellan holmarna sälskär (med fyr) och norra sälskär för natten, vilket ett par kompisar och jag brukar göra några gånger per sommarvid sikfiske runt sälskär, underbaaart. men när nordan pinar på vill man inte vara långt ut över natten, då finns djupvik som erbjuder bra skydd, men där får man sällan vara ensam då djupviks skyddade läge inte är någon större hemlighet, men det brukar oftast vara bra folk som söker skydd där. har en vän på jomalön som brukar sälja fisk till humana priser ifall man blir sugen på en färskrökt abbore eller sik etc. ni kan maila mig på getasmith(snabela)hotmail(punkt)com om ni undrar något.
-
clas ohlsson har kuleder i olika dimensioner, dock har jag inte sett i plast, men deras metallvariant går att sära på tack vare att kulan är låst med en trådgaffel. kanske det kan vara något för dig annars kan en bilskrot kanske bistå med en i plast.
-
det stämmer bra att v8:an tar en hel del plats, men platsen blir svår att utnyttja till annat än lastutrymme på en båt som ursprungligen är byggd för innombordare, eller ett sjuj*vla ombyggdnasarbete i aktern, skott innredning etc. så med det som referens så tycker jag att det verkar ologiskt att bygga om till utombordare, jag ser för många fördelar med innombordare, möjlighet till sötvattenkylning, gångvärme, obegränsad laddning (nästan iom generatorbytesmöjlighet), A/C möjlighet, servopumpar etc. då tycker jag att det verkar mera logiskt att lägga slantarna på ett trim/tiltbart drev och behålla v8:an eventuellt byta motorn mot en insprutad eller konvertera nuvarande till insprutning med eftermarknadsprut typ halltech, nira, MS, VEMS etc. v8:an tar soppa, men det gör även en 225:a utombordare, ska det vara gratis att ta sig fram på vattnet så är det segel eller åror som gäller.....
-
jag är också av åsikten att det fungerar tillfredställande med bilmotor i båt. det som skapat skesisen mot bilmotorer i båtar TROR jag är att svensson köper en upprostad gammal van av -85 årsmodell och hinkar motorn från den i sin dc, sedan samma sommar rasar skiten.....vilket den skulle ha gjort även om den fått leva kvar i vanen med en gasglad chaufför. men det måste väl medges att marinkammen ger en annan karaktär än bilkammen, men bilkammen fungerar även på sjön om man inte är prestandafeak, har man därtill ett någorlunda smart motorstyr istället för en racklig holly som är söndermeckad av förståsigpåare så blir även bränslenotan aningen behagligare. säger han som bara har en marinkonverterad b20 i sin 7,20:s träsnipa, 17knop med BILKAMM hur nu det kan gå till i den ständiga uppförsbacken, f*n måste gå minst 30 knop med marinkamm
-
tycker att det låter helt ok, sånär på säkringstorleken till förbrukarna (10A), jag tycker du ska räkna ut vad dom olika förbrukarna drar och säkra därefter. tex en gps kanske drar 2A och du har säkrat den till 10A, hinner hända en hel del innan säkringen går om det händer något i gps:en, likadant med huvudsäkringen, absolut inte större än max avsäkrade förbrukare.
-
jepp vinkelslip rekomenderas och en ganska grov skiva, behöver jag skriva andningskydd? angående fukten så är du nog tvungen att få det torrt, har du möjlighet att värma på något vis? kanske ställa en byggvärmefläkt, kupevärmare el.dyl inifrån riktat mot skadan. även om du lyckas få plasten att härda trots fukten så kommer du få ett h*lvete om du förvarar båten utomhus, då kommer fukten spränga bort din lagning när den fryser nästa vinter....nej värma värma värma tills det är helt torrt, om det är svårt att få bort allt vatten ur kölen så kan det ibland löna sig att helt enkelt borra att hål på lägsta punkt så vattnet får rinna ut, men man måste ju såklart laga hålet sen...
-
precis slipa ner det området tom lite större än du markerat och lägg på ny matta i flera lager avsluta med gelcoat. det är mycket VIKTIG att det är helt TORRT innan du börjar plasta. om du aldrig har plastat förut så rekomenderar jag en stund med google, inte för att det är svårt att plasta, men det är väl inget om man kan :-)
-
byt spetsar och kondensator ev. strömfördelarlock och rotor, justera spetsarna och tändningen så bör dina problem vara lösta. när du ändå har fördelarlocket borta så kan du känna på axeln som rotorn sitter på att den inte glappar, glappar den är det nästintill omöjligt att få en stabil kamvinkel (mao spetsavstånd). kan också vara axpumpen som krånglar, borde sitta ett membran och ett par små backventiler i den, kontrollera att membranet är helt och backventilerna inte kävar. lite mer långsökt är väl felaktig flotörnivå iom att den går bra i övrigt.
-
här på åland har wikströmarna mkt bra rykte, dock har jag aldrig träffat på någon 3 cyl. bara 1 och 2, men går 3 cylindriga lika bra och billigt som 1&2, så frågar man inte om bränsleförbrukningen, man anpassar tanken att den räcker en sesong :-)
-
jodå jag har dubbla pumpar, dels impellerpumpen som pumpar sjövatten till värmeväxlaren sedan till limpan, sedan har jag bilpumpen som pumpar sötvattnet till värmeväxlaren, använder alltså anslutningarna som är tänkta att gå till bilkylaren, själva vämeväxlaren kan enkelt utryckt nämnas som ett kärl med en rörslinga i, sjövatten i slingan, och sötvatten (kylvatten, det som skulle gått genom kylaren i en bil) i kärlet, slingan kyler således sötvattnet utan att dom blandas. har en naken värmeväxlare, skall se om jag hinner plåta den ikväll, lyckas jag få rum med den i båten så blir limpan också sötvattenkyld nästa sesong, så är det bara avgaskröken som har kontakt med sjövattnet iom att jag inte har någon oljekylare, verkar inte behövas i en snipa som man mest kör 7-8 knop med, brukar inte bli så långa seglatser i 15 knop, bara när någon gnäller hur kan du ha en snipa, dom går ju så sakta
-
tjae att åka med läckande ventiler är inget att rekomendera, men som sagts i inlägget ovan så kan det fungera, men då har man mycket tur. det som händer när ventilerna läcker är att förbränningen söker sig ut mellan ventil och säte likt en skärbrännare i minniatyr, och då det är förbänning i varje cylinder 250 ggr/min vid 4000 rpm så behöver inte minniatyrskärbrännaren blåsa bort så mkt material vid varje förbränning för att ventil/säte skall ta skada på relativt kort tid, ju större skadan blir destomindre kompression, tillslut så lite att cylindern inte levererar någon kraft, motorn går sämre, och då måste(?) man lyfta toppen och åtgärda, troligen byta ventil och säte, gör man det itid så klarar man sig oftast med slipning av ventil/säte eller fräsa säte och ventil.
-
jepps spelar roll även med mpi, då det är luften man är ute efter och inte bensin.