Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024

Wide

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Wide

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Har fått problem med att vi får in fotogenlukt i utblåsen när vi kör värmaren. Det är en wallas 2400 och båten är en Aquador 26 från 2003. Det har börjat efter att vi fyllde tanken nu senast. Har inte varit förut. Det som är märkligt är att det endast kommer i utblåsen som är från den långa slangen, inte i utblåsen från den korta slangen. Vi använder campingparaffin köpt på seasea. Returen läker inte vad jag kan se. Värmaren startat fint och snabbt, inga oljud. Några tips? Med vänlig hälsning, Johan
  2. Hej! Någon som har erfarenhet av olika propellerval på 26 dc med bensin 5,7 gxi 320 hk? Idag sitter det original D3 på min och jag funderar att byta till Rostfria F3. //Johan
  3. Tack för svaren! Jag har i ärlighetens namn inte hunnit testa så mycket. Just nu är det ca 31-32 knop med kapellet uppe men endast 4100-4200 varv. Det med nästan full tank, 12 grader varmt ute, 2 vuxna, 2 barn och ingen vind. Idag när vi åkte hem var vi 3 vuxna, 1 barn och packning och vi har då en skön marschfart 23 knop vid 3200 varv. Vad jag kan läsa mig till bör man gå ner i stigning när man byter till Rostfria proppar, därav tanken på F2, men jag är lite rädd att varvtalet vid marschfart blir högre eller tänker jag fel?
  4. Hej igen! Har inte kollat motorn än men den går hur bra som helst. Vi har varit ute i två dagar och den startar bra, har bra tomgång, känns kraftfull vid gaspådrag och alla värden som oljetryck, vattentemp etc. ligger stadigt och rätt. Har dock kollat propellerbeteckning. Vad jag kan se i vattnet verkar det vara D3 385144x (x=ser inte vad det står) enligt beteckningen på den yttre propellern. När man tittar på Volvo Pentas hemsida ska de propellrarna vara 3-bladiga men den här har fyra blad? Propellrarna har varit med sen 2003 så det kanske är dags att uppdatera samtidigt som jag behöver ha ett par i reserv. Blir det F2 som är motsvarande om man ska gå på rostfria alternativ?
  5. Ok, tack! Det blir att försöka hinna med det i helgen. Inget med bränslesystemet som behövs göras innan? Blir inte motorn sur av allt gnuggande?
  6. Tack för svaret! Varvräknaren tror jag inte på eftersom hastigheten enligt GPS stämmer rätt bra moy varvtalet enligt tabell. Om jag ska testa kompen, vad måste jag göra på motorn innan? Ta bort alla stift och köra en cylinder i taget antar jag? Något med bränslesystemet eller tändningen som måste göras först?
  7. Jag ska också kolla propellerbeteckningen när vattnet blir rätt temperatur och även kontakta propellertrim. Jag skulle också vilja kolla upp motorn, går det att varva den utan växel i för att se att den kan nå upp till rätt varvtal eller finns det någon säkerhetsfunktion som sätter stopp för det? Antar att varvstoppet ligger vid ca 5200 varv...
  8. Tack för svaret! Jag har koll på trim, trimplan och botten. Det är inga problem där. Har bara testat med kapellet uppe, ska dra en repa utan också. Ja, det är en 320 hk GXI, har inte hunnit kolla propellrarnas beteckning, ska undersöka det. Är det instansat på dem? Det verkar vara en fyrbladig propeller längst ut i alla fall, det är ett DPS-drev.
  9. Hej! Har köpt en Aquador 26 dc 2003 med Volvo Penta V8 5,7 GXI, ca 500 timmar. Motorn går fint och har inga indikationer på problem. Dock är det så att den saknar ca 500 varv på toppen, den ska varva ut till ca 4600 varv om jag läser rätt men når bara 4100 varv. Jag har läst i forumet om bränsledata för modellen och knop och varvtal följer den kurvan ända upp till 4100 varv. Enligt tidigare ägare är det orginal propellrarna på. Det gör att jag misstänker något med motorn ändå. Några tankar kring vad det kan vara?
  10. Hos propellertrim sa de också att Yamahas svarta stålprop gav bättre prestanda men att varvtalet endast skulle påverkas marginellt. För mig är det intressanta att inte behöva ligga på så högt varvtal i marschfart eftersom jag sällan drar något och inte är så många i båten så jag testar med 21 Yamaha alu och återkommer när jag vet resultatet.
  11. Tack för snabba svar! Då kör jag på det. Tomas - Jag mailar dig. Mvh, Wide
  12. Hej! Har en yamarin 59 ht med yamaha 100 hk. Den varvar ut till varvstopp ca 6100 varv med tre personer och packning. Går då ca 34 knop. Pratade med propellertrim som föreslog en 21 aluprop eftersom jag inte drar t.ex. vattenskidor. Orginal är alu 13 x 19. Verkar lite maffigt med 21, någon som har erfarenhet om 100 hk orkar med så stor stigning?
×
×
  • Skapa nytt...