-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm iznogod
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Säbyvikens Marina (bredvid Svinninge) kör också med mast på när dom står på land. Fast ingen av dom är väl direkt i södra Stockholm
-
Någon rekommendation på en "riktig" variant?
-
Låter som tigersåg är bästa alternativet, och en stor släp att ta det till återvinningen på. Köl och lite detaljer går ju sälja, resten får väl bli reservdelar till klubbmedlemmar gissar jag. Inte bara här på forumet, men också inom klubben så märker jag att folk får lite panik när man säger skrota båt och försöker direkt prata om att skänka bort den till vemsomhelst/sjöscouter etc... Grejen är ju, att hade den gått att skänka bort så skulle man ju överhuvudtaget inte fundera över metoder att skrota båten, jag tror det är väldigt nostalgiska människor som fortfarande lever kvar då begagnat-marknaden faktiskt levde på något vis. Inte för att det är nått fel med det, jag tycker inte heller om att en båt får vika hädan. Kör ibland förbi min första båt som jag sålde för 10 år sedan, den verkar ha stått på land sedan dess och håller sakta på bli en hög med skrot, och självklart vill man att den hellre ska få användas på nått vis.
-
Jag är i samma läge, har tagit på mig att skrota en gammal rj-85, hade tänkt köpa massor med blad till tigersågen och såga upp hela skiten och lägga det på återvinningen, köl och metall och alla möjliga delar kommer jag sälja såklart. Är det nån som genomfört ett sånt projekt och vet hur jobbigt det är att såga upp en båt?
-
Jo, jag tror det är det där som är nyckeln, tror inte det är en prisfråga helt och hållet, utan intressefråga också, folk vill ha nyare grejer helt enkelt. Förvisso kan det indikera att jag är för dyr.
-
Återupplivar den här tråden med en fråga, går det överhuvudtaget sälja en 80-tals båt idag? Har försökt sälja min 29 fots seglare sedan slutet av förra sommaren, några få telefonsamtal har jag fått, men mest av såna som vill prata av sig litegrann. Hur ska man göra för att bli av med båten? Försöker avgöra om jag ligger för högt i pris (det tycker jag inte, men om ingen köper den så är det ju uppenbarligen så).
-
Då låter det ju som jag kan sluta oroa mig, ska se till att starta den nu och då så den inte står för länge då. tack för svaret.
-
Hoj alla! Har en webasto dieselvärmare i min båt som jag provkörde för första gången häromdagen. Den funkade, blev varmt och skönt, kanske lite väl varmt misstänker att termostaten inte är helt perfekt, men det är ett mindre problem. Det som gjorde mig fundersam var att när jag startade den så stannande den (eller fläkten slutade låta) och det kom enorma moln ur avgasröret. sen gick den igång men med ett gäng knallar lite nu och då. tänkte att den kanske behövde brännas ur lite och körde rätt länge och lite nu och då blev de såna rejäla diesel-moln runt båten men jag upplevde det som att det blev mindre och mindre med tiden. Frågan jag har, nått jag behöver bry mig om? nått som ska rensas? eller är troligast att den sotat igen lite eftersom den stått stilla i 3 år?
-
Uppdaterar min egen tråd igen.... Tror inte längre att det har med luftningen av tanken att göra. tappade ut lite ur vattenavskiljaren för att se om det var vatten där eller inte...luktade inte vatten...luktade inte diesel heller, men luktade starkt av bensin :-/ Har aldrig tankat den själv eftersom det är min första säsong med båten och föregående ägare hade mer än halv tank kvar när jag tog den. Men nu blir det väl att tömma tanken och få i ny fin diesel istället. Verkar som han fått i nån dunk bensin, gissar att det kan ha dåliga effekter.
-
Hoj alla kloka. Motorn har gått fint sen sist jag klagade här på forumet, men dock aldrig nån längre tids motorgående då det är roligare att segla. Men igår tog jag en motortur för att se om det var nått tillfälligt eller inte. Motorn gick som klocka tills det gått en timma ungefär, då blev det samma symtom som sist. Öppnade tanklocket, men det vart ingen skillnad direkt (föreställde mig att det skulle höras när vacuumet släppte, men det gjorde jag inte)...då den valde att stanna när jag låg väldigt dåligt till fick jag fokusera lite på annat en stund och skruvade på locket igen, väl vid bryggan så ville den inte starta, tog av tanklocket igen och kämpade igång den och efter det så gick den alldeles fint igen. Så jag är inne på att det är det som är problemet. Kröp ner och kollade luftslangen från tanken, den är dragen som ett uppånervänt U, men då den är gammal verkar den ha vikt sig och mer blivit ett uppochnervänt V och jag är rätt inne på att det är det som problemet. Ska åka dit och sätta en ny slang ikväll. Hade med mig min 8-åring som hjälpreda igårikväll så jag fick inte riktigt jobba med det jag ville jobba med då
-
Där ser man, blir att lägga fokus på det också då.
-
Näe, är inne på det själv och tycker ditt förslag om luftningen till tanken lät som en bra idé. Blir att åka ner till båten och kolla det ikväll iaf, sen får jag väl ta en längre motor-tur och se vad som händer, så länge det blåser lite så jag kan segla hem om den stannar är det ju bara trevligt att få åka ut på havet.
-
Halloj Mackey, jag gillar MarinWiki, skulle dock vilja ha andra kartor än google-maps. Satt igårkväll och lekte med Eniro's API för sjökort, och funderade på möjligheten att kunna växla mellan google-maps pch eniros sjökort på Marinwiki. Tycker inte det borde vara nått hästjobb direkt, och jag är gärna med och hackar, har du koden i nått publikt git-repo eller så nånstans?
-
Tack för tipsen. Ska börja med kolla luftningen till tanken, sen blir det vidare med filter och skit. Om det är skit i tanken som följer med och kättar igen, hur får man bort den? tömma tanken eller räcker det med att byta filter och hoppas på det bästa?
-
Hej alla, Har en MD5C i min winga 860, mina första säsong med denna båt och motor. Motorn har gått som en klocka på dom korta stunder den varit i gång hittils, men häromdagen när jag blev tvingad att gå för motor en längre stund började den gå riktigt dåligt. Lät som att den inte fick bränsle och gick ner i varv flertal ggr tills den till sist stannade och vägrade starta igen. Efter att med paddel och rodervrickning tagit mig in till bryggan (tack och lov var det inte så långt kvar när den dog, och ja, det var komplett vindstilla så kunde inte hissa segel) satt jag och funderade en lång stund och läste i md5 for dummies, en båtgranne kikade förbi och vill höra hur det lät när jag försökte starta och då gick fanskapet igång igen och gick hur fint som helst. Så, vars felsöker man sånt? kan det va nått som händer när den gått varm en stund? skit i bränslet? Borde väl inte vara luft då den gått så pass länge före den stannade? Tips och råd mottages med glädje, kan inget om motorer.