Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

daSailor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om daSailor

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Safiren är en mycket lättseglad båt, det egentligen enda momentet som kan vara lite svårt själv är att hissa storen. Är den uppe så är det inga problem att segla båten själv, självslående fock är mycket bekvämt. Ni behöver heller aldrig bry er om att reva etc, då det oftast inte finns några rev. Man seglar med fulla ställ upp till 15 m/s, blåser det mer så gör man något annat. Ur grundstötningssynpunkt är den mycket bra, dels på grund av att den är långkölad vilket gör att kölen inte är speciellt känslig. Dessutom är det blyköl vilket gör att det det oftast bara blir en buckla vid grundstötning. Kort: Om ni inte har något emot att den är gnaska trång så är det en underbar båt.
  2. Men ta detta ett steg längre, vad är det då egentligen som hindrar mig att åka till en naturhamn med fritt vatten, dumpa i ett helt gäng bojar och sedan ta betalt för att låta folk använda dem. Det spelar absolut ingen roll huruvida det kostar att underhålla bojarna, eller att det är sniket att använda de utan att betala. Sniknast av alla är väl i så fall SXK som vill ta betalt för något som de inte har rätt till? Vad jag vänder mig emot är inte huruvida det ligger en boj i en naturhamn, utan att man vill ta betalt för en tjänst som har allemansrätten som grund. Tyvärr så ser man fler och fler till synes små ingrepp på allemansrätten, var för sig så är de inget problem, MEN när man lägger ihop alla så blir det ett stort problem. Ligger bara bojarna på SXK egna vatten så har jag inget som helst problem med detta.
  3. Är det bara jag som tycker att det ganska skevt att ta betalt för bojar som man lägger ut på ställen där allemansrätten borde gälla? Jag resonerar så här, i de fall som bojarna ligger på områden som inte sxk äger så har de tagit sig friheten att ta bort en del av allemansrätten just där bojen ligger. Detta för att utföra en service, visst, men innan den fanns så kunde jag ankra precis där utan att betala något, det kan jag inte längre, för det ligger en boj där. Lite tillspetsat resonemang, absolut men jag vänder mig mot att man inskränker allemansrätten, även fast det är med goda förutsatser.
  4. Det finns inget enkelt svar på detta, men hydraulstyrning är ett måste och sedan får man prova sig fram med olika hissningar och propellerar. Lite beroende på vilke propeller som jag har så toppar jag 42-43 knop. I dagsläget dock bara 40 då jag har en fyrbladig propeller som är grymt stabil
  5. Hej, Först och främst, Bra val! Fjordlingar finns i alla former och skick, om du ska hänga på en 200hk så bör du nog kolla så att akterspegeln är frisk, att skummet i botten är helt torrt eller bortttaget, och hur det ser ut med skruvarna till tunneln. Jag marschar över 30knop med min och jag har bara 130hk på den. Med 200hk så går den fort med du måste lägga ner ganska mycket tid på att få balansen i båten bra, annars du att ha problem med vobblet som brukar komma mellan 40-50 knop. kolla annars vidare på http://www.fjordling17.se/ eller www.boatsite.se där finns det många med mycket kunskap om fjordlingar.
  6. De flesta båtar som har skum mellan skroven har det pga av hållfastheten. Tänk tex på en styrpulpetbåt som är byggd men inner och ytterform, dvs en form för skrovet och en som man sätter ihop med skrovet som bildar inredning. Antingen kan man bygga ett balksystem mellan skrov och innerform för att få stabilitet, men det är dyrt och tar tid. Det enklaste sättet är helt enkelt att fylla utrymmet med skum för att det skall bli stumt. Då kan man även säga att båten är osänkbar, men det är oftast inte huvudskälet.
  7. Oberoende av vilka som har rätt i växthusdebatten så tycker jag att man missar en mycket viktig aspekt. Alla grepp som miskar världens beroende av olja är bra. I princip alla världens konflikter eller krig handlar i dag på ett eller annat sätt om olja. Om vi bortser från miljön så ställer oljan, eller rättare sagt kampen om makt över oljan, till med så otroligt mycket problem. Om det pga av debatten kommer fram fler drivmedel är olja så att världens länder blir mindre beroende av de som har oljan, så är det bra.
  8. Jag tror i alla fall att ganska många båtägare, både motorbåtsägare och segelbåtsägare blir heligt förbannade på kryssande segelbåtar i trånga och hårt trafikerade farleder. Jag tror att vi här har den springande punkten. Jag har aldrig förstått vad det är alla blir så upprörda över. Det finns en hel del ställe som är trånga, men alla har lika rätt att vara där. Kan man inte acceptera detta och anpassa sig därefter så borde man kanske inte åka där. Segelbåt som motorbåt. Kan du inte gå för motor, bör du kanske överväga annan färdväg? Det är intressant att det alltid är den som har svårast att byta färdväg som skall göra det, Själv brukar jag att ta en annan väg om det är möjligt, men om jag seglar, paddlar, simmar eller vad som, så är det antagligen krångligare för mig att byta färdväg än om jag skulle åka motorbåt. Borde det då inte vara enklare för motorbåten att byta väg? Ett exempel från Stockholms skärgård, är att segla igenom vaxholm vid nordlig vind, även fast jag går kodjupet istället för stegesund så är det trångt, det är bara att acceptera, men det är ingen lång sträcka, så slappna av och ta det lungt i stället. Att segla via oxdjupet är inget alternativ, då det också bitvis är trångt och en finlandsfärja har betydligt svårare att väja än en vanlig motorbåt. Så om man går för motor och tycker att det är för trångt i vaxholm med seglare, kanotister, motorbåtar etc, varför går man då inte genom Oxdjupet? Hursom helst så tycker jag inte att detta är ett stort problem, vare sig jag åker motorbåt eller seglar. Då är det mycket värre med stora motorbåtar som inte släpper svall, vilket man kan få dryga böter för, om det fanns någon som såg till att det efterlevdes. (Läs KBV).
  9. Intressant, då menar du alltså att alla segelbåtar över optimistjolle storlek måste ha motor? jag har det inte på min 30 fots segelbåt, just pga av att det är en segelbåt, detta betyder att jag måste kryssa när jag har kryss. Skön attityd. Det är nog ungefär så de flesta ägare av stora halvplanande båtar resonerar också. Kan man inte hålla undan eller parera mina 1,5 meter höga svallvågor har man inget på sjön att göra. Jag klarar det lätt med min lilla plasteka på 4 meter... Det handlar om att visa hänsyn. En segelbåt för segel som har motvind måste kryssa, detta ska man som motorbåtsägare respektera, eftersom du med motorbåt kan manövrera mycket bättre. På samma sätt är det att visa hänsyn att släppa svall om man har en båt som drar stora sval, tyvärr verkar det dock vara en bortglömd konst. Vad som stör mig i sammanhanget är att många motorbåtsägare verkar tro att alla farleder är endast till för dem. Om du nu har motor varför är det så självklart att det är du som har rätt till väg, om man har problem att samsas med andra, kan man inte då vänta tills seglarna, kanotisterna etc har passerat? Ps. Det är fint att du inte har några problem att parera stora vågor med din 4 meters plasteka. Jag har inte heller några problem med att parera vågor med min motorbåt, som är betydligt större.
  10. Som både seglare och motorbåtsägare kan jag inte annat än förundras över hur folk reagrerar på att man seglar. Att det över huvudtaget skulle vara något problem att kryssa igenom Lindassundet eller Kodjupet vid Vaxholm tycker jag tyder på bristande förståelse för hur segling fungerar. Alla Segelbåtar kan inte bara slänga ner motorn och tuffa igenom trånga passager, och det skall de inte heller behöva. Kan man inte med sin motorbåt hålla undan för seglande segelbåtar så är nog frågan om man skall ha båt i huvudtaget. Jag har inga som helst problem det när jag kör med motorbåten. Att jämföra att paddla i en farled med att cykla på en motorväg, är i mitt tycke också helt skevt. Då anser man att motorbåten har större rätt att färdas i farleden, så är inte fallet. Allting skulle vara mycket enklare om alla kunde visa lite mer hänsyn mot varandra på sjön och förstå att en båt inte är en bil och en farled är inte en bilväg.
  11. Hej, jag hade samma problem men det berodde inte på mätaren utan på att instrumentet fick för lite ström. Då tror mätaren att motsåndet är högre än vad det egentligen är. Boven för mig var lampan i mätaren, när jag koplade ur den så steg spänningen och mätaren fungerade som det skulle. Detta gäller alltså VDO instrument.
  12. På SeaSea butikerna har de kabel på lösvikt och kabelskor, allt från skyllermarks. De tillahndahåller även verktyg för att pressa. Det är ett alternativ om du har nära till någon sådan butik.
  13. Angående 9a, så säger den faktiskt bara att man seglare inte får använda farledens hela bredd vid kryss. Det är alltså fritt fram att kryssa i trånga farleder med mycket trafik om man håller sig på ena kanten. Något annat vore mycket konstigt då det i praktiken skulle betyda att segelbåtar utan motor inte får färdas igenom vissa farleder vid vissa vindar.
  14. Verdens mest solgte seilbåt(uten sammenligning)i flere år på rad må nødvendigvis bli kjøpt av en mengde nybegynnere på sjøen,og riskoen for at ting skjer er selvsagt da meget mye større?? 2)Som en annan skrev,eks. 3000 solgte Bavariar mot eks,180 solgte HR,det vil si 16 ganger så mange ,tallene taler for seg selv og behøver vel ingen videre kommentar om hvorfor det står flest Bavariar til reprasjon? @Slaraffen: Ja det är konstigt, som exempel: H-Båt över 5000 byggda Maxi-77 över 3900 byggda varav det finns ca 1500 i Sverige. IF ca 2225 byggda för svenskt bruk Dessa båtar syns inte till närmelsevärt lika ofta för skrovreparation. Båtarna är förvisso mindre och mycket äldre, men i och med att du menar att Bavariorna inte har några fabrikationsfel, så borde dessa gammla slitna båtar vara överrepresenterade på varv för reparation. Så verkar dock inte fallet vara. Alla dessa båtar var ,och är, dessutom instegsbåtar så att fler nybörjare skulle ha Bavarior än de som har dessa håller inte. Mvh daSailor Senast ändrad av daSailor | 16 maj 2007 | 16:19
  15. För att försöka komma med lite input i debatten: Bavaria har problem med sina kölar. Det är dessutom ganska enkelt att kontrollera, åk ut till något varv som arbetar med att reparera båtar och titta vilka båtar som står i tur att bli fixade, titta även på vilken typ av skador de har. Nästan alla har en glipa mellan kölen och skrovet. Detta märks dock även på andra liknande båtar typ Jeanneau mfl. Att det blir så beror på att kölinfästningen är är för klen för båttypen, som har en väldigt skarp gräns mellan skrov och köl. Personligen tror jag att detta är ett typiskt högkonjunkturproblem, dvs det går bra för varvet och då vill de sälja så många båtar som möjligt, vilket leder till att tillverkningstiden måste kortas och då tas det ofta genvägar. Detta har hänt massor av gånger förut t ex med Bayliner under 90-talet. En renoverad och förstärkt Bavaria borde dock vara ett bra köp. /daSailor
×
×
  • Skapa nytt...